9 148 läst ·
19 svar
9k läst
19 svar
Strömmen försvinner men kommer tillbaks av sig själv!
I vårt hus finns ett antal vägguttag i gillestugan.
Två gånger har jag varit med om att strömmen går och det blir dött i uttagen och mörkt i taket.
Efter kanske 5 minuter så fungerat allt igen.
Har inspekterat säkringarna men ingen av dem blir varm när detta händer.
Ska givetvis ta dit en elektriker men det skulle vara intressant att höra vad ni tror.
Inget annat i huset verkar beröras av detta.
Två gånger har jag varit med om att strömmen går och det blir dött i uttagen och mörkt i taket.
Efter kanske 5 minuter så fungerat allt igen.
Har inspekterat säkringarna men ingen av dem blir varm när detta händer.
Ska givetvis ta dit en elektriker men det skulle vara intressant att höra vad ni tror.
Inget annat i huset verkar beröras av detta.
Jag har haft detta när jag tog över ett äldre hus. Det var centralen. Specifikt hade passdelen i gängsäkringscentralen oxiderat så att säkringen inte fick helt kontakt fastän den var iskruvad ordentligt. Troligen hade säkringarna skruvat ur sig över åren och påföljande överslag hade orsakat oxidationen. Byte av passdelarna så var problemet borta.
Aha. Det kan vara så alltså. Ska tipsa elektrikern jag ska beställa. Tack för tips!Claes Sörmland skrev:
Jag har haft detta när jag tog över ett äldre hus. Det var centralen. Specifikt hade passdelen i gängsäkringscentralen oxiderat så att säkringen inte fick helt kontakt fastän den var iskruvad ordentligt. Troligen hade säkringarna skruvat ur sig över åren och påföljande överslag hade orsakat oxidationen. Byte av passdelarna så var problemet borta.
Kollade över säkringsskåpet men inget ärgat. Elektrikern hade inte möjlighet idag men ville att jag skulle kolla huvudsäkringarna så att alla var hela. En fas borta kan ställa till märkliga bekymmer menade han. Men de var hela allihopa.S Slugge skrev:
Det verkar vara så att strömbrytaren som bryter taklampan bryter också uttagen. Ska plocka loss den och se hur det ser ut där. Men frun är borta och jag hemma med barnen så det är inte många lunga sekunder
Ok, lite ovanligt kanske. Skruva ner strömbrytaren och öppna eventuella doslock fram till första felstället och lägg upp foto så vi kan se felet.T trasker skrev:Kollade över säkringsskåpet men inget ärgat. Elektrikern hade inte möjlighet idag men ville att jag skulle kolla huvudsäkringarna så att alla var hela. En fas borta kan ställa till märkliga bekymmer menade han. Men de var hela allihopa.
Det verkar vara så att strömbrytaren som bryter taklampan bryter också uttagen. Ska plocka loss den och se hur det ser ut där. Men frun är borta och jag hemma med barnen så det är inte många lunga sekunder![]()
Jag plockade loss strömbrytaren (EDIT: dimmern) i går.S Slugge skrev:
Det är såhär att den bryter dels taklampan men också de vägguttag jag använt när felet uppstått.
Det hade inte ärgat på kabel eller i anslutningarna.
Dock står det max 400W på den och de gånger detta inträffat har jag antingen kört slaghammare som jag antar är ganska strömkrävande, eller så har jag kört en 500W halogenstrålkastare tillsammans med ex dammsugare.
Men det jag inte förstår är varför inte den inbyggda säkringen gått om det är för hög last.
Dåligt med vägguttag som går via brytare är det oavsett.
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Det där ser ju ut som en dimmer?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Får en direkt att tänka på tråden som ligger i närtid, tyvärr kanske den inte är så dum ändå. Iofs kan det ju vara gjort av "behörig" person men pekar lite på att bakgrunden till just förbehållen förr vid dimmer hade viss grund.
Lagligt att utan behörighet byta från brytare till dimmer och ingen begränsning i antalet ledare.
Lagligt att utan behörighet byta från brytare till dimmer och ingen begränsning i antalet ledare.