Tycker förvisso felet låter mysko, finns det möjlighet att lägga upp bild före krympslangen anbringades kanske?GK100 skrev:
Finns ju trådar kring mänsklighetens snara och snabba undergång, tecknen verkar hopa sig rent illavarslande. Att inte stötprova i detta fallet måste vara ett tydligt sånt skymmningsläge.
Nu var det ju på "elverkets" sida och där finns nog i de flesta fall lite utrustning som kunde hjälpt till här. Men på samma sätt som i övrigt får man nog inte ha för stora krav eller förväntningar på de som skickas ut i första ledet heller.
Sant, fast skillnaden är att meggningen ger trippla fasspänningen, detta just för att kunna finna intermittenta fel. Men kanske något med vibrationer, fukt eller temperaturväxlingar som gjorde det svårt i TS fall?snuttjulle skrev:
Det finns flera som har stötprovning 10KV,, men mest nätägarna, det fanns ett företag namn Mätbussen men såldes tiil Vattnfall då smäller det i backen om den inte ligger för djupt, annars slår dom ut på 1 meter när var felet är. har använt Vattenfall ett par ggr och felplats visades på 1 meter. Klart ingen gratis utrustning för ett EL-företag, den bussen som kom låg på 4- 5 milleMikael_L skrev:
One Nordic har iaf två kompletta bussar med bla stötverktyg & mikrofon, sedan har dom ett antal bilar som har begränsad utrustning för stötning.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Inte lönt att stötprova om säkringen håller, det orkar inte slå över, Megga i 30min..??? Är kabeln jättelång så räcker 30-40sekunder, har säkringen farit och det slagit över så borde detta synas tydligt i felstället.
Vi stötprovar på jobbet, på 0.4-45kv kablar, och ganska mycket sjökabel, golvvärmeslingor mm. använder 1-32kv felsöknings spänning.
Vi stötprovar på jobbet, på 0.4-45kv kablar, och ganska mycket sjökabel, golvvärmeslingor mm. använder 1-32kv felsöknings spänning.
Jag vet mycket väl att meggning innebär högre spänning än vanlig nätspänning. Va tiden jag opponerade mig emot. Troligen har det varit vibrationer eller nått som fått den att ligga emot ibland.S Slugge skrev:
Gick inte att se skadan då det va för trångt och kunde då inte heller fotografera den.
Det ni skriver om är inget man skickar ut på en kabel som uppvisar bra värden vid isolationsprovning, finns helt enkelt ingen mening då kabeln anses vara frisk.Demmpa skrev:
Förr hade man ett enklare instrument som kallades stötprovningsdon som var ett handhållet instrument, det gick även att lyssna sig till enklare fel med detta. Vet inte om golvvärmefelsökarna använder något liknande idag, vore intressant om någon hade artikelnummer.
Ok, var lite nyfiken när du skrev om långa ledare, men då är detta oåtkomligt nu då. Hur gammal är kabeln?snuttjulle skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Räcker att megga med 500v-1000v
Han som va här kommenterade att det va lite knöligt att få in trådarna snyggt utan att de låg emot.
Kabeln borde vara från då när stolparna revs och minns jag rätt så gjordes det slutet 80 början 90.
Kabeln borde vara från då när stolparna revs och minns jag rätt så gjordes det slutet 80 början 90.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Brukar bli rejält svart om felet var där, kablarna tål att ligga mot varann, är endast 400v.
Att de klarar att ligga emot varandra är ju självklart då de ligger så i kabeln. Men nu när han trodde den blivit skavd mot en kant i lådan ville han ju se till att det inte kunde hända igen.
Tyckte också att det borde varit iaf lite svart/sot vid skadan men inget jag såg men då hade ju han redan känt med sina fingrar och kanske torkat bort sot.
Inte själv helt övertygad om att detta va felet men känns troligare med glappande rå kortis än smygande fukt då det nu meggats 3 gånger utan minsta fel hittats.
Tyckte också att det borde varit iaf lite svart/sot vid skadan men inget jag såg men då hade ju han redan känt med sina fingrar och kanske torkat bort sot.
Inte själv helt övertygad om att detta va felet men känns troligare med glappande rå kortis än smygande fukt då det nu meggats 3 gånger utan minsta fel hittats.
Inga större variationer på värdena vid meggningen? En oskärmad kabel i rör kan vara lite lurig att hitta fel på vid skada fas-PE (N), skulle även kunna vara gnagare som springer i rören men ganska ovanligt.snuttjulle skrev:
Att de klarar att ligga emot varandra är ju självklart då de ligger så i kabeln. Men nu när han trodde den blivit skavd mot en kant i lådan ville han ju se till att det inte kunde hända igen.
Vad jag kunde se över axeln när han mätte va alla värden oändligt. Och då jag bara har vana från att megga på Telekabel med visst kondensatorutslag vid inkoppling reagerade jag lite. Men som sagt inga fel som syndes. Gnagare i rör skulle isåfall vara i skåpet vid gatan då det röret som jag såg vid dräneringen mynnar på ett ställe som en gnagare skulle komma åt då det slutar långt ner i backen.
Men nu är det nog bara att vänta och hoppas att om det inte felet va där att det nästa gång kommer när vi är hemma och upptäcker felet tidigt. Lite fånigt att just den fas som går är den som vi knappt har något inkopplat på.
Men nu är det nog bara att vänta och hoppas att om det inte felet va där att det nästa gång kommer när vi är hemma och upptäcker felet tidigt. Lite fånigt att just den fas som går är den som vi knappt har något inkopplat på.
Klicka här för att svara