15 028 läst ·
21 svar
15k läst
21 svar
Momentskruvmejsel prisvärd?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 293 inlägg
När du är inne på det spåret (motivera för frun) skulle jag presenterat SpeedE och lämpligt antal klingor och Easy tourqe adaptrar. Bättre byggda elcentralen går inte att få! 
Det är säkert så att som proffs får man en bra känsla för hur mycket man ska dra åt. Det har jag tyvärr inte så jag får köpa en momentskruvmejsel iställetE elmont skrev:
När jag skruvar centraler så använder jag min borr/skruvdragare, den är flera ggr så snabb och har ett lätt inställbart moment. För lite mindre skruvar typ uttag/brytare använder jag min Panasonic skruvdragare (dock inte för momentet även om jag naturligtvis har ställt in det) som är ungefär dubbelt så snabb som min hand.
Jag kalibrerade min med en köksvåg, en liten tving, en blompinne av bambu och en påse med skruv.
(1 Newtonmeters moment är ju 102 gram på en meters hävstång (1 kg = 9,80665 N vid havsytan). Så vill man testa 2.0 nm fyll påsen med 204 gram skruvar, sätt fast påsen i ena ändan av pinnen och tvinga fast skruvmejseln en meter in på pinnen. Orkar den precis dra runt så är det perfekt, annars får man experimentera med att flytta pinnen eller variera mängden skruv) (edit: gram)
(1 Newtonmeters moment är ju 102 gram på en meters hävstång (1 kg = 9,80665 N vid havsytan). Så vill man testa 2.0 nm fyll påsen med 204 gram skruvar, sätt fast påsen i ena ändan av pinnen och tvinga fast skruvmejseln en meter in på pinnen. Orkar den precis dra runt så är det perfekt, annars får man experimentera med att flytta pinnen eller variera mängden skruv) (edit: gram)
Redigerat:
Blir helt klart sugen på att testa. Som ett alternativ till en dyr pryl man sällan kommer att använda. Tack för tipsetJ jocek skrev:Jag kalibrerade min med en köksvåg, en liten tving, en blompinne av bambu och en påse med skruv.
Har en sådan och är mer än nöjd.T tompaah7503 skrev:
Klicka här för att svara