Jag vet att det finns en tråd ang behörigheter här på forumet men den spårade ut fullständigt utan några klara svar.

Jag gick en gymnasieutbildning 2000-2003.

Kurserna var bland annat:
Ellära A, B
Elkompetens A
Växelström trefas

Detta skulle motsvara en BB2 (Begränsad Branchbehörighet)
Jag har dock inte gjort ngt praktisk utbildning med en behörig elektriker.

Dessa behörigheter är ju ändrade vad jag förstår nu till ”auktorisationer”.
Vad är mina möjligheter, vad kan jag göra, vad får jag göra, efter en ev praktisk utbildning?

Kan jag söka personlig branchlegitimation mm?

Redigerat:
O Steamboy skrev:
[länk]
Hej steamboy!
Du menar att jag inte har nån behörighet alls längre, varken gällande kursutbildning eller praktik?

Kan vara så om jag skulle vara egen företagare att jag behöver kraven i din bifogad länk?

Men som anställd i ett VVS-företag att min gamla bb2 gäller?

O
H Hardy Emilsson skrev:
Du menar att jag inte har nån behörighet alls längre, varken gällande kursutbildning eller praktik?
Jag tycker mer det låter som att du aldrig haft någon behörighet till att börja med. Systemet är utformat så att du måste ha en godkänd teoriutbildning, genomgå den praktik som krävs och sedan ansöka om en behörig och betala en avgift. Om du gjort detta tidigare och fått en BB2 behörighet så har den nu automatiskt omvandlats till en B auktorisation. Har du enbart läst ett elprogram på gymnasiet har tyvärr ingen auktorisation. Om du är osäker kan du gå in på Elsäkerhetsverkets sida och söka på ditt eget personnummer så får du svar direkt.

H Hardy Emilsson skrev:
Kan vara så om jag skulle vara egen företagare att jag behöver kraven i din bifogad länk?
Nej, kraven gäller personlig auktorisation. Skall du driva företag gäller andra regler. Då måste du ha en auktoriserad elinstallatör för regelefterlevnad, ett egenkontrollprogram och göra en registrering hos Elsäkerhetsverket för att auktorisera företaget. Företaget måste ange vilka verksamhetstyper det skall ägna sig åt och det avger vilken nivå av auktorisation den auktoriserade elinstallatören för regelefterlevnad måste ha. Denna installatör behöver inte arbeta i företaget utan kan vara en konsult knuten till firman.

H Hardy Emilsson skrev:
Men som anställd i ett VVS-företag att min gamla bb2 gäller?
Alla som omfattas av företagets egenkontrollprogram för utföra installationer helt utan några övriga krav på auktorisation. Alla sådana installationