På sommarstugan vi köpt är el dragen ut till friggeboden med en mindre elegant lösning involverande vanlig apparatsladd, sockerbitar och eltejp. Matningen gick ut genom en dörrspringa i krypgrunden och skarvades sedan med sockerbitarna innan sladden fortsätter i ett nedgrävt rör. Se bild.
Jag ska rätta till detta och är inne på att borra hål för ny kabel genom grundmuren så den kommer ut precis där den ska gå in i röret.
Är det lämpligt med en vanlig utomhusdosa/IP54 utanpå grundmuren som skarv mellan hål och rör eller finns nån enklare och mer slimmad lösning?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ska rätta till detta och är inne på att borra hål för ny kabel genom grundmuren så den kommer ut precis där den ska gå in i röret.
Är det lämpligt med en vanlig utomhusdosa/IP54 utanpå grundmuren som skarv mellan hål och rör eller finns nån enklare och mer slimmad lösning?
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Ja, byt kabeln hela vägen, utan skarv. Kabeln som idag ligger i röret är inte godkänd i mark.
Ska du bara ha lite belysning räcker en 3-ledare typ EQLQ 3G1,5.
Dock vill jag lyfta ett varningens finger beroende på förimpedansen som påverkar valet av ledararea/storlek på ”säkring” beroende på ledningens längd. Hjälper gärna till om du har frågor.
Edit: Så att ingen blir kränkt av förimpedansen så kan den vara mkt hög i en sommarstuga. Detta begränsar tillåten ledningslängd. Det beror också på avståndet från elcentralen till sommarstugan.
Ska du bara ha lite belysning räcker en 3-ledare typ EQLQ 3G1,5.
Dock vill jag lyfta ett varningens finger beroende på förimpedansen som påverkar valet av ledararea/storlek på ”säkring” beroende på ledningens längd. Hjälper gärna till om du har frågor.
Edit: Så att ingen blir kränkt av förimpedansen så kan den vara mkt hög i en sommarstuga. Detta begränsar tillåten ledningslängd. Det beror också på avståndet från elcentralen till sommarstugan.
Redigerat:
Aah tackar, intressant, vid vilka längder börjar impedansen att bråka? I mitt fall ligger friggeboden bara 6-7 m från stugan. Elcentralen sitter inne i stugan och jag byter kabel hela vägen.
Boden sitter på en 10A-grupp och diverse elverktyg huserar där ute. Man kanske skulle dra kabeln en omväg för att få mjukstart på kapsågen?
Bra med dosan på grundmuren. Kan man sätta den nere vid marken eller ska den upp en bit?
Boden sitter på en 10A-grupp och diverse elverktyg huserar där ute. Man kanske skulle dra kabeln en omväg för att få mjukstart på kapsågen?
Bra med dosan på grundmuren. Kan man sätta den nere vid marken eller ska den upp en bit?
6-7m kan man nog säga är lugnt. Rent hypotetiskt kan förimpedansen vara såpass hög att den i princip inte tillåter någon kabeldragning från överlämningspunkten så egentligen kan man inte svara. Nätägaren har dock ett ansvar och en dålig tumregel är 50m på en C10 dvärgbrytare och 100m på en B10. En traditionell säkring ligger däremellan, men tillåter längre om jordfelsbrytare finns.M mikewse skrev:Aah tackar, intressant, vid vilka längder börjar impedansen att bråka? I mitt fall ligger friggeboden bara 6-7 m från stugan.
Strunta i dosan, dra kabeln hela vägen.
Begreppet förimpedans åsyftar impedansen i ledningen från elnätet till din anläggning. Värdet beror på en massa faktorer så det får man mäta upp. Nätbolaget har med största sannolikhet koll på det och kan svara ifall du frågan, annars får det enkelt att mäta upp själv.M mikewse skrev:
Tackar för beskrivningarna, som sagt intressant!
Jordfelsbrytare finns på hela installationen.
Låter fint att dra kabeln direkt genom muren utan dosa. Men jag tänker att "gnagarsäkerheten" blir sisådär då detta är utomhus, nära marken och lite av kabeln lär titta fram. Är både EQLQ och N1XV ok i det avseendet?
Jordfelsbrytare finns på hela installationen.
Låter fint att dra kabeln direkt genom muren utan dosa. Men jag tänker att "gnagarsäkerheten" blir sisådär då detta är utomhus, nära marken och lite av kabeln lär titta fram. Är både EQLQ och N1XV ok i det avseendet?
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Ja inga dosor, måste du skarva så gör en riktig sådan, men helst utan om möjligt, och vanlig ”vit” kabel håller många år utan problem, likadant som man ligger 11kv ”markkabel” som sjökabel som håller till nån ankrar av den..
Och vitsen med det hela, nu när det är uppe i tråden, är att säkerställa att matande nät kan leverera tillräckligt med ström för att lösa en säkring inom en viss tid vid kortslutning. Eftersom motståndet ökar med ökande ledningslängd så finns det en punkt där säkringen inte längre löser inom stipulerad tid även om man kortsluter direkt mellan fas och nolla. Detta kan man beräkna baserat på ledningslängd, area, säkringsstorlek och karakteristik.O Steamboy skrev:
Bästa svaret
Vad det gäller skydd mot gnagande djur då har jag aldrig upplevt det som ett problem. Inte ens i kabelbrunnar där råttor springer, med undantag av fiberkablar. De biter råttorna sönder, verkar vara ett skönt tuggmotstånd i dessa.
Kabeln behöver däremot skyddas mot mekanisk åverkan. Detta görs lämpligtvis med ett varmförzinkat kabelskydd, typ U-profil. Skär av röret nära där det kommer upp och fäst mot väggen. Kan du borra in där direkt räcker det att sätta ett prefabricerat ändavslut för kabelskydd rakt över hålet och den lilla kabeln som syns.
Kabeln behöver däremot skyddas mot mekanisk åverkan. Detta görs lämpligtvis med ett varmförzinkat kabelskydd, typ U-profil. Skär av röret nära där det kommer upp och fäst mot väggen. Kan du borra in där direkt räcker det att sätta ett prefabricerat ändavslut för kabelskydd rakt över hålet och den lilla kabeln som syns.
Lysande! Kabelskydd och ändavslut löser problemet precis som jag ville. Så mycket lättare att hitta rätt grejer när man vet namnet man ska söka på. Klockrent!
Det är lite tjurigt att borra precis i hörnet där röret kommer upp så det lutar åt att dra kabelskydd/U-profil en bit. Då kan jag också låta genomföringshålet borras lite högre upp i grundmuren (vill slippa gå genom nedersta skiftet som är natursten).
Stort tack
Det är lite tjurigt att borra precis i hörnet där röret kommer upp så det lutar åt att dra kabelskydd/U-profil en bit. Då kan jag också låta genomföringshålet borras lite högre upp i grundmuren (vill slippa gå genom nedersta skiftet som är natursten).
Stort tack
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden