Fotografen Fotografen skrev:
Här har varit 240+, numer runt 235 åtminståne under 240 så 237 är inte speciellt högt. Ska ta in ett instrumetn imorrn, var länge sen jag mätte nu.
237 är inte högt? Återkom gärna med resultat imorgon, har du märkt om detta påverkat livslängd på lampor exempelvis? Är ju inget farligt som händer med den höga spänningen, som ju är inom norm, är spänningen in på primärsidan hög eller trafon ställd i högt läge?

Ja varför det är högt vet jag ju inte.
Pluggade in en simpel billig vägguttags-kWh-mätare, ett rikigt precisionsinstrument ( :rofl: ) just nu och den visade 236. Jag har mätt upp 240-245 för ett par år sedan.
Jag har egentligen inte märkt något, de glödlampor jag har kvar går på dimmer och pryttlar med switchade nätagg, dvs de flesta, mår ju bättre med lite överspänning inom rimliga gränser.
När jag uppmärksammade det här var när jag funderade på hur mycket effekt min gamla 5 kW bastu gav, den var stämplad 380 V. Den fick som mest mellan två faser 438 V...räkna själv:geek::mad:

Kan rapportera nästans 243 V hos mig just nu, gott med lite extra volt. Grannen nedströms gläds nog också då han har en förimpedans på 1.6 ohm i mätarskåpet (det fick bli en 10 mm² till värmelampan i hönshuset)! Själv har jag ca 1.85 ohm (okompenserat..) i mätpunken längst ut i vardagsrummet. Stereon spisar Benedek Istvánffy just nu och verkar trivas med spänningen.

Oscilloskopbild av växelspänning med toppvärde 242.6V rms mot bakgrund av rutnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Jag har också 240 volt mer eller mindre hela tiden i stugan och det är så långt ut på obygden man kan komma. Trafon syns ifrån köksfönstret, men det är nog 100 meter bort iallafall. Måste ta tag och mäta min förimpedans vid tillfälle.

Lådan i källaren är denna plomberad? Detta kan vara dina huvudsäkringar..

H Husqvarna220Ac skrev:
Lådan i källaren är denna plomberad? Detta kan vara dina huvudsäkringar..
För sakens skull om du inte orkar läsa #1:
E elben skrev:
Hej
Jag har mätarskåp på garaget. Därifrån 13 m EKKJ 3x6+6 till central med diazed i källare och därifrån 4 st 6kvmm till central på bostadsplan.

Säger inget! Du kan ha mätarskåp sen kan du ha mätarsäkringarna på annat ställe, vanligt på äldre hus.

Har inte läst hela tråden fullständigt men har du mätat Alla tre faser mot nollan?
Har du mätat elektrisk nolla mot sann nolla som kan vara vattenledning av metallrör eller ett metallspett i fuktig mark.
Ett vanligt fel är snedbelastning i 3-Fas nät.
När jag bodde på landet hade vi Fredag kväll när sommarstugor drog på sina 1-Fas element på vintern bara 170 V på en fas medan den tredje fasen hade 245 V (Alla elektriker började från vänster o överst i säkring skåpet = Fas 1). När vi bofasta klagade till nätägaren, så kom dom ut och mätte på Måndagen och då var allt normalt, på den tiden 380V mellan alla faser.
Det tog flera år innan man byta 16 mm² till 40 mm² ALUS.

L Leif i Skåne skrev:
Har inte läst hela tråden fullständigt men har du mätat Alla tre faser mot nollan?
Har du mätat elektrisk nolla mot sann nolla som kan vara vattenledning av metallrör eller ett metallspett i fuktig mark.
Ett vanligt fel är snedbelastning i 3-Fas nät.
När jag bodde på landet hade vi Fredag kväll när sommarstugor drog på sina 1-Fas element på vintern bara 170 V på en fas medan den tredje fasen hade 245 V (Alla elektriker började från vänster o överst i säkring skåpet = Fas 1). När vi bofasta klagade till nätägaren, så kom dom ut och mätte på Måndagen och då var allt normalt, på den tiden 380V mellan alla faser.
Det tog flera år innan man byta 16 mm² till 40 mm² ALUS.
Tror Bo bor i Värmlands urskog, han måste ha 245 V för att hans närmaste granne ska kunna få 207 V. Han har tur som bor nära trafon.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.