P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 439 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 439 inlägg
Tanken var att det skulle satts upp en vägg men då blev det inte så nu har jag ett par flexrör upp ur golvet.
De har varit osynliga emellan ett par bokhyllor under ett par år så dom har inte stört. Men nu när vi möblerade om så kom de fram.
Jag skulle kunnat kapa rätt av och bara sätta en bricka över men funderar på om man skulle kunna sätta dit ett golvuttag i efterhand. Det är både el och 'mediaslang' så jag misstänker att det då blir två brunnar.
Någon som har någon ide eller tips?
De har varit osynliga emellan ett par bokhyllor under ett par år så dom har inte stört. Men nu när vi möblerade om så kom de fram.
Jag skulle kunnat kapa rätt av och bara sätta en bricka över men funderar på om man skulle kunna sätta dit ett golvuttag i efterhand. Det är både el och 'mediaslang' så jag misstänker att det då blir två brunnar.
Någon som har någon ide eller tips?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
El och media kan samsas i samma brunn, bara den är tillräckligt stor.
Protte
Protte
Allt går men räkna med att byta golv. Du kommer inte kunna göra ett hål som täcks av monteringsplåten på ett golvinfällt uttag.
Har du golvvärme i plattan? I så fall skulle jag helt överge alla tankar på att bila där.
Har du golvvärme i plattan? I så fall skulle jag helt överge alla tankar på att bila där.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 439 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 439 inlägg
Golvärmen ligger 10cm ner... och inte direkt runt dessa rör... Tror jag har bild på hur det ser ut innan betongen.
Kan man inte klara av att bila bort utan att byta golv och sen fylla på med lite ny betong?
Saken är att golvet ligger som ett enda stort golv i nästan hela huset.. Det vore som att byta hela golvet på 115kvm. Lite väl dyrt
Vad finns det för alternativ?
Kan man inte klara av att bila bort utan att byta golv och sen fylla på med lite ny betong?
Saken är att golvet ligger som ett enda stort golv i nästan hela huset.. Det vore som att byta hela golvet på 115kvm. Lite väl dyrt
Vad finns det för alternativ?
Det är inte att fylla på betongen som är problemet. Det är istället att du inte kan arbeta genom ett så litet hål som du får om du ska försöka täcka det med monteringsbrickan för ett golvuttag. Om du verkligen ska göra det måste du ta upp ett större hål och sedan täcka det med något annat. Möjligen kan du göra någon snygg "ram" av avvikande material men du får fortfarande problem med att fästa in det.
Ett alternativ är väl att bygga en vägg där, som du hade tänkt. Eller en fast hurts eller liknande.
Om du har lagt ett 115 kvm stort golv borde du ha expansionslister någonstans.
Ett alternativ är väl att bygga en vägg där, som du hade tänkt. Eller en fast hurts eller liknande.
Om du har lagt ett 115 kvm stort golv borde du ha expansionslister någonstans.
Det finns golvboxar som är försänkta i golvet för montering av data och eluttag. Men då blir det till att bila ganska djupt och brett.
Som skrevs tidigare är det svårjobbat. Man får punktborra en massa längs ytterkanterna för dosan och runt slangarna och sedan spräcka det med bilmejseln i etapper till önskat djup.
Är det något i denna stil du tänker dig?
https://www.hager.se/e-katalog/kabe...stfritt-staal-och-brons/bsqrj45r45e/18185.htm
Som skrevs tidigare är det svårjobbat. Man får punktborra en massa längs ytterkanterna för dosan och runt slangarna och sedan spräcka det med bilmejseln i etapper till önskat djup.
Är det något i denna stil du tänker dig?
https://www.hager.se/e-katalog/kabe...stfritt-staal-och-brons/bsqrj45r45e/18185.htm
Redigerat:
Klicka här för att svara