Hej på er. Visste inte vart jag skulle lägga frågan så jag lägger den här eftersom ni är grymma på det mesta:)

Funderar på om jag ska köpa ny avfuktare för att få ner elförbrukning.
Jag har idag följande:
https://www.netonnet.se/art/hem-hus...MIj9n-8f_i4AIVk0MYCh0gZAxuEAQYASABEgJTdvD_BwE

Den avfuktaren går dygnet runt då det är ett väldigt fuktigt ställe den står på. Då hålls RH 50-55%

Så då tänkte jag om jag köper en större avfuktare så behöver den kanske bara gå stötvis för att hålla RH50%
Tittade på denna:

https://www.proffsmagasinet.se/bygg...MIpImGjYLj4AIVEqqaCh34QgdoEAQYASABEgIONPD_BwE

Kan man räkna ut vad som drar minst ström under 1 månad typ?

Strunta i kostnaden för apparaten etc..
bara vad som kostar minst i förbrukning.

Med vänlig hälsning

tommib
Det är krångligt att räkna på energiförbrukningen på det sättet men det går om man verkligen vill.

Du kan istället resonera så att det går åt ungefär samma energi för att avlägsna samma mängd fukt ur luften när du använder samma teknik. Då blir det istället en fråga om verkningsgrad hos avfuktaren. Troligen skiljer den sig inte radikalt.

Om du redan har en avfuktare som gör jobbet så ska det till en rätt stor skillnad i verkningsgrad för att du ska tjäna igen investeringen i en ny. Å andra sidan är risken att den avfuktaren du redan har inte håller för kontinuerlig drift i många år så du kanske ändå måste köpa en ny så småningom. Då kan det vara läge att köpa en större.

• Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, en större avfuktare som kanske bara behöver gå 50 % av tiden drar istället motsvarande mer el när den går. Sedan kan det skilja i hur effektiva olika avfuktare är. Men det finns ingen automatik i att en större avfuktare skulle ha bättre verkningsgrad.

Det kanske finns en möjlighet att minska tillförseln av fukt?

En större avfuktare som körs med lägre kapacitet genom att gå på dellast, inte deltid kommer troligen få bättre "avfuktnings COP" ., verkningsgrad. Men det bygger på att man kan ställa ner fläkthastigheten och kompressorn i avfuktare följer med ner.

Det är ”samma jobb” den gör, Dubblar du effekten halverar du tiden, men ”samma” energiförbrukning..

Om den du har är iordning vill säga..

Kompressorer brukar snarare hålla längre om de är lite snålt dimentionerade så att det inte blir så många stopp.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.