Hej
Jag har mätarskåp på garaget. Därifrån 13 m EKKJ 3x6+6 till central med diazed i källare och därifrån 4 st 6kvmm till central på bostadsplan. Centralen på bostadsplanet är avsäkrad med 20amp i källarcentralen. Finns det någon rimlig anledning till det.
Tacksam för svar
Jag har mätarskåp på garaget. Därifrån 13 m EKKJ 3x6+6 till central med diazed i källare och därifrån 4 st 6kvmm till central på bostadsplan. Centralen på bostadsplanet är avsäkrad med 20amp i källarcentralen. Finns det någon rimlig anledning till det.
Tacksam för svar
Svårt att svara på utan att veta vad du har i förimpedans. Det kan vara så att avsäkringen behövs men det kan lika gärna vara någon som har garderat sig i onödan.
Kör vattenkokartestet (googla, eller forumsök) och återkom med resultatet.
Kör vattenkokartestet (googla, eller forumsök) och återkom med resultatet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Oberoende av om du mätte förimpedansen i mätarskåpet eller efter huset gruppcentral, och oberoende av om mätarsäkringen är 25 A så finns det inget skäl till den extra avsäkringen på 20 A i källaren. Så den kan du rationalisera bort om du vill och göra huset s gruppcentral till en huvudcentral parallell med källarens gruppcentral. Vill du räkna på detta själv kan du ladda ned eldim som finns på forumet.
Det är väl egentligen inte så konstigt att man säkrar ner vidarematningen. Sen låter 0,75 ohm väldigt högt. Tänk också på att en uppmätt förimpedans bör korrigeras enligt SS4364000. Jag brukar rekommendera det, faktorn är då cirka 1,5. Korrigerad Zför blir då 0,75x1,5=1,13ohm
Då jag ligger i soffan får du en manuell beräkning utan reaktans. Spänningsfaktor C=0,9.
Detta skulle i centralen ge dig en jordslutningsström (Ij) på:
Ij=230x0,9/1,13=183A. Det är en tämligen låg jordslutningsström för låg för för att lösa en dvärgbrytare på 20A karaktäristik C. Är ledningen till centralen i huset skyddad av smältsäkring är det nog precis så den löser inom 5s vilket är kravet.
Jag skulle rekommendera dig att kolla med nätägaren vad du har för förimpedans nackdelen med en uppmätt sådan är att den bör korrigeras. En uppmätt bör ge lägre än 1,13 Ohm. Då är det nog ok med både säkring och dvärgbrytare.
Då jag ligger i soffan får du en manuell beräkning utan reaktans. Spänningsfaktor C=0,9.
Detta skulle i centralen ge dig en jordslutningsström (Ij) på:
Ij=230x0,9/1,13=183A. Det är en tämligen låg jordslutningsström för låg för för att lösa en dvärgbrytare på 20A karaktäristik C. Är ledningen till centralen i huset skyddad av smältsäkring är det nog precis så den löser inom 5s vilket är kravet.
Jag skulle rekommendera dig att kolla med nätägaren vad du har för förimpedans nackdelen med en uppmätt sådan är att den bör korrigeras. En uppmätt bör ge lägre än 1,13 Ohm. Då är det nog ok med både säkring och dvärgbrytare.
Visst, instrumentet kan ha en dålig noggrannhet, det vet jag inte. Så du har mätt i ett uttag 3-4m från central 1 och sen samma förförande för central 2. 3-4m kabel är inte försumbart, det försämrar värdet ganska mycket, runt 80 mOhm vilket inte är helt försumbart i sammanhanget. Dock försämrar det åt rätt håll. Så vad är din fråga nu?E elben skrev:
E elben skrev:
Har svårt att se att du skulle ha så hög fasspänning både med och utan belastning, detta kan nog skilja sig rätt mycket från verkligheten och då kan man undra hur det är ställt med noggrannheten, har en känsla att det kan påverka resultatet en del. Har du ingen multimeter så kan du se vilka siffror den ger?E elben skrev:
Din mätare kan visa fel på 1% enligt anvisningen, då skulle du ha 234V i ditt uttag, låter extremt högt. Inte batteriet som är gammalt då?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Eftersom TS mäter 3-4m från en central så tror jag spänningsfallet kan stämma. Just mätinstrumentteknik är inte så enkelt som man kan tro. 1% noggrannhet låter ju fantastiskt men vad har den för onoggrannhet? Det visar tillverkarna inte gärna men det påverkar mer än den procentsats de anger. Nu var det ettvtag sen jag höll på med det, någon kunnig får gärna reda ut begreppen.S Slugge skrev:Har svårt att se att du skulle ha så hög fasspänning både med och utan belastning, detta kan nog skilja sig rätt mycket från verkligheten och då kan man undra hur det är ställt med noggrannheten, har en känsla att det kan påverka resultatet en del. Har du ingen multimeter så kan du se vilka siffror den ger?
Din mätare kan visa fel på 1% enligt anvisningen, då skulle du ha 234V i ditt uttag, låter extremt högt. Inte batteriet som är gammalt då?