Hej,

Någon el-kunnig som på en söndag kan ge tips om vad som kan vara problemet i följande fall. Grejen är en Vågautomat. En motor ska driva ett matarband tills vågen når "full" vikt. Sen ska bandet börja gå igen så fort vågen töms...

Problemet är att motor "brummar" och har en svag tendens att vilja börja snurra när man kopplar in strömmen, men den orkar inte.

Sitter massa reläer i elskåpet. Jag antar att det undre reläet ska få motorn att gå på maxfart och det övre reläet ger reducerad hastighet. Det fungerar nämligen att köra motorn på låg hastighet om man trycker in det övre reläet manuellt..

I motorn är det då grå-blå-svart som är kopplat till det övre reläet som ger låg hastighet. Det undre reläet är kopplat till gul-röd-grön.

Gamla grejor..

Tack på förhand!
 
  • Elektriska anslutningar med färgkodade kablar i ett elskåp, kopplat till reläer för motorstyrning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elskåp med reläer och färgkodade kablar i industriell utrustning, dammigt och i behov av felsökning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rjansson85
  • Laddar…
Låter som att det fattas en fas om motorn inte startar utan bara brummar. Mät på motorn så att alla faser kommer fram och det inte är dålig kontakt någonstans. Säkerhetsbrytare kan vara ett ställe som blir dåliga som man inte tänker på.
 
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
Ser ju nästan ut som att den gråa tåten i motorn bara sitter löst. Eller sitter den fastklämd i hylsan?
 
Ser konstigt ut ja, men dessvärre verkar det vara den delen som funkar för låghastighet via övre kontaktorn.

Om TS inte har något att mäta med är det ändå ett bra utgångsläge för en enkel omkoppling och test. Vi kan anta att det är en tvåhastighetsmotor med separata lindningar och två kontaktorer med bimetallskydd för att styra respektive. Den övre delen i skåpet är ok och kan driva LF på motorn som då också verkar ok så långt. Skifta alltså anslutningarna vid plinten i skåpet så de tre övre till motorn byter plats med de tre undre. Tryck sen på övre kontaktorn och om den går HF då är det troligtvis något avbrott i undre delen kontaktorn, bimetall osv. Pss om du trycker undre bör det brumma mot LF så är det säkrare att du har problemet där i undre gruppen. Om HF brummar med övre intryckt pekar det tyvärr mer mot motorn för den lindningen.

Och har du möjlighet att mäta spänning behöver du bara mäta alla tre kombinationerna för varje halva av motorn när du trycker in motsvarande kontaktorn. Det ska ligga runt 400 V där vid varje mätning. Och har du möjlighet mäta resistans kan du isf börja jämföra värdet vid de tre mätningarna mot övre och undre utgående trådar i skåpsänden.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
5
Passa på att kolla så att inställningen på motorskydden är rätt å i synnerhet det till högfarten.
Nu kanske du har hunnit att bryta iofs innan skyddet löser så det kanske är rätt inställt ändå. Annars så ska det lösa om det går med fasbortfall för länge.
När du ändå är där å pillar så släpp på jorden uppe till höger och putsa upp plåten bakom så du får bra kontakt mot jord. ( svårt att se bakom muttern iofs)
 
Tack för svar. Verkar som att det finns två fel.. (Rätta mig gärna här om jag missar något..)

När jag mäter spänning mellan jord och fas på övre motorskyddet så får jag 230 V på samtliga. Men på nedre skyddet så ger den nedersta fasen enbart 144 V...

Jag provade att koppla om ledarna från hög-fart till reläet för lågfart. Då gick motorn, men det lät illa som tusan. Körde bara typ 2-3 sekunder, och dessutom kom det lite el-rök i skåpet i samband med detta.. Verkar mao som att det gick en massa ström...

Mätte resistansen mellan lindningarna. För lågfart var det i princip identiska ohm, Men för högfart (gul-röd-grön) var det gul-röd = 28 ohm, gul-grön 9 ohm, röd-grön 20 ohm. Ingen av lindningarna gav utslag mellan jord och ledare...

Jag tolkar det som att både motorn och motorskyddet till den snabba drivningen är skrot. Är jag rätt ute då?

Är det lönt att linda om motorn?

Tack på förhand.
 
O OlaR skrev:
Jag tolkar det som att både motorn och motorskyddet till den snabba drivningen är skrot. Är jag rätt ute då?

Är det lönt att linda om motorn?
Ja med tanke på ditt test och mätningen är det nog så att det är skrot av den delen. Och en så liten motor är inte lönt att linda om men en ny eller begagnad är kanske inte oöverkomlig om övrigt är i skick. Och så klart även lite elkomponenter som motorskydd och ev kontaktor.
 
  • Gilla
50procent och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ja med tanke på ditt test och mätningen är det nog så att det är skrot av den delen. Och en så liten motor är inte lönt att linda om men en ny eller begagnad är kanske inte oöverkomlig om övrigt är i skick. Och så klart även lite elkomponenter som motorskydd och ev kontaktor.
Någon teori om händelseförloppet? Skadad lindning skapade en långvarig överström som smälte en svag punkt i kontaktorn? Finns det inget motorskydd?
 
S Slugge skrev:
Någon teori om händelseförloppet? Skadad lindning skapade en långvarig överström som smälte en svag punkt i kontaktorn? Finns det inget motorskydd?
Skydden är ju bimetaller av äldre typ som bara får skyddas mot kortslutning av 4 A säkringar. Så om det uppstått lindningsfel som ger rejäl överström likt vad TS verkar ha nu är det nog lätt att förstöra dem snabbt. Och felet med fasen som felar är nog inget annat än avbränd värmespiral för bimetallen. Stämmer också bra med mätningen 9 ohm mellan gul-grön och avbrott mot grön på nedersta anslutningen med 144 V.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
H
Blir så i bland med EL-motorer, kortis i lindningen, ett bra sätt att kolla är att sätta näsan i kopplingsboxen, det brukar lukta bränt om en lindning har gått
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.