Hej!

Vi har ett nybygge på gång och undrar om ni kan hjälpa oss med frågor kring eldragning och förberedelser för framtida utbyggnader. Huset är på 170m2 och kommer initialt att byggas utan ett garage. Ni får jättegärna kladda på den ritning jag har bifogat(inte skalenligt på något sätt). Jag har utelämnat en färg=röd, vad bör detta vara? Fiber kommer att finnas och jag antar att det finns ett antal RJ45- och eluttag i varje rum.

Frågor:

- Bör vi dra extra avlopp till ett av rummen i sektionen till vänster?
- Vad bör vi förbereda för ett framtida garage? Dra el och VVS? Laddstolpe (elbil).
- Bör man förbereda för en Jacuzzi/pool utomhus?
- Fördra el ev. friggebod?
- Fördra el och VVS ev. Attefallshus?
- Är det vanligt att elektriker sätter RJ45 i taket för accesspunkter som kör POE?
- Uttag för kamera i takfot? RJ45 eller el?
- Uttag på fasad?
- Var är det bäst att sätta uttag i huset för larm?
- Ev. tomrör?

Alla synpunkter och idéer är välkommna!

• Oskalenlig ritning av husplan med markerade eluttag, nätverk och tv-anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Elektrikern lär bara installera uttag där ritningen säger, svårt för denne att veta var du ska installera dina prylar.
Vet inte vad du menar med förbereda, ska du ha dit el eller ej? Om läget är oklart i skrivande stund kan du ju nöja dig med tomrör. Likadant med pool, har du inte tänkt bygga detta är det väl ingen mening att dra dit kabel..

Vet inte vad du menar med uttag för larm?
Varför inte be någon rita utt en ritning så kan du modifiera efter hand?

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Det är väl en självklarhet att elektrikern endast installerar uttag som finns på ritning, därav några av de frågor jag ställer i mitt inlägg.

Yes, gällande förbereda undrar jag om det kan vara bra att ha tomrör eller el till ett antal strategiska platser. Det blir nog tomrör som du nämner.

Jo, gällande larmfrågan undrar jag om det kan vara bra att ha uttag någonstans i taket eller i anslutning till tak för ev. kamera eller liknande från larmbolag. Men dessa kanske drivs på batteri?

Cheesen
Min erfarenhet ger att det är alltid för få eluttag. 10 st i köket tar snabbt slut idag.
Vår filosofi när vi byggde var minst ett dubbelt uttag vid varje dörr och fönster. Dessutom uttag vid planerade arbetsplatser, mediaplatser och liknande. Har ändå för få uttag. Bakom tv har vi sex uttag, alla är fyllda + ett grenuttag. Hade behövt 10 där....

I köket har vi 10 uttag över köksbänken.... Efter att vi blev med köksakvarium har vi inget uttag till radion ledigt när kaffe kokas på morgonen...

• Gilla
ajmi
  • Laddar…
Vad är egentligen frågan? Vill du ha hjälp med att ta fram en ritning från grunden? Är det input till elkonstruktören som ska göra ritningen som du är ute efter? Är det tips på vad man kanske skulle vilja ha extra utanpå en standardritning (som vi inte har här)? Jag tolkar frågan som den sista, men den har du ju redan besvarat själv! För de saker som DU vet att ni kanske kommer att installera i framtiden är det ju bra att förbereda med tomrör eftersom detta är svårt att komplettera med i efterhand. Detta gäller även larmprylar då det varierar om de vill ha nätverkskabel, elkabel, både och eller ingendera. Vi har också otaliga trådar om övriga tips ang placering av uttag mm.

@Bo.Siltberg jag trodde att jag var tydlig men det var jag kanske inte... Jo, många av er på detta forum har säkert bott i hus längre än vad jag har fyllt. Ni har säkert hur mycket kunskap och erfarenhet som helst. Jag däremot har varken kunskap eller erfarenhet av hus och ställer då några frågor. Bör man förbereda för saker istället för att ta dessa senare då det troligtvis är krångligare att utföra och dessutom dyrare. Eller är det onödigt att förbereda för eventuella utbyggnader osv osv för att detta kommer att kosta oavsett om man gör de innan eller efter? Jag har läst att många nämner tomrör men sitter man själv och trycket en kabel från 12 meter bort genom ett rör eller är dessa förpreppade med det man vill ha?

@Cheesen tack för det tipset! Låter väldigt klokt att markera ut ett antal extra uttag lite här och var på ritningen. Detta tar jag med mig!

Jag hade förberett för trådat larm (billigare, inga batterier osv)
Dvs tomrör till dörrar och eventuella fönster där magnetbrytare ska monteras (finns smidiga som man monterar dolt!)
Och rör till rörelsedeckare och brandvarnare.

• Gilla
ajmi och 2 till
  • Laddar…
Lite för ostrukturerade meningar/svar för att jag ska orka läsa igenom alla, men har du fått svar på vad röd färg avses?
Om inte så är det kanske brandlarm?

Tomrör är just tomma rör, och det kan absolut vara en god idé att antingen gå upp i dimension på matande rör eller dra ett extra tomrör till varje rum, och kanske något fler till just kök som brukar vara ett rum som drar mycket effekt.

Hur ser elritningen ut för huset idag? Har du tänkt gå med en grupp till varje rum (takdosa och stjärnnät därifrån)?

• Gilla
ajmi
  • Laddar…
@13th Marine Smart! Har du tips på några bra magnetkontakter och rörelsedeckare eller spelar det ingen roll bara dessa ansluter till eluttag? Tack!

@xLnT Smart att rött kan vara brandlarm! Har tänkt att ta det på "måfå" men nog smart som du skriver att ta med detta från början och via eluttag. Säkert en jättedum fråga xLnT men gör man verkligen så att man från tomrörets början puttar in en kabel och trycker lite i taget för att ta sig hela vägen till slutet? Hur funkar det i svängar osv :D? Vi har tyvärr inte fått någon elritning ännu utan vi ska komplettera med våra önskemål innan el-projekteringen sätter igång. Vi har nog tänkt att ha flera grupper i groventren och köket i resterande rum borde det nog räcka med en grupp(?). Just RJ45 och elkontakter tror jag ska finnas var-tredje meter som är standard och det jag kommer att göra är att lägga till extra bara.

Det är många frågor du inte behöver fundera på om det är någon elektriker som ska installera det.
Brandlarm går inte via eluttaget, det drar du till larmenheten.
Precis som deckare, det dras till larmenheten inte via eluttagen.

Hur man drar kablar beror på avstånd och dimension. Korta sträckor med få böjar kan du putta kabel genom röret. Annars sug igenom dragtråd och dra sen kablarna med det.

A ajmi skrev:
@13th Marine Smart! Har du tips på några bra magnetkontakter och rörelsedeckare eller spelar det ingen roll bara dessa ansluter till eluttag? Tack!
Inte på rak arm.
De ansluts direkt till larmet, behövs ingen egen strömmatning.

Tack för er input!

Om du planerar för inbrottslarm och vill ha dörrar och fönster larmade rekommenderar jag varmt att beställa dörrar/fönster med fabriksmonterade larmkontakter. Sedan lägger ni tomrör för larmkablage till varje larmpunkt. Det blir så mycket elegantare med dold installation. Att göra detta i en befintlig byggnad kan också gå bra, men är betydligt mer tidsödande.

Cheesen Cheesen skrev:
Min erfarenhet ger att det är alltid för få eluttag. 10 st i köket tar snabbt slut idag.
Vår filosofi när vi byggde var minst ett dubbelt uttag vid varje dörr och fönster. Dessutom uttag vid planerade arbetsplatser, mediaplatser och liknande. Har ändå för få uttag. Bakom tv har vi sex uttag, alla är fyllda + ett grenuttag. Hade behövt 10 där....

I köket har vi 10 uttag över köksbänken.... Efter att vi blev med köksakvarium har vi inget uttag till radion ledigt när kaffe kokas på morgonen...
10st uttag ovanför köksbänken??? Vi har 2st, räcker gott, typ brödrost/elvisp..klart!

Extrajobben blir ganska dyra, skulle vänta med Spabad/Attefallshus/Laddstolpe, om det inte skall göras direkt, man hinner fundera/ändra sig, ang om det ska göras eller vart..vi drog solcellsanläggning direkt till en central i förrådet, därifrån matas Spabadet och kommande komplementbostad.

Men ska du gjuta platta, lägg tomrör från Elcentralen/mediacentralen och ut genom grunden, och kanske ev ett tomrör för vatten, om du ska bygga garage/Attefall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.