Hej,

Jag hade en elektriker hemma hos mig som installerade en ny mätartavla och elcentral.
Och nu undrar jag om detta är slarvigt gjort.

Jag tycker att kardelerna syns lite väl mycket. Eller?

Exponerade koppartrådar på en nyinstallerad elcentral som kan tyda på slarvigt arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Han drog även 3st 1.5 kvmm kabel till spisen/ugnen när det stod klart och tydligen på slangen
att det skulle vara 3-fas till spis/ugn. När han väl hade dragit 5st 2.5kvmm kabel så försökte ha
ta 2500kr för bara kablarna. Han sa att dom kostade 100kr metern.

Han kom även 1 timme sent och hade inge grejer med sig.
Han sa även att det skulle ta en timme för honom att gå ner till bilen och hämta 2st säkringar och sätta in dom.
Han gjorde verkligen allt för att dra ut på tiden.

Listan kan göras ännu längre på fel han gjorde.

Jag har nu fått fakturan från dom. Och jag undrar om jag ska bestrida den.
Det känns nästan som att jag måste ringa hit en ny elektriker som får dubbelkolla så att allt är korrekt.

4kr/m är mer realistiskt.

Om du inte "trollar" så ska du nog hålla på betalningen om priserna är i den nivån. Dessutom ser det ju inte ut att vara klart om man tittar på bilden.

E elmont skrev:
Om du inte "trollar" så ska du nog hålla på betalningen om priserna är i den nivån. Dessutom ser det ju inte ut att vara klart om man tittar på bilden.

Tyvärr så trollar jag inte. Jag kan som sagt göra listan betydlig mycket längre.
Funderar på att lista upp allt. Kommer dock ta en stund.

D Daniel 109 skrev:
4kr/m är mer realistiskt.
I fakturan är det 30kr/m.

För FK 2.5 eller 5 x FK 2.5 ?

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
Då har du blivit lurad. Elektrikern kommer säkert att hävda att det är enligt hans prislista hos grossisten, men 'glömma' att nämna att han själv har 85% rabatt...

Snarare 97 - 98% rabatt, om han ville hävda 100kr/m från början.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
För FK 2.5 eller 5 x FK 2.5 ?
Jag antog att det var 5 x FK 2.5 men i fakturan står det "El Kabel EKLK vit 5G2,5"

Brukar/ska man dra EKLK i en 20mm flexrör till spisen??

Eller har han skalat kabeln och sen dragit dom? För att kunna ta ett högra pris.. Vafan.

Nej, EKLK förläggs utanpåliggande. FK 2.5 ska kosta under 4 :-/m, dvs under 20 :-/m för 5 x FK 2.5, inkl moms.

Nja, 4:-/m är nog lite i billigaste laget mitt netto hos Ahlsell är 5:75 för FQ (dom säljer inte FK längre). Och är det EQLQ betalar jag ca 23:-/m.
Så 5x2.5 mm2 får jag betala knappt 30:-/m

• Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Hornbach tar 3.88/m för FK 2,5. Har dålig koll på FQ, den kanske är värd 40% extra?

E elmont skrev:
Nja, 4:-/m är nog lite i billigaste laget mitt netto hos Ahlsell är 5:75 för FQ (dom säljer inte FK längre). Och är det EQLQ betalar jag ca 23:-/m.
Så 5x2.5 mm2 får jag betala knappt 30:-/m
Dom tog 750kr för kabeln.

Det var ca 5 meter (enligt han, jag skulle säga 4 meter) kabel som skulle dras i en 20mm flexrör till spisen.

Hans uträkning var 5x5m kabel. Det är 25m kabel. 25*30kr = 750kr. (EKLK vit 5G2,5)

Men det du säger så bör det vara 5x30kr för kabeln?

För har har dragit 5xEKLK vit 5G2,5 så borde jag ju ha 25 kablar till min spis.

Men om han har tagit betalt för 25m kabel, för en sträcka på 5m (4m). så bör du väl bestrida den delen av fakturan.

H hempularen skrev:
Men om han har tagit betalt för 25m kabel, för en sträcka på 5m (4m). så bör du väl bestrida den delen av fakturan.
Absolut ska jag göra det.
Men man blir ju fundersam om resten av installationen är bra. Eller om han har gjort en fuling på allt han har rört.
Om jag måste ta dit en ny elektriker som kollar så att allt står rätt till så vill jag ju helst bestrida hela fakturan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.