Dra el till grillkåta

1k läst  18 svar

1. V
    Medlem Nivå 1
    Tjenare

Ska dra el till en grillkåta från stugan brevid, det är ca 35-45 meter och det ska bara drivas lite belysning och uttag för att spela musik, ladda mobiler osv. Ibland på vintern ska det även ibland användas ett uttag för att mata en motorvärmare på en st bil.
    Nu är det redan en slang dragen i marken dit, men i den ryms det bara 3g1,5mm.
    Ska inte sätta någon undercentral i grillkåtan utan bara mata allt direkt från en säkring på huvudcentralen eller ta från något uttag från utsidan på sommarstugan.
    Vad kan jag ha för säkring?

Är detta möjligt? Kommer jag måsta sätta in en JFB uppe i stugan på kabeln som ska ned till grillkåtan osv?
    Som sagt, det ryms bara 3g1,5 i röret och det kommer bli ett helvette att dra nytt rör (detta rör är draget sedan många år tillbaka och var då till för vatten) då det är stenigt och rötter överallt. Så undviker helst det.

2. E
    Medlem · Nivå 21
  3. tommib
    Självbyggare · Nivå 20
    Vad menar du med att måsta sätta in en JFB? Ja, det måste definitivt finnas en JFB i matande central som täcker denna grupp.

Ladda ner eldim (googla) så kan du räkna på avsäkringen. Som elmont säger, gå upp i dimension till 3G2,5. Moderna kablar är tunna. Se till att ni är två som jobbar, en som drar och en som skjuter på, samt har kabelsmörjmedel så går det nog i.

Ev behöver du säkra ner till 6A men det är ingen större fara, utom möjligen för motorvärmaren.

4. V
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar! Kollade upp igår att rörets innerdiameter är 12mm. Men vet inte hur tjock kabel man vågar dra i ett sådant rör? Tänkte ifall det är lite böjar osv..
    Det är en gammal stuga med gammal central utan JFB.

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Jfb är obligatoriskt i ett fall som det här. Jag tror att det blir väldigt svårt att få en kabel 35m genom en 12mm slang. Kör i så fall med stora mängder smörjmedel.

6. V
    Medlem Nivå 1
    Mätte även avståndet på slangen i marken igår och det var ca 20 meter. Men sedan ska ju kabeln in i stugan, upp i grillkåtan osv, så totallängden blir säkert 35-45meter. Vilken kabel tror du/ni jag max kan dra igenom då?
    Okej, tack för info om JFB, då blir det en sådan och kanske ny central!

Redigerat 3 maj 07:21
  7. H
    Moderator · Nivå 25
    Genom 20m 12mm slang, tjaa, det kanske går att lätt få igenom en telefonledning. Och som sagt med den längden, så är det inte säkert att 1,5 kvmm räcker. Det kan bli problem både med spänningsfall och att utlösningskriteriet för säkringen inte hålls. Troligen bör det vara 2,5 kvmm kabel.

Utlösningskriteriet handlar om att vid en kortslutning måste säkringen lösa inom viss tid. Blir kortslutningsströmmen för låg (den långa kabeln begränsar strömmen), så tar det för lång tid för säkringen att lösa. OM du står och håller i en pryl där det blir fel så att den blir strömförande. Då leds hela kortslutningsströmmen (typ 200 - 1000 A) bort i skyddsjord, men prylen du håller i finns ju på halva sträckan mellan elverket och jord via skyddsjord, så spänningen på prylen kommer att bli ca. halva nätspänningen 115V, vilket är fullt tillräckligt för att vara dödande. Då gäller det att säkringen löser ut inom föreskriven tid.

Kraven på utlösningstid tror jag kan sättas snällare om det finns en jordfelsbrytare, för den kommer att lösa snabbt vid en kortslutning till jord, även för en låg kortslutningsström. Men det är lite överkurs att följa de reglerna, och överväga förutsättningarna, i så fall något en riktig elektriker bör titta på.

