Kanske har jag också missuppfattat de förutsättningar som gavs. Jag tolkade att 10m var uppfordringshöjden vilket krymper antalet användbara produkter signifikant. Men det kanske var en sträcka på 10m som avsågs.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Nu har vi ju inte riktigt alla förutsättningar helt glasklara, men skulle en dränkbar pump kunna vara en lösning? De drar ju betydligt mindre ström.
Kanske rent av prova en billig 12V länspump på 2A:
https://www.clasohlson.com/se/Länspump-Rule-360-12-V/31-5007?gclid=CjwKCAjwycfkBRAFEiwAnLX5IQl-P6c_cNgGbyM0IZXCwaIc05SReG9S2frmM5y9NWe-pUjz3lpo6BoCZlIQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Uppfordringshöjden är inte specificerad. Knappast 10m men som sagt vet jag inte vad TS avsåg med sina 10m.

Den är alldeles säkert inte avsedd för kontinuerlig drift, men användningsfallen krävde ju inte så mycket vatten å andra sidan. Fungerar lösningen så kan man ju köpa en bättre sedan.
 
För att vara tydligt så är det alltså ca 2m från vattenytan till den plats där pumpen står. Därifrån ska vattnet pumpas upp ca 10 meter till ett litet vattentorn.

Om jag ställer ett extra batteri vid pumpen för att minimera ledningsdragningen så behöver jag ju ändå dra kablar för laddningen ungefär 30m Man kan ju tolerera betydligt större förluster där antar jag men hur lågt kan man egentligen gå? kan man tolerera en så klen kabel som 10 eller 16 kvadrat?

Det viktigaste är att det blir ett enkelt system som min mor kan sköta om. Eftersom hon inte kan starta den befintliga pumpen själv så fick jag åka ut varannan vecka förra sommaren för att pumpa upp vatten åt henne. Det skulle jag gärna slippa det här året.
 
Vad är den lodräta lyfthöjden från vattenytan till avlämningen i vattentornet?
 
Den bör vara ca 12 meter.
Jag vet dock inte den exakta höjden på tornet. Det kan lika gärna vara 12 istället för 10, eller kanske ännu lite mer. Det är min far som har byggt det för många år sedan och vi pratade aldrig om höjden på den tiden.
 
Ok, det är rätt högt. Då tror jag inte att länspumpar för fritidsbåtar duger (den jag länkade till ovan specas bara till 2m så den är oduglig). Inte ens min Biltema 250W dränkpump klarar den höjden.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Om jag ställer ett extra batteri vid pumpen för att minimera ledningsdragningen så behöver jag ju ändå dra kablar för laddningen ungefär 30m Man kan ju tolerera betydligt större förluster där antar jag men hur lågt kan man egentligen gå? kan man tolerera en så klen kabel som 10 eller 16 kvadrat?
Du kan dra nästan hur klena kablar som helst. Det enda som påverkas är hur mycket förluster du ser vid utjämningen dvs laddningen av ditt booster-batteri. Det går att dra 1.5mm2 kabel också. Det kommer bara leda till att batteriet laddas långsammare (spänningsfallet ger sämre laddström, och längre tid tills "fullt")

Så hur lite du kommer undan med beror på hur mycket effekt du kommer ta ut ifrån lagerbatteriet, och hur lång tid du har på dig att ladda batteriet igen. Sedan så kommer strömuttag att lura ev laddare av den stora batteribanken att denna inte är full, och kanske ge för hög spänning under för lång tid, det kan påverka livslängd.

Så innan vi har några siffror på effektuttag dels under dagtid, och dels under natten, när man kan ladda/utjämna utan vare sig effektuttag eller laddning, så blir det svårt att ge en exakt siffra. (Du kan använda kalkylatorn på den här sidan om du vill leka lite med siffrorna).

Glöm inte att med så långa kablar så behövs små säkringar. Annars så uppnås inte något bra kabelskydd eftersom motståndet blir så stort att strömmen inte räcker till för att lösa säkringen.
 
  • Gilla
rdahlin
  • Laddar…
Pen Pen skrev:
Ok, det är rätt högt. Då tror jag inte att länspumpar för fritidsbåtar duger (den jag länkade till ovan specas bara till 2m så den är oduglig). Inte ens min Biltema 250W dränkpump klarar den höjden.

Nej, 10m tryckhöjd blir kärvt med impellerpump. Och det är ju de som är billiga. Och de ger inga bra flöden vid så stora uppfordringshöjder. Man kan ju kaskadkoppla några stycken, men det är ju knappast realistiskt här. :)
 
Hur ofta ska pumpen gå ungefär? Mängd vatten per dag?
 
