Jag skrev
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
korrekt dimensionerad och i mätarskåpet avsäkrad (mot både kortslutning och överlast)
vilket är det normala.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag skrev

vilket är det normala.
Jo, så är det.

Men för ledningen mellan stugan och Grillkåtan kan man tänka sig att ha överlastskyddet i "förbrukande ände" av kabelförbandet - detta påverkar givetvis inte dimensioneringen mellan mätarskåp och stugan.

Sedan är det då en beräkningsfråga om den säkring som är överlastskydd från mätaren mot stugan också kan agera skydd mot kortslutning för en längre 2,5mm²-kabel, eller om det krävs en nedsäkring däremellan.

Jag har uppfattat att man vill dra matning till Grillkåtan från just sin stuga, och inte på någon punkt talat om var mätaren sitter, vilket jag inte heller tycker spelar någon roll.

tommib
Vi ser nog olika saker framför oss när vi hör grillkåta. Jag är inne mer på vindskydd än en strikt inomhusmiljö. Av den anledningen skulle jag tycka att det är lämpligt att sätta så många apparater som möjligt vid matande punkt där det förhoppningsvis redan finns en lämplig miljö (eller kapsling).

Nej, kabeln behöver ingen JFB per se, men det skadar inte om den har det. Speciellt inte om den ligger ytligt i svårgrävd mark.

Jag skulle inte rekommendera något kring avsäkringen av kabeln mer än att man måste räkna på det om sträckan är så lång som 50 m. Det är för långt ut på marginalen. Jag skulle speciellt inte rekommendera något som även i ett bra fall är en kantboll.

S Soltorp40 skrev:
Jo, så är det.

Men för ledningen mellan stugan och Grillkåtan kan man tänka sig att ha överlastskyddet i "förbrukande ände" av kabelförbandet - detta påverkar givetvis inte dimensioneringen mellan mätarskåp och stugan.

Sedan är det då en beräkningsfråga om den säkring som är överlastskydd från mätaren mot stugan också kan agera skydd mot kortslutning för en längre 2,5mm²-kabel, eller om det krävs en nedsäkring däremellan.

Jag har uppfattat att man vill dra matning till Grillkåtan från just sin stuga, och inte på någon punkt talat om var mätaren sitter, vilket jag inte heller tycker spelar någon roll.
Du hänger upp dig på att jag skrev mätarskåp istället för matningspunkt... I vilket fall ser jag inget annat rimligt råd än att dimensionera överströmsskyddet för både kortslutning och överlast i detta fall. Låt oss gå tillbaka till topic.

Hej, vi har också dragit el in i vår grillkåta. Vi hade en elskåp i garaget och drog kablar därifrån. Vi la bara markröret när vi gjorde grunden, sedan anlitade vi en elektriker. Vad använder ni elen till i grillkåtan? Ljus och dammsugare, eller har ni kommit på andra bra idér. Här mer om vår elinstallation i grillkåtan: http://www.eberlehus.se/2019/03/04/behover-man-el-i-grillkatan-eller-i-bastun/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.