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Det här med den klena slangen, OM man skall prova, så skulle jag gräva ned mig så att man kan ha ändar som går helt rakt utan krökar, då och med en massa kabelsmörjmedel går det kanske. Dra först igenom en bra draglina, kanske en stålvajer. De vanliga dragfjädrarna i plast går av om man drar för hårt. Och ev ha en vinsch i beredskap. Om det inte finns något i slangen idag, så kan det vara svårt att få igenom en dragfjäder, prova i så fall att suga igenom en tunn fiskelina med en liten papperstuss med dammsugaren.

9. S
    Medlem · Nivå 4
    Jordfelsbrytare som skyddar de nya uttagen är ett krav.
    Den kan lika gärna sitta i Grillkåtan, där inkommande kabel kopplas om till uttagen.
    Detta kan vara misstänkt likt en liten elcentral. Om miljön är "inomhus" behöver den inte vara bredare än ca 50 mm. Det är bra att felet går att fixa på ett logiskt ställe när något har löst ut.

Eventuellt, om 2,5 mm2 behöver säkras ner till 10A (beror främst på hur starkt elnätet är på platsen, dvs hur långt det är totalt från närmsta transformator fram till Dig, hur grov kabel det är den sträckan, och hur stor transformatorn i fråga är) kan man sätta en kombinerad säkring/jordfelsbrytare i Grillkåtan, fast kopplad till inkommande kabel. I centralen i huset kan man då troligen ha 16 eller 20A säkring som kortslutningsskydd för kabeln. Eventuellt kan detta vara huvudsäkringen, dvs den nya centralen i Grillkåtan kopplas inte "under" husets central utan "bredvid"

Men samtidigt kan det vara klokt att höja elsäkerheten på hela sommarstället med att installera jordfelsbrytare. Var beredd på att det kan sluta med byte av exempelvis spis eller någon gammal elradiator.

För detta arbete är självklart något som en auktoriserad installatör skall anlitas för, men med lite samtal innan är det troligt att "kabeldragningen" kan göras själv, verkar ju vara ett jobbigt moment!

Se upp med att dra alltför mycket i kabeln, det finns en övre gräns för dess överlevnad - brukar gå att läsa i tillverkarnas faktablad på grövre kablar. Koppla draget till kopparn i kabeln, inte till plasthöljet. Isolationsmätning efter dragningen kan vara ett smart drag, Kallas ofta "Meggning" i dagligt tal, syftar på "Megaohm-mätning".

Och tänk inte att Du skall dra in en kabel i slangen. Tänk att Du skall skjuta in den från matande ände! Givetvis måste det dras i mottagaränden, men mer för att hålla kabeln sträckt så den inte korvar ihop sig. Hundjobbet skall göras av påskjutaren! (Som dessutom tvingas jobba mot kladdig kabelsmörja om man kör på med det).

Jag skulle nog gärna börja med att tryckluftblåsa eller vattenspola slangen för att få ut ev inrasat grus eller annat skräp i ändarna. Slangar i mark brukar vara blöta invändigt hur man än gör, men det skall kabeln klara, så vattenspolning före dragning behöver inte vara fel.

• Laddar…
  10. tommib
    Självbyggare · Nivå 20
    Det är väldigt mycket bättre att ha JFBn i matande ände, då skyddar den även kabeln. Dessutom slipper man en "elcentral" i grillkåtan.

Hur tänker du nu när du föreslår att en lång 2,5 kvmm kabel kan ligga direkt under en huvudsäkring på 20A, utan föregående JFB. Klarar du utlösningsvillkoret vid ett jordfel i kabeln?

I övrigt kan det väl vara vettigt att megga kabeln om man råkat översträcka isoleringen, vilket man iofs inte borde göra eftersom man tvinnar fast draget i kopparledarna.

Varför skulle "påskjutaren" drabbas av kabelsmörjan? Den har man givetvis i en liten trasa precis vid slangmynningen, efter handen som skjuter på. Problem med det får man bara om man tvingas backa kabeln.

Jag tycker att det låter som att det kan vara läge att gräva ner en ny slang ändå, även om det är jobbigt. 12 mm id är verkligen i minsta laget för att få i en vettig kabel.

