El
etompau: [citat] Ikeas Sparsnäs. Brukar kunna hittas på Tradera nuförtiden för några hundra kronor.
50procent: [citat] Det är därför det är så viktigt med elsäkerhetsplaneringen, där just den delen skall vara med. Att samtliga berörda är informerade och kan ett gemensamt språk. Det är som sagt tragiskt i vilket fall som helst
useless: Anledningen till att jag började rota i centralen var för att sätta upp ett separat uttag med elmätare till luftvärmepumpen. Nu är allt på plats utan glappkontakt (lite svårt att få en bra bild i mörkret ovanför hatthyllan). [bild]
xdyssze: Nej, vet ni vart jag hittar en fasad? Edit, tror jag hittat felet, en av tre säkringar i elskåpet på fasaden hade gått så skulle säga att inte nog el har levereratstill husey
kia2: Jag har krympalang på lödning i hörnet, men längst bort från trafon är det 10 volt. Ingen markant synlig skillnad.
etompau: Dimmern funkar med absolutvärdesdimning, protokollet ger stöd totalt 16 ljusnivåer. Använder den själv med Telldus/Tellstick. Med knappen får du skicka två till-signaler för att dimmern ska påbörja en dimcykel. Ny till-signal stoppar cykeln på önskad nivå. Sedan kan det vara problem med kompatibiliteten med de ljuskällor som du använder.
Mikael_L: Det har åtminstone förr funnits vriddimrar med trådlindad pot. Men det är väl som vanligt, att kvalitet inte längre finns att uppbringa ....
Grusimaskineriet: Eller bara alltför het panna? :thinking: Du häller i från samma håll, det som hamnar först i pannan bränns, men smeten sänker i sin tur värmen, så resten blir minde bränt. Ny spis, nya inställningar.
N.A.F.N_82: De elektrikerna jag har anlitat i min stad elwab har skött sig de är varken dyrare eller billigare än någon annan de har dock inte tagit ut en extra bil avgift när de åkt på att säkringarna gått. Däremot vvsare är de som jag är mest misstänksam mot. Då de tar ut fulla utgifter med bil. Kommer hem och dricker kaffe eller tittar till och fakturerar för påbörjade timmar utan att ha
Cbr56: Hej TAck för svaren, nu har jag fått input så jag kan gå vidare.
Electrony: Det låter ju som att du i framtiden kommer att dra in el, då är det lika bra att installera med EKK redan nu. När du sedan får in strömmen är det bara att byta ljuskällor och koppla över till 230V.
RoHa72: Hej, Tack så mycket.:D Fick installationsmanualen mailad till mig nu, precis som du skriver, den ska kopplas på 2 faser. Möjlighet finns att koppla på en fas, men då måste jag säkra upp rejält. Så det blir att den ena fasen drar jag vidare till ugnen, de andra 2 till hällen
Knallhatt: Spottarna i taket dog helt innan jag bytte dimmern men efter ett dimmerbyte så fungerar dom perfekt igen. Och även belysningen i skåpet fungerar nu igen efter att jag även bytte den dimmern. Så trevligt :)
Peter2400: [citat] Ja, då kan det faktisk vara vettigt att strunta i en fysisk brytare, rätt vanligt att både barn och vuxna tänder utebelysningen när de går hemifrån, oavsett hur ljust det är ute.
hsd: Jag.hade dragit ut till ett trefas kombiuttag https://www.conrad.se/p/pce-9215-6-cee-vaeggkoppling-16-a-617504?gclid=Cj0KCQiAvKzhBRC1ARIsANEXdgyzybI6LBZl2mVDpeuKX48VEmyxXFkeOapurTVJiroQHuVZz3YAhGwaAuHYEALw_wcB&vat=true
Johan456: På elsidan fungerar det som så att du som företag förhandlar rabatter med din grossist, hur höga rabatter du får beror främst på din omsättning, vilket verkar rimligt. Rabatten är sen X% och dras från GNP (Grund Netto Pris). Det är fock olika rabatter för olika artikelgrupper och det finns i storleksordning 10000-tals olika artikelgrupper. Det är därför mkt svårt att som
mugatu: Yes, byta uttagen till dubbelbrunn eller gå utanpåliggande på något vis. [citat]
snaggletooth: Det är den äldre modellen av uttag som saknar jordanslutning.
anders07: Det blir ju lite av en tolkningsfråga om man får göra det själv... En strömbrytare får man ju byta själv om man har "tillräcklig kunskap" men inte en dimmer så frågan här är väl var denna skulle falla in men så länge den är CE märkt och kopplad korrekt (rätt skalade kablar utan skador, alla kardeler (trådar) under skruven och skruvar tillräckligt åtdragna) kan inte
knipo: Jag tackar för infon. Får se hur jag gör. O jag följer övriga diskussionen med intresse.;)
Claes Sörmland: Snyggt produktoptimerat av Metro-Therm. Grannen knackade på, propparna till hennes Metro-Therm-beredare har börjat gå så här dagarna före nyår. Ganska exakt tre år höll hennes steatitelement denna gång. God marginal för att slippa garantiärenden.
trähandtag: fick problem med hällen i morse. Den hade låst sig i barnsäkert läge och gick inte att få bort. Provade alla möjliga knappkombinationer, inklusive den som låser o låser upp barnsäkringen. Bröt strömmen, men inte heller det gav resultat. Läste via google att man kunde prova att bryta strömmen så där en halv timme och det fungerade! Är det någon på former som har haft samma
Mikael St: När vi renoverade installerade vi KNX. Det fungerar jättebra men kräver en del plannering för att få det som man vill. Nu i efterhand skulle jag nog valt någon annan enstaka aktör för funktionaliteten. Räkna med ca 100’ extra för KNX tills ni vet vad ni vill styra och hur. Att bara ersätt vanliga brytare rätt av är bortkastade pengar om man ser på vad KNX kan. Konstantljus,
Datagubben: [citat] Den verkar fungera, men tar extremt lång tid.att värma upp :/ är ebeco ett bättre märke ?
Marojo: Nej det är bara den radiatorn. Att dra fram nolla är ju lättare än att dra fram en helt ny grupp. Men kanske att ett 1000W element och TM blir för mycket?
fillishave: [citat] Ok, då är jag med på vad det betyder. Som glad hobbyist är säkerheten extremt viktig för min del så det låter som en mycket bra funktion att ha.
Johan Gunverth: Med lampa. Annats får jag gå och kolla om lampan i andra ändan är tänd eller släckt. Har kollat med elektrikern som noterade att det inte finns några vippor kvar hos grossist. Skall försöka bygga om standardvippa och sätta in ett fönster.