Ja bilderna kanske inte är super tydliga.. men det var observant av dig.:)

Ennfråga till

Tändtråd kan jag använda mig av vilken kabel som hälst bara den går mellan knapp och lampa?

Så länge den inte är gul/grön eller blå är det fritt fram. Den bör dock skilja sig från din fasfärg, (Blå kan användas vid vissa omständigheter men det tar vi en annan gång)

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Jag är otroligt tacksam för eran hjälp. Aven till er som tycker jag borde gå till en elektriker alltid safty first.

Ordvalet "vilken kabel som helst" kan iofs. referera lite väl brett. I det här fallet ska en tråd FK eller motsvarande. Minst 1,5 kvmm.

Annars skulle kabel kunna handla om ex. en ringledning avsedd för dörrklockan.

• Gilla
mrbygg1
  • Laddar…
Ja, jo jag insåg det när jag skrev :). Men jag tyckte mig ha fog för att anta att TS egentligen menade "vilken färg som helst".

• Gilla
mrbygg1 och 1 till
  • Laddar…
Jag fördtod vad du menade.:)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Standard på tändtråd är Orange och Vit, men då de färgerna inte finns i fördragna VP-rör :( Så har svart och grå börjat användas som tändtråd. Sen något decennium har Brun blivit obruten fas, förr var den Svart.
Med 20 års mellanrum har färgerna på kablar bytar funktion!
( I mitt hus från 1960 är det röd/gul/svart/grön/blå/brun så det gäller att mäta och följa varje grupp!)

Men färgen är väll bara kosmetiskt? Innehållet är väll densamma?

M mrbygg1 skrev:
Men färgen är väll bara kosmetiskt? Innehållet är väll densamma?
Alltid koppar om det inte är najtråd.:crysmile:

• Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Absolut. Men pga. de ständiga ändringarna i standard för vad olika färger skall användas till, så fyller färgvalet ingen större funktion, annat än att det hjälper till att undvika felkopplingar vid nydragningar. Om de drar trådar till 50 olika dosor ena dagen, och skall koppla ihop allt nästa dag. Så blir det ganska enkelt om det bara är att koppla ihop all bruna trådar i dosan, alla blå osv. Men så fort det finns en brun tråd med från något äldre, så måste den kontrolleras.

Det enda som är heligt är gulgrön. Den färgen får under inga omständigheter någonsin användas för något annat ändamål än skyddsjord. Blå tråd är också reserverat som nolla, men där finns det undantagssituationer när man kan ha den till annat.

• Gilla
mrbygg1
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Absolut. Men pga. de ständiga ändringarna i standard för vad olika färger skall användas till, så fyller färgvalet ingen större funktion, annat än att det hjälper till att undvika felkopplingar vid nydragningar. Om de drar trådar till 50 olika dosor ena dagen, och skall koppla ihop allt nästa dag. Så blir det ganska enkelt om det bara är att koppla ihop all bruna trådar i dosan, alla blå osv. Men så fort det finns en brun tråd med från något äldre, så måste den kontrolleras.

Det enda som är heligt är gulgrön. Den färgen får under inga omständigheter någonsin användas för något annat ändamål än skyddsjord. Blå tråd är också reserverat som nolla, men där finns det undantagssituationer när man kan ha den till annat.
Blå är vid infällda installationer reserverad som N-ledare, vid utanpåliggande kan den vara lite av varje :)

• Gilla
mrbygg1
  • Laddar…
tommib
Jag undrar lite varför där är en mantlad kabel till dosan...

• Gilla
mrbygg1
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag undrar lite varför där är en mantlad kabel till dosan...
Dom har dragit den till lampan som satt tidigare.
Blir det fel?

tommib
Den bör ligga i rör i väggen så att den går att byta senare. Det finns inget krav på att den måste ligga i rör/slang men det är praxis i Sverige. Om den ska ligga löst ska den vara dragavlastad i dosan. Är den det?

Framför allt borde det gå att lösa bättre än friliggande kabel i vägg när man ändå bygger om. Den typen av detaljer pekar på hempul (eller utländsk elektriker).

Vilka är "dom"? Jag trodde att du höll på själv?

• Gilla
mrbygg1
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Den bör ligga i rör i väggen så att den går att byta senare. Det finns inget krav på att den måste ligga i rör/slang men det är praxis i Sverige. Om den ska ligga löst ska den vara dragavlastad i dosan. Är den det?

Framför allt borde det gå att lösa bättre än friliggande kabel i vägg när man ändå bygger om. Den typen av detaljer pekar på hempul (eller utländsk elektriker).

Vilka är "dom"? Jag trodde att du höll på själv?
Skulle ju gå att ha den utanpåliggande och ett doslock som är urhålat för att släppa in en kabel.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.