Det som elektrikern talade om var den skenbara effekten, VoltAmpere. De flesta billiga wattmätare kan mäta den. Jag har en tio år gammal 12 euros sak från clasohlsson som gör det, din verkar dock inte ha den inställningen?

Det spelar förövrigt ingen roll för dig eftersom elbolagen fakturerar dig för den aktiva effektförbrukningen. De Watt du mäter på din mätare är vad du betalar för. Det står kWh på din räkning inte kVAh antar jag? Elektrikern försökte nog bara imponera på dig med en massa trams som du inte egentligen alls behöver veta.
 
Det verkar som att du har en hygglig noggrannhet på denna energimätare, Man kan nog inte begära så mycket mer. Det går heller inte att kontrollräkna på dina siffror då spänningen är okänd. Det är bättre med energimätare som kan visa spänning, ström och effekt samtidigt, tillsammans med effektfaktorn förstår :)

Läser man instruktionen till din mätare så säger den:
Power measurement. Voltage and amps are multiplied and the result is shown in Watts (W).
Vi får anta att det är ett översättningsfel eller skrivfel, fel är det ju. Det är den skenbara effekten de räknar ut där.
Men att mäta effekt är inte så jättelätt när spänning och ström är ur fas med varandra så det är inte förvånande att billiga energimätare faller där.

Även mätning av effekt på rent resistiva laster är svårt om strömmen inte är sinusformad. Detta gäller även värdet på strömmen som den visar.

Jag tror dock din energimätare är tillräcklig för att få en bild av energiförbrukning och belastning (ström) på enskilda grupper.
 
Det är välkänt att (alla) elenergimätare har sämre noggrannhet vid låga belastningar.

Typiskt har en mätare som skall klara 2300W (10A vid 230V) sämre procentuell noggrannhet under kanske 230W (10% av full skala), givetvis varierande med modell, konstruktion etc. För konstruktören finns det möjligheter att kompensera, men det gör instrumentet dyrare och större, finns sällan hos billiga "konsumentprylar" på Jula eller Clas-Olle.

Detta blir synnerligen tydligt när man försöker mäta "viloförbrukning" för diverse apparater, kanske 1 - 5W effekt, och energimätarna kan ha 100% felvisning vid de effekterna (visar 1W för 2W verklig förbrukning, eller tvärt om...). Vid 230V skall instrumentet tåla och mäta rätt för 10A ström. (2300W) För 2,3W måste samma instrument mäta lika rätt för 0,01A, eller 1/1000-del. Det är tekniskt inte jättelätt att fixa det med samma elektronik och full noggrannhet över hela området.


Och angående verkningsgrad på element: Det är en grundläggande fysikalisk lag som kommer in här - lärs ut på tekniskt/natur-gymnasium...

Energi kan inte göras eller förstöras, bara omvandlas.

När man talar om verkningsgrad på till exempel en glödlampa (säg 5%) som är stämplad 60W, så menar man att 5% (3W) av inmatad energi blir ljus, resten kommer att bli "förluster" i form av värme.

Men i ett element blir ju allt som matas in värme, såvida inte elementet glöder och skickar ut lite ljus som är en oönskad förlust för ett värmeelement...

Och samma sak gäller för värmepumpar. De matar in samma effekt i huset som de sammanlagt tar från elnätet och från uteluften/borrhålet/markslingan.

Om man bara ser till inmatad el och utmatad effekt så har de en verkningsgrad av 200 - 500%, men rent energimässigt så är det verkligen lika mycket in som ut.
 
F fantasilös skrev:
Jag har en energimätare för stickkontakter (Clas Ohlson PM300, art.nr. 32-3760, utgått men manual finns på adressen [länk]) som jag testat diverse apparater med.

För det första: vet någon om den mätaren alltid visar korrekta siffror (bortsett från någon procents felmarginal) oavsett last (resistiv/kapacitiv/induktiv/etc.)? Om den gör det så blir resten av mitt inlägg mer av kuriosa-intresse...
Jag har ett par PM300.

Provade att koppla in en kondensator på 40uF som enda last. Då visar mätaren:

230V
2.9A
40W

Strömmen stämmer på pricken med den förväntade kapacitiva strömmen. Effekten är inte den skenbara effekten (som skulle varit ca 670VA) utan rimligen den aktiva förlusteffekten i kondensatorn (eller möjligen ett mätfel på i s f mindre än 10%).

Slutsats: Din mätare mäter aktiv effekt (åtminstone hyfsat).
 
Redigerat:
  • Gilla
KungAnka och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.