5 269 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Hur mycket får man lägga på en fas 10 A?
"Formeln" för kabeldimensioneringen gentemot uppvärmning är:Pen skrev:
Där In är säkringens märkström (10A i det fallet du hade)
gk är en faktor för gränsbrytförmåga, som är 1,45 för alla automater, 1,9 för 10A diazed.
Och Iz är den faktiska belastningsförmågan efter att man lagt på alla faktorer som anhopning, n belastade ledare, varm/kall omgivningstemp, isolering runt kabeln osv.
Och den nominella belastningsförmågan för en PVC-isolerad 1,5mm2 är väl nåt i häraden 19A, som sen reduceras med de olika faktorerna, och blir ca 14A för förläggning i rör i isolerad vägg.
Och om man tillämpar formeln där så:
Med 10A automatsäkring
10 * 1,45 <= 1,45 * 14A (= OK)
Med 10A diazed:
10 * 1,9 <= 1,45 * 14A (= OK , men inte så mycket marginal)
Bara för att klargöra hur det räknas, det är inte riktigt som du tänkte.
Kolla även denna tråd för lite mer fylligt med info/kunskap, i slutet finns det en PDF som ersätter den pajade formateringen i ett inlägg
https://www.byggahus.se/forum/threads/kabeldimensionering-avsaekring.246492/page-2#post-2120804
Redigerat:
Jag är med på din dimensionering Mikael - har inget att invända.
Min första paragraf var också om dimensionering - där låg vikten på att bland annat ska Ib <= Iz. I fallet med TT o TM alltså 20 < 14 vilket inte gäller. Här finns ingen faktor 1.45 med. Jag tror att du inte hade något att invända mot detta.
Min andra paragraf avsåg egentligen inte dimensionering. Dimensioneringsreglerna tillsammans med standarden för I2 för B,C,D karakteristik ger ju ingen garanti att säkringen någonsin löser för överströmmar mellan 1.0 och 1.45 gånger strömvärdet (vilket jag har för mig påpekas i SS också). Jag gissar att det är någon form av empiriskt faktor byggd på erfarenhet (erfarenheten i Norge är för övrigt annorlunda - där tolereras detta inte längre i bostäder). Det jag försökte säga var att trots detta så kommer en normsäkring på 10A säkert lösa för strömmar högre än kabelns strömvärde - det råkar här bli så att I2 = Iz (nästan). Hoppas det blev begripligt.
Min första paragraf var också om dimensionering - där låg vikten på att bland annat ska Ib <= Iz. I fallet med TT o TM alltså 20 < 14 vilket inte gäller. Här finns ingen faktor 1.45 med. Jag tror att du inte hade något att invända mot detta.
Min andra paragraf avsåg egentligen inte dimensionering. Dimensioneringsreglerna tillsammans med standarden för I2 för B,C,D karakteristik ger ju ingen garanti att säkringen någonsin löser för överströmmar mellan 1.0 och 1.45 gånger strömvärdet (vilket jag har för mig påpekas i SS också). Jag gissar att det är någon form av empiriskt faktor byggd på erfarenhet (erfarenheten i Norge är för övrigt annorlunda - där tolereras detta inte längre i bostäder). Det jag försökte säga var att trots detta så kommer en normsäkring på 10A säkert lösa för strömmar högre än kabelns strömvärde - det råkar här bli så att I2 = Iz (nästan). Hoppas det blev begripligt.
För att inga missförstånd ska föreligga, så skrev jag mest några rader så det inte skulle spridas en "sanning" om något felaktigt sätt att dimensionera.
Sen att man i huvet förenklar å det grövsta när man står där mitt i verkligheten och funderar på det man har i händerna, gör ju att det lätt blir så här i tanken.
När du nu ändå skrev såhär så måste jag passa på och påpeka att jag inte har en aning om var faktorn 1.45 (för att jämföra tillåtet värde på strömmen i ledningen med säkringens gränsbrytförmåga) kommer ifrån.
Jag har nog funderat på detta förut också, men nog nöjt mig med att inse att man inte behöver veta allt.
Men nu när du säger att norrmännen har en annan faktor, så poppar ju min undran upp igen.
Sen att man i huvet förenklar å det grövsta när man står där mitt i verkligheten och funderar på det man har i händerna, gör ju att det lätt blir så här i tanken.
När du nu ändå skrev såhär så måste jag passa på och påpeka att jag inte har en aning om var faktorn 1.45 (för att jämföra tillåtet värde på strömmen i ledningen med säkringens gränsbrytförmåga) kommer ifrån.
Jag har nog funderat på detta förut också, men nog nöjt mig med att inse att man inte behöver veta allt.
Men nu när du säger att norrmännen har en annan faktor, så poppar ju min undran upp igen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Jag vet inte men det är ju lätt att gissa. Eftersom säkringar kan överbelastas till en viss grad under en viss tid så måste man ju tillåta att även kablar överbelastas med ungefär samma grad för att inte sticka huvudet i sanden. Det skulle ju bli orimligt om man var tvungen att dimensionera efter In * gk < Iz då det skulle innebära tumregeln 10 A / 2.5 mm². Och detta i onödan då kablar tål lite måttlig och tidsbegränsad överlast. gk varierar dock med olika slags överströmsskydd så det finns även en "normal användnings"-faktor med i spelet, dvs att man normalt inte överbelastar under en längre tid.
Klicka här för att svara