7 183 läst ·
59 svar
7k läst
59 svar
Dimension till undercentral
Nu svarar jag inte på färdigbyggda skåp, då jag inte köper sådana, (men däremot låter jag ibland någon central bli byggd av extern aktör, lite större centraler lönar sig aldrig att bygga själv om det inte är bråttom-bråttom).F Falcon30 skrev:
Själv kör jag på 99% med Hager QC så fort jag ska slänga ihop en ny liten central. Inte för att jag tycker Hager har bästa kvaliten eller så, men de är bra uttänkta monteringsmässigt och går därmed snabbast att få ihop, och kvaliten är bra, men säkerligen inte bäst.
Jag skulle hellre välja Siemens, ABB, Merlin Gerin (multi-9-serien) om jag vill få top-notch på apparaterna.
Eldon har fina lådor/skåp, Garo också fina skåp när vi kommer till de större centralerna som sitter i storkök, lättare industri och andra kommersiella lokaler.
Garo apparater ger jag inte mycket för. En JFB av typ 20 nåt, är inte OK när jag testar, och 90% av fallen så är fabrikatet Garo då.
Så jag rankar
Hager (för dess systemtänk)
Siemens
ABB
Merlin gerin
Hager (för dess kvalitet)
Schneider
AEG
Garo
LeGrand
Malmberg (de som heter malmbergs)
M-line och Rutab (de som inte heter Malmbergs) och Rogy, och GDS osv
Denna min rankning är just bara vad jag tycker.
Jag har alldeles för lite erfarenhet av de flesta av dessa märken för att man ska ta denna lista på fullt allvar. Den är vad jag tycker, inte vad jag vet.
Det kan alltså vara mycket väl så att t.ex. Rogy egentligen är jättebra, att de borde ligga nästan högst, jag rankar dessa lågt bara för att jag inte vet något om märket och ser det som lågpris-segment.
Och detta är jag ju inte ensam om, de flesta elektriker rankar något i nära likhet med mig, med absolut samma brist i riktig kunskap.
GK100 startade ju en långtidstest av en massa olika automatsäkringar, jag väntar fortfarande förväntansfullt på redovisningen.
Ja här är det både inkommande TN-S (5-ledarsystem... sorry BoF Falcon30 skrev:
Och så finns det en utgående matning som kanske går till en undercentral, som också är TN-S. Denna matning är lagd på JFB, så det kan ju också vara till en trefashandske t.ex., om det går till en UC borde den centralen sakna JFB, annars är det dumt att ha två JFB efter varandra.
Om du pratar om RUTAB så har du antingen fel eller så kommer även Garos brytare ifrån Chint: https://www.byggahus.se/forum/threads/innehall-i-dvaergbrytare.157640/page-2#post-1470292J Johan456 skrev:
Det gäller inte bara lågprismärkena. Sen bör man alltid vara noga med att skilja på tillverkning, konstruktion och design. Skalan där i mellan är dessutom flytande.useless skrev:
Jag kan ha fel, men jag tittade precis på Biltemas och Julas dvärgbrytare och jämförde med Chint, de är extremt lika.O Steamboy skrev:
Gällande Garo så kommer deras effektbrytare från Terasaki. Deras KNX-sortiment är Theben. Frågan är vad de tillverkar själva. Dvärgbrytarna kan mkt väl vara brandade.
Det är klart att de är det, det är samma upplägg som biltemas sortiment, sannolikt med samma tillverkare.
Nej, det var nog malmbergs jag tänkte på. Men nu hittar jag inga identiska produkter.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 239 inlägg
Ja då har de ju misslyckats kapitalt, eftersom T, N, C, I, osv. kommer från de franska orden för motsvarande begrepp.E elmont skrev:
T - terre jord (jämför "terra firma") - kommer direkt från jorden
I - isolé, isolerad - har ingen kontakt med jorden
N - neutre, neutral - kommer från elverket
I TN-S så står "S" för séparé, alltså delad/separerad. (Dvs jord och neutral är separata).
I TN-C så står "C" för combiné, alltså kombinerad.
Så det blir inte så svårt på svenska faktiskt eftersom vi lånat samtliga dessa från franskan (eller direkt från latinet, något annat latinskt språk).
Oavsett Franska eller nått annat språk så tycker jag att vi i vårt land ska försöka värna om vårt språk. Jag ser inte nått större värde i att okritiskt suga i oss "nya" utländska ord och uttryck när vi har väl fungerande egna. Det bidrar endast till att folk tappar än mer av sina kunskaper i sitt modersmål.
Ps
Talar och skriver själv andra språk flytande men undviker i möjligaste mån att använda den färdigheten när jag vistas i Sverige.
Ps
Talar och skriver själv andra språk flytande men undviker i möjligaste mån att använda den färdigheten när jag vistas i Sverige.
På ren svenska är det bäst med huvudnolla varifrån man tar ut sin drift- och skyddsnolla oberoende var de separeras. Den gamla terminologin passar fint i SE där allmändistributionen är TN och skyddet består i nollning av utsatta delar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Det är också väldigt gångbart om man bortser från att nollan, eller neutralpunkten, per definition inte har någon relation till jord, den är i grunden potentiallös.
Det är våra Svenska regler som säger att neutralpunkten (eller en fas om man inte har någon neutralpunkt) ska jordas, dvs vårt krav på TN-system. Ursäkta urspårningen.
Något sådant krav finns inte. Du kan absolut ha flytande nolla, men det går ju inte om du kopplar till en transformatorstation.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Jodå det finns.
Klicka här för att svara