Mikael_L
Men går det få fram vp-rör mellan de ställen som är tänkta, så skulle jag kunna tänka mig att dra EKK eller EKLK-kabel (eller EXQ resp EXLQ i mitt fall) i röret. Men skippat tanken på lös FK.
Sen se till att kabeln är dragavlastad i bägge ändarna, klamrad sista biten eller något annat fiffigt.
Även att VPröret är lite fastsatt/klamrat åtminstone där man kommer åt

Ty det är ju numera tillåtet att ha lös vitkabel i väggar under vissa förutsättningar, förutsättningarna är dragavlastning i ändar samt spikskydd där det är befogat.
Och att kabeln ligger i VP-rör lång bit av sträckan är ju bara ett plus.
Det ger ju åtminstone lite gnagarskydd och övrigt mekaniskt skydd.

Jag har någon gång använt ett gammalt teleskopmetspö för att nå långt i trångt utrymme. Finns tydligen särskilda "teleskoprör" för samma syfte http://www.carbix.se/product.html/glasfiber-teleskop-10-m

Borde kunna funka med din tanke om tältstänger eller VP-rör, fast förhoppningsvis utan flexen då.

Drönare låter kul, men jag ser framför mig hur fiskelinan fastnar i något längs vägen, drönaren dyker ned bland takstolar och isolering, sen ser du aldrig den mer ...

K knipo skrev:
Ingen dum ide.
Skall testas imorgon.

Ett tag funderade jag på att borra hålet i väggen till rotdosan, knyta fast ett snöre på katten o använda en laserpekare o lysa med laserpricken in dit jag vill ha snöret.:crysmile:
I gamla tider när man skulle dra kabel genom långa rör under gatorna sägs det att man tände eld på en katts svans som då rusade iväg med ett dragsnöre. Hoppas att det bara är en skröna ur kabelvärlden.

U Uffe A skrev:
Såg att du också bor i Skåne, så säg till mig när det är dags.
Jag kommer med kamera och filmar ;)
Haha!
Det tror jag säkert!
Arga snickaren skulle väl bli full i skratt o inte vara arg längre.:crysmile:

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Men till slut löste det sig.
Inte fullt så svårt som jag var rädd för.
Jag satte en stump flexslang i änden på ett vp-rör o tryckte in röret. En muff o ett VP-rör till o tryckte vidare blandat med skakningar, vridningar o några enklare svordomar.
I röret hade jag dragit murarsnöre som hängde ut längst fram, o på murarsnöret hade jag gjort flera loopar.
När jag trodde jag var framme med röret så körde jag in en gammal EK i hålet i väggen som jag gjort en böj på. Jag snurrade o fipplade runt med den o då fastnade snöret i öglan, sedan drog jag ut det genom hålet.

Flexslang sticker ut ur vägghål med murarsnöre, omgiven av verktyg och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr blev det ingen drönarflygning, harpunskjutning, slangbella eller något av de andra bra lösningsförslagen. Men jag är trots allt tacksam för det. O för alla bra förslag.(y)

Fast jag börjar tveka på om jag verkligen skall sätta ett vu längst bort. Verkar betydligt besvärligare.

• Gilla
Bo.Siltberg och 7 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
o några enklare svordomar.
Det är dessa som är så viktiga, precis som trollformler!

P
K knipo skrev:
Men till slut löste det sig.
Inte fullt så svårt som jag var rädd för.
Jag satte en stump flexslang i änden på ett vp-rör o tryckte in röret. En muff o ett VP-rör till o tryckte vidare blandat med skakningar, vridningar o några enklare svordomar.
I röret hade jag dragit murarsnöre som hängde ut längst fram, o på murarsnöret hade jag gjort flera loopar.
När jag trodde jag var framme med röret så körde jag in en gammal EK i hålet i väggen som jag gjort en böj på. Jag snurrade o fipplade runt med den o då fastnade snöret i öglan, sedan drog jag ut det genom hålet.

[bild]

Tyvärr blev det ingen drönarflygning, harpunskjutning, slangbella eller något av de andra bra lösningsförslagen. Men jag är trots allt tacksam för det. O för alla bra förslag.(y)

Fast jag börjar tveka på om jag verkligen skall sätta ett vu längst bort. Verkar betydligt besvärligare.

Klart att du ska utmana ödet om den första delen gick så bra, du har ju många bra trix kvar att testa om det kniper!

Lycka till!

En annan fråga.
När jag sågade upp hålet så sågade jag hål i plasten mellan isoleringen o väggen.
Kan jag strunta i det, eller skall jag ta ny plast o trä över slangen o försöka tejpa fast igen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.