Jag tror att centralen kom upp när de installerade luftvärmepumparna och att en släkting till förre ägaren som är elektriker gjort jobbet. Antagligen gratis. Men det kan lika gärna vara han själv som gjort det. Jag frågade honom om ett trefasuttag, som var felkopplad, i en av uthusen när mina föräldrar köpte fastigheten. Den hade han själv satt upp och matade en bandsåg.E erkka skrev:
Från början när huset försågs med elektricitet, för så där 80-90-100 år sen, så kom den i luftledningar och försåg två familjer med ström. Man ser spår efter två elmätare på övervåningen i trapphuset. Någon gång i slutet på 60-talet blev det en ägare till huset. Riktigt när det blev jordledning vet jag inte. Kanske i samband med att det 1970-71 byggdes det ut med badrum och den hall som central 1 sitter i. Då tillkom varmvattenberedare och två el-radiatorer. Därefter har köket moderniserats på 70-80-talet med kylskåp, frysbox och elektrisk spis. När förre ägaren tog över i början på 90-talet tillkom diskmaskin, köksfläkt och tvättmaskin. De drog även om elen i vardagsrummet och installerade två luftvärmepumpar. Då räckte väl central 1 inte till längre. Och eftersom all el en gång i tiden utgick från trapphuset och pumparna sitter på väggen utanför var det väl lättast mata allt därifrån. Frågan är bara varför pumparna som bara är på dryga en kilowatt var har fått varsin egen säkring.S Slugge skrev:
All el är utanpåliggande utom de två radiatorerna som tillkom med utbyggnaden på 70-talet.
Redigerat:
Som amatör tycker jag att det ser illa ut med kåpan avplockad och strömbrytaren påslagen?
(retas lite...)
(retas lite...)
Klicka här för att svara