Hejsan,
Våran dammsugare började låta ruskigt illa och lukta bränt så jag skruvade isär den ihop om att kunna fixa den. Ser då på kretskortet att ett motstånd har delvis vibrerat loss och lagt sig emot en diod bredvid som då har blivit helt bränd.
Jag har försökt identifiera vilken typ av diod det är men den är för trasig för att kunna se beteckningen.
Nu till min fråga:
Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig identifiera vilken diod det är ? Så jag kan köpa en ny och löda dit
Dammsugare är en Philips Performer pro 2200w Animal ( FC9194) .
Se bild nedan med markering.
Ha en bra kväll!
Mvh Fredrik
Våran dammsugare började låta ruskigt illa och lukta bränt så jag skruvade isär den ihop om att kunna fixa den. Ser då på kretskortet att ett motstånd har delvis vibrerat loss och lagt sig emot en diod bredvid som då har blivit helt bränd.
Jag har försökt identifiera vilken typ av diod det är men den är för trasig för att kunna se beteckningen.
Nu till min fråga:
Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig identifiera vilken diod det är ? Så jag kan köpa en ny och löda dit
Dammsugare är en Philips Performer pro 2200w Animal ( FC9194) .
Se bild nedan med markering.
Ha en bra kväll!
Mvh Fredrik
Det är svårt att från bilden säga vilken funktion den har. Men det är så få komponenter så det borde inte vara omöjligt att räkna ut genom att titta från fler håll. Är det en enkel småsignaldiod så lär 1n4148 som sagt fungera. Men om det är en zenerdiod blir det lite pyssligare att försöka räkna ut vilken spänning den skall ha. Sedan vet du inte vad som är orsak och verkan. Den kan ha gått sönder därför att något annat gått sönder.
Jag har en gång "lagat" en dammsugare genom att plocka bort elektroniken när den gått sönder. Efter det fungerade den såklart bara på fullvarv, men hur ofta sänker man det egentligen?
Jag har en gång "lagat" en dammsugare genom att plocka bort elektroniken när den gått sönder. Efter det fungerade den såklart bara på fullvarv, men hur ofta sänker man det egentligen?
Man ser inte hela kortet och inte undersidan. Så det blir bara gissningar. Jag skulle kunna föreställa mig att dioderna, effektmotståndet och kondensatorerna är del av en primitiv spänningsdelare för att få matningsspänning till processorn. Och då skulle det passa in att det också finns en zenerdiod med i bilden. Och det är inte direkt ovanligt att zenerdioder bara benämns D och inte DZ. Om denna gissning skulle stämma och det är överspänning som fått dioden att smälla så är det gissningsvis en lite dyster prognos för processorns status.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Ser la ut som den här? 
https://www.partsnl.nl/print-432200624721-stofzuiger
Skulle ha varit aningen bättre upplösning, men det var den bästa jag kunde hitta
https://www.partsnl.nl/print-432200624721-stofzuiger
Skulle ha varit aningen bättre upplösning, men det var den bästa jag kunde hitta
Redigerat:
De bilderna gör mig närmast övertygad om att det är en zenerdiod. Den sitter över matningsspänningen till processorn. Och det finns ingen spänningsregulator på kortet. Antagligen skall det vara 4,7 eller 5,1 volt. Och antagligen är processorn lika rostad som dioden.5 50procent skrev:
Det finns eventuellt en quick and dirty-lösning på problemet om du kan klara dig utan varvtalsreglering. Om du tar bort effektmotståndet R1 så är matningsspänningen borta till elektroniken. Därefter löder du bort triacen på baksidan och kortsluter mellan kraftanslutningarna. Då sitter strömbrytaren kvar på kortet och fungerar, men allt annat är satt ur spel.
Det är inte säkert att dioden är brännd. Den ser ut att vara sönderbruten på samma sätt som motståndet bredvid har brutits sönder. Troligen har dom gått sönder vid isärtagning av dammsugaren. Du har kanske kört ner en skruvmejsel på kortet utan att märka det. Man skulle behöva se all elektronik på båda sidorna för att kunna lista ut vad som är sönder.
Motståndets ben ser avklippt ut. Ren och fin kopparyta, inte bränd. Vad skulle lukta på det kretskortet?
Lukta på motorn. Låter på beskrivningen som den skulle kunna ha bränt.
Vad hände innan missödet? Vad har du dammsugit?
Det kan börja med att motorn minskar i varvtal, med ett surrande krävande ljud, ett lager går trögt, motorn blir överbelastad , "bränner" och börjar lukta.
Slipdamm från gips och väggspackel dödar vanliga dammsugare...
Lukta på motorn. Låter på beskrivningen som den skulle kunna ha bränt.
Vad hände innan missödet? Vad har du dammsugit?
Det kan börja med att motorn minskar i varvtal, med ett surrande krävande ljud, ett lager går trögt, motorn blir överbelastad , "bränner" och börjar lukta.
Slipdamm från gips och väggspackel dödar vanliga dammsugare...
Klicka här för att svara