Hej!

Jag har en 400v spis och ugn som börjar krångla lite. Det är övre värmeelementet i ugnen.som lagt av. Spisen och allt annat funkar bra. Verkar vara svårt att hitta ersätningsdelen till ett rimligt pris (<1500sek) så jag funderar på att antingen köpa en ny spis eller att testa köra nedre värme + grillelementet där uppe. Dessa båda funkar men orkar inte manuellt växla mellan dessa... och de finns inte som valbar kombination tillsammans, så långe jag inte byter plats på matningen till dessa två värmeelement.

Jag kan inte lista ut hur många watt som grill-elementet resp det normalla har. Men kan tänka mig att grill är 1500w istället för 1300w (fallet för en liknande modell). Så ugnen kan då bli lite varmare än normalt kan jag tänka mig. Sedan återstår frågan om det faktiskt kommer att värma någorlunda jämnt. Vad tror ni är det värt att testa eller slöseri med tid?

Kan det vara något annat än värmeelementet som gör att det övre elementet inte blir varmt? (Det har ju fungerat tidigare och vi har inte gjort några ändingar rörande el i huset)

/Daniel

Det låter väl rimligt att tro att det är elementet som gått, klart mest sannolika.

Om det är såpass liten skillnad i effekt som du skriver, så är det väl värt att prova en omkoppling. Ugnen borde inte bli varmare, det styrs av termostat. Men grillen är utforma för att ge mer strålningsvärme, så det kan snabbare bli stekskorpa (och bränt).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.