Janus82 Janus82 skrev:
För att vara tydligt så är det alltså ca 2m från vattenytan till den plats där pumpen står. Därifrån ska vattnet pumpas upp ca 10 meter till ett litet vattentorn.
Finns det något hinder att sänka ner pumpen i vattnet?

Måste det till ett 10-12 meter högt vattentorn för att lösningen ska fungera?

En dränkbar pump är ju enkel att hantera. Bara stick i/dra ur kontakten.
Biltemas större, rostfria pump har t.ex. 11 meters tryckhöjd enligt specifikationen.
 
Pumpen kommer att gå hyfsat sparsamt. Som det har varit förr så har mina föräldrar behövt pumpa upp vatten med 2-3 dagars mellanrum när de har bott i stugan. Nu har min far gått bort så min mor sover sällan kvar i stugan och därför skulle jag tro att det är en gång varannan vecka som pumpen kommer att användas. Vid varje tillfälle ska den pumpa upp som mest 200 liter vatten.

Av SPX-flow har jag blivit rekommenderad pumpen som heter "Aqua Jet WPS 5.2 12V" på denna sida. Enligt dem ska pumpen klara av ca 10 liter per minut med tanke på tornets höjd. Det ger ju en gångtid på ca 20 minuter och därmed en förbrukning på maximalt 5Ah. Om den nu förbrukar de 15A som den ska avsäkras för. Laddbehovet för batteriet blir alltså ganska måttligt.

Det enda som jag är skeptisk till med den pumpen är just sughöjden. jag har inte hittat någon specifik information från SPX om den men "alla" andra tryckvattenpumpar brukar ha 2,5-3 meter.
 
Ja, med de siffrorna så behöver du ju inte ha mycket ledning. Och inte mycket batteri heller. (Ett bättre begagnat bilbatteri från skroten?) Hur laddas batteribanken? Dvs vad finns det för automatik som bli lurad?

Du skulle ju kunna sätta minsta möjliga solpanel direkt vid pumpen, så behövs ingen ledning alls med de siffrorna... (Men det faller förstås på kostnaden.)
 
Janus82 Janus82 skrev:
Pumpen kommer att gå hyfsat sparsamt. Som det har varit förr så har mina föräldrar behövt pumpa upp vatten med 2-3 dagars mellanrum när de har bott i stugan. Nu har min far gått bort så min mor sover sällan kvar i stugan och därför skulle jag tro att det är en gång varannan vecka som pumpen kommer att användas. Vid varje tillfälle ska den pumpa upp som mest 200 liter vatten.

Av SPX-flow har jag blivit rekommenderad pumpen som heter "Aqua Jet WPS 5.2 12V" på denna sida. Enligt dem ska pumpen klara av ca 10 liter per minut med tanke på tornets höjd. Det ger ju en gångtid på ca 20 minuter och därmed en förbrukning på maximalt 5Ah. Om den nu förbrukar de 15A som den ska avsäkras för. Laddbehovet för batteriet blir alltså ganska måttligt.

Det enda som jag är skeptisk till med den pumpen är just sughöjden. jag har inte hittat någon specifik information från SPX om den men "alla" andra tryckvattenpumpar brukar ha 2,5-3 meter.
Här hittar du manual till den pumpen: https://global.johnson-pump.com/JPMarine/products/watersystem/aquajet_wps.html

Har enligt manualen 2,5m sughöjd.
 
Låter som det blir svårt att hitta någon bättre lösning än med den pumpen (såvitt den inte är prissatt för marint bruk - faktor 10). Går det verkligen inte att sätta den närmare vattenytan för att matcha sugprestanda?
 
Janus82 Janus82 skrev:
....

Det enda som jag är skeptisk till med den pumpen är just sughöjden. jag har inte hittat någon specifik information från SPX om den men "alla" andra tryckvattenpumpar brukar ha 2,5-3 meter.
Prova med en "matarpump" dränkt i sjön, som hjälper till att lyfta vattnet upp till tryckpumpen!

Metoden används till och med i en del bilar, med matare i tanken och tryckpump för insprutningen sedan.

Exempelvis denna sägs ju ge 600 l/h = 10 l/min, borde vara lagom för att mata den Du pekat på:
https://www.conrad.se/p/comet-13000...=&utm_source=kelkoo&utm_term=1435461&vat=true
 
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.