C cpalm skrev:
Nu var jag i kontextet bostäder, men det kanske är vanligt där också? Hos mig matas centralen med TN-S men har likväl en trepolig huvudbrytare.

Automatisk nej, men likväl en skyddsfunktion som arbetsbrytare för anläggningen. Eller det är iallafall så vi lekmän uppfattar den. Typ att om du stänger av den här kan inget farligt hända.

Ja, det märks, men jag måste instämma i det som redan påpekats flera gånger och det är att de förklaringar som framkommit i tråden till att JFB bryter nollan varken är övertygande eller särskilt logiska. Med all respekt är det kanske så att ni inte kan ta för givet att alla förstår vad ni menar med t.ex. isolationsfel och varför det är farligt, trots att vi funderar så att geniknölarna glöder. Och flera här är nog inte nöjda med en förklaring som de inte förstår.
Nej, så fungerar det inte, bryter du HB för att utföra arbete kan du lika bra skruva ut dina proppar, då har du svart på vitt att det är brutet. Alternativt dvärbrytare godkända för att frånskilja, dessa måste på något vis hindras från att någon ska kunna slå till av misstag. Och så givetvis spänningsprova först.

C
S Slugge skrev:
Missade vet jag inte. Mitt svar var ju att alla mekaniska kontakter mår bra av att få röra på sig.
Nä, nu får du nog gå tillbaka och läsa vad du skrev, för det var inte alls vad du svarade ;)

C cpalm skrev:
Nä, nu får du nog gå tillbaka och läsa vad du skrev, för det var inte alls vad du svarade ;)
Jaja, du skriver HB, jag skriver JFB, kontakt som kontakt, potatis - potät. :)

C cpalm skrev:
Titta nu, till och med apparater som ska övervaka och skydda folks hjärtan upphör att fungera, Boeong är osäkra på som mjukvara och råder ingen flyga, tror folk behöver inse att trots samhällets utveckling kan och kommer fel alltid uppstå, man kan aldrig minimera risken till jämnt noll.

R
S Slugge skrev:
Titta nu, till och med apparater som ska övervaka och skydda folks hjärtan upphör att fungera, Boeong är osäkra på som mjukvara och råder ingen flyga, tror folk behöver inse att trots samhällets utveckling kan och kommer fel alltid uppstå, man kan aldrig minimera risken till jämnt noll.
Det är en ekonom som säger att nu får ni ingenjörer inte hålla på längre, grejorna måste ut så att vinsterna kan ökas och VD får sin bonus.

Undras om ledning för boeing betalar tillbaka sin bonus...

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
I Irouza skrev:
Hej,
Igår hade vi elektrikern här. Han kom för att riva ner gammal el och sätts upp ny i köket då kablarna var gamla och fula vilket inte passade in i köket när de var nytt.
Men flera saker gick helt åt helvete...

1. Han testade jordfelsbrytaren, då glimmrs de till i 2 lampor. Efter det har en massa maskiner slagits ut och är helt döda.
2. Han satte ett uttag till kylen nästan uppe i taket, se bild. Vem sätter den där uppe
??!
3. Han såg till att bergvärmepump slogs ut och en säkring slog i från i pumpen.

Vi kom hem sent i går, och märker att vi inte har någon värme. Jag ringer dem och säger detta och samma elektriker om ut vid 20.30. Han trodde de kunde blivit nollfel och att det inte var fastskruvat i själva centralen. Vi öppna upp men allt var fastskruvat vilket innebar att det inte var nollfel. Så öppna han pumpen, vi fick igång den.

Sen gick babyvakt, babymatmaskinen, internetmodem och diskmaskin sönder. De menar på att vi ska ta de med länsförsäkringar för de ska ersätta i detta fall. När jag och frugan pratade sen kom vi på att vi måste ju betala allt här, åldersavdrag, självrisk osv. Är det verkligen rimligt? Vi tycker firman borde stå för vad de tagit sönder. Vad är rätt och fel?
Elektrikern har utfört ett begränsat arbetete som ni beställt, och det är som jag uppfattar det inte elektrikerns installationer som orsakat övriga skador. Uttagets placering ser dessutom ut att vara helt normal.
Elinstallationens status är viktigt att veta att den ansvarar anläggningsinnnehavaren för.
/Behörig installatör

magge_
En motfråga till TS.
Hur ofta skall du som fastighetsägare testa Jordfelsbrytaren i din elanläggning? :)

Och hade fel med trasiga maskiner odyl kunnat inträffa tidigare om JF test enligt instruktioner skett innan?

magge_ magge_ skrev:
En motfråga till TS.
Hur ofta skall du som fastighetsägare testa Jordfelsbrytaren i din elanläggning? :)

Och hade fel med trasiga maskiner odyl kunnat inträffa tidigare om JF test enligt instruktioner skett innan?
Första frågan skulle jag vilja svara ett par gånger per år på. Ett par är ju två så då är detta minimum, tidsomställningen är ju en bra timregel men det finns ju risk att detta försvinner snart.
Andra frågan är mer intressant men tror inte den går att besvara baserat på andrahandsuppgifter.

• Gilla
magge_
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.