• Laddar…
  11. S
    Medlem · Nivå 4
    Det finns inget krav på jordfelsbrytare för kabel, i synnerhet inte markförlagd (vilken brandfara?).
    Jordfelsbrytare krävs för uttag för allmänt bruk, inget annat! (Den rekommenderas dock för hela anläggningar, och det är en bra rekommendation att följa i bostäder, lantgårdar mm)

En sådan säkring som jag beskriver avser skydd mot kortslutning, inte skydd mot överlast.
    Givetvis är det inte självskrivet vilken säkring som "gäller" för att få tillräcklig utlösningstid i just det här fallet när vi inte vet alla fakta. (Jag räknade också upp de viktigaste delarna som påverkar förimpendansen vid anläggningen).
    Ur en gammal tabell (1999) som jag råkar ha nära mig just nu läser jag strömvärde för 3 x 2,5 mm² är 35A, med korrektionsfaktor 0,8 för förläggning i rör i mark = 28A. Alltså ok med 25A säkring ur den aspekten, då. Detta för att visa att "häraden" inte är omöjlig/självklart fel.

Det var inte länge sedan just denna fråga (kortslutningsskydd kontra överlastskydd) var uppe i forumet, och många verkade ha svårt att ta till sig resonemanget. https://www.byggahus.se/forum/threads/20a-saekring-med-1-5mm-kabel.198259/

För att lugna frågan lite: Om man skall göra det här riktigt och inte är säker på hur "starkt" elnätet är, och man inte kan direkt anta något (sommarstuga kan ju vara mitt i en stor flock med kraftiga matningar, men det kan också vara ett gammalt torp med lång lågspänningsledning...).

Men man behöver inte anta alls. Elleverantören är skyldig att på förfrågan lämna uppgift om elnätets beskaffenhet vid anslutningspunkten, dvs elmätaren. De skall alltså svara på endera vilken förimpendans elnätet har vid denna punkt, eller vilken kortslutningsström som fås där. Jag skriver ELLER, för det är egentligen två olika sätt att svara på samma fråga när man vet att spänningen är 400/230V.

Man kan som kund ställa frågan och ha svaret färdigt när man anlitar elfirman för att göra jobbet, så spar man in lite av den tid som man annars måste betala för.

Amen!

12. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 24
    Hur kom vi in på iden att sätta överlastskyddet i kåtan?? Varför?

13. S
    Medlem · Nivå 4
    När Du sitter där vid grillen, kopplar in den elektriska tändaren fast kontakten är lite våt och så "klick" - hur praktiskt är det då att gå till huset, leta upp elcentralen i skenet av i bästa fall en mobiltelefon, och sedan fatta vilken av knapparna det är som man skall peta på. (Om nu JFB sätts för hela huset och inte bara för utmatningen, vilket vore en mycket god förbättring av elsäkerhet i den gamla stugan)

Dessutom om Du har lånat stugan över helgen, eller Du inte är den i familjen som brukar köpa in de tekniska sakerna etc. I värsta fall har Du lånat grillkåtan och har inte ens nyckel till huset...

Om knappen sitter innanför dörren i byggnaden Du befinner Dig blir det mycket enklare och tydligare!

Primärt handlade diskussionen om att sätta jordfelsbrytare på rätt ställe, men i det här fallet, som luktar "en grupp" lång väg, kan man ju lika gärna tänka sig en personskyddsautomat, så fångar man även överlast och inte bara jordfel på "rätt ställe".

14. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 24
    Nu pratar du om fallet med korrekt dimensionerad och i mätarskåpet avsäkrad (mot både kortslutning och överlast) huvudledning plus en liten elcentral i kåtan för de gruppledningar som finns där.

15. S
    Medlem · Nivå 4
    Nej. Den byggnad där man befinner sig = Grillkåtan.

Korrekt dimensionerad har jag utgått från hela tiden, därför behöver man få uppgift från leverantören.

Men skyddade i utmatande ände mot kortslutning och i Grillkåtan mot överlast och jordfel, med en grupp...
    Det vore en möjlig lösning, som har de fördelar jag skrev om innan. Det finns andra lösningar också.

Mätarskåpet behöver inte alls vara inblandat i detta - det kan sitta på en stolpe 50 meter på andra sidan om själva stugan om det vill sig illa...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: