Hej.
Så här ser det ut:
Gammal ladugård från 1957.
Tidigare kom matning nerifrån i blykabel upp i denna säkringslåda/elcentral.
Gummikabelstumpen är en rest efter att blykabeln gett upp och en tillfällig matning installerades.
Efter denna satt ett annat säkringsskåp ca 10 meter till höger i byggnaden.
Numera är det sistnämnda säkringsskåpet utbytt till en moderna variant med JFB och dvärgbrytare.
Matningen till ladugården går också numera direkt till den nya elcentralen.
Befintlig elledning 5x2,5 (högra ovanifrån) är dragen till den nya elcentralen, men ej ansluten i dagsläget.
Den vänstra är enfas för belysning för vänster del av byggnaden.
Mina funderingar är:
Är det ok att ersätta gamla 3 fasuttaget med ett ECC uttag + schucko och behålla denna gamla säkringsbox?
Kan jag gå vidare från denna säkringsbox åt vänster med 5x2,5 (samma säkring som det i tanken installerade ECC-uttaget) till en uttagscentral/undercentral?

Eller skall jag skrota det på bild och installera en ny uttagscentral/undercentral längre bort på byggnaden och gå tillbaka med en 3fas till ett ECC uttag med schucko. (Jag vill ha ett uttag just där pga strategiskt rätt plats.)
Jag vill ju naturligtvis att det skall vara riktigt, gärna med fokus på ekonomiskt minsta insats.

Gammal säkringslåda på vit vägg med keramiska socklar och en friliggande gummikabel, samt en gammal plugghållare till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: I denna säkringslåda sitter det 16A socklar och 10A säkringar, på skylt under står 6A.

Tack på förhand.

Redigerat:
Generellt är det ok att behålla gammal elmateriel (förutom semkodonen) som fortfarande är i gott skick och som fortfarande uppfyller de krav man har på installationen. Man kan gissa att kabeln mellan denna elcentral och den du har till höger är en fyrledare och dessutom av en klen area. Den får återanvändas om användningen är densamma, men i ditt fall bör du byta den.

När du dessutom talar om fler apparater längre till vänster så låter det som en god ide att dra nytt från centralen till höger/vänster och skrota den på bild då det verkar vara praktiskt hanterbart. Men om det passar får du behålla den bara du byter kablarna. Huvudledningen ska då passera säkringslådan så att säkringarna endast servar CEE-uttaget. Man får inte blanda gruppledningar och huvudledningar.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar.

Det kan vara som du säger gällande 4-ledare. Skall kolla upp det och byter i så fall till 5x2,5.
Ok, så om jag vidarekopplar skall den vara inkopplad på inmatningssidan på befintlig låda.
Får titta på det lite mer under helgen.

/Tommy

Ja, huvudledningen till nästa central behöver normalt inte och bör inte heller vara avsäkrad i denna låda utan bara kopplas vidare. Detta under förutsättning att man väljer en tillräckligt area som "räcker" ända fram utan att man behöver säkra ned.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Efter övervägande har visheten vunnit över snålheten.
Det blir en ny uttagscentral monterad med ny 5x2,5 matarledning då det är en 4-ledare som sitter där nu.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Generellt är det ok att behålla gammal elmateriel (förutom semkodonen) som fortfarande är i gott skick och som fortfarande uppfyller de krav man har på installationen. Man kan gissa att kabeln mellan denna elcentral och den du har till höger är en fyrledare och dessutom av en klen area. Den får återanvändas om användningen är densamma, men i ditt fall bör du byta den.

När du dessutom talar om fler apparater längre till vänster så låter det som en god ide att dra nytt från centralen till höger/vänster och skrota den på bild då det verkar vara praktiskt hanterbart. Men om det passar får du behålla den bara du byter kablarna. Huvudledningen ska då passera säkringslådan så att säkringarna endast servar CEE-uttaget. Man får inte blanda gruppledningar och huvudledningar.
Är ju eletrikerjobb alltihopa så varför ens starta en tråd om detta?

N Nyfiken i en strut skrev:
En anledning kan vara att man har behörighet men inte praktiserat elarbete på många år.
Därav också ställa frågor för att dels komma ihåg rätt och att kolla så att regler inte ändrats.

Det är bättre att du försöker lägga in något som tillför och hjälper TS. Som du ser i #5 finns nu förutsättningar att det blir ett bättre jobb än utan tråden här. Och ingen ska behöva motivera varför man skriver och frågar.

• Gilla
Maria T och 9 till
  • Laddar…
Tänk på att är byggnaden fortfarande klassad som ladugård så gäller regelverk med gnagarskydd mm på kabel.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det är bättre att du försöker lägga in något som tillför och hjälper TS. Som du ser i #5 finns nu förutsättningar att det blir ett bättre jobb än utan tråden här. Och ingen ska behöva motivera varför man skriver och frågar.
Skall man bidra till att utföra en olaglig installation eftersom frågeställaren bevisligen saknar relevant behörighet.

Tvåtum4 Tvåtum4 skrev:
En anledning kan vara att man har behörighet men inte praktiserat elarbete på många år.
Därav också ställa frågor för att dels komma ihåg rätt och att kolla så att regler inte ändrats.
Och då är detta rätt forum tycker du? Nu blir jag skrämd om man kan ha behörighet utan grundläggande kunskaper och sedan söka information på ett "amatörforum"

Skall man bidra till att utföra en olaglig installation eftersom frågeställaren bevisligen saknar relevant behörighet.
Man får välja själv om man vill bidra, första kriteriet kan då vara att fråga sig om man kan. Det är aldrig fel att diskutera, utbyta tankar, idéer osv oavsett och i stort sett oberoende ämne. Forumet är bra på många sätt och just lite olika elfrågor passar riktigt bra det är väl försörjt här så svaren är åtminstone efter en tid bra och korrekta.

Frågor kring laglighet osv kan du ta upp en gång per tråd om det är viktigt för dig. Det skadar inte men bättre att om TS verkar oförmögen belysa det istället och ev påverka i rätt riktning. Att vara duktig vovve med några paragrafer som enda medel är nog oftare kontraproduktivt.

• Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Fulkemisten
En sak att utföra och montera, en annan sak att förstå hur det ska utföras för att det ska bli bäst. Som fastigetsägare skulle jag ALDRIG låta någon yrkesman utföra något utan att jag själv vet EXAKT vad, hur och varför samt vilka alternativ, för- och nackdelar som finns. Där är detta forum ypperligt. Men nu är vi OT...

Och då är detta rätt forum tycker du? Nu blir jag skrämd om man kan ha behörighet utan grundläggande kunskaper och sedan söka information på ett "amatörforum"
Om du inte vet så gäller behörigheten i 40 år (i mitt fall) om man en gång fått den, dvs inga återkommande tester.
Har man tex som mig elutbildning 2 + 1 år högre specialkurs från 80-talet och inte jobbat praktiskt med el sedan ca 25 år tillbaka förutom sporadiskt på privat plan glömmer man och vissa bitar behöver verifieras och eventuella nya regler stämmas av. Mycket har hänt sedan dess, tex så har jordfelsbrytaren kommit till.
Sedan beror det ju på vad du arbetat med som elektriker, knappast så att alla kan allt.
Detta är ett forum där man, om man kan läsa mellan raderna, vet vilka man kan lyssna på.
Du tillhör definitivt inte den kategorin.
V.v. håll dig ifrån tråden i fortsättningen om du inte har något konstruktivt att tillföra Tack.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nu är detta faktiskt ett "amatörforum", så långt rätt.

Men däremot hyser denna eldelen av forumet mycket höga kunskaper. Den samlade kunskapen här (som hela tiden skymtar fram i alla trådar) överstiger vida den sammanlagda kunskapen hos de 4 elinstallatörer med behörighet/auktorisation som jag jobbat under.
Jag skulle vilja påstå att det inte finns på något annat sätt i Sverige idag att få svar på elfrågor med sådan här yppersta kvalitet än att fråga på detta forum.
Jag har ju fått behörighetskurserna ifrån EUU (Ebranschens Utvecklings- och Utbildningscenter), och det var ju rena barnleken jämfört med vad man kan lära sig här.

Så ur detta perspektiv är det mycket utmärkt att en elektriker med lite rostiga kunskaper höjer sin kompetens här.

Redigerat:
  • Gilla
Alfredo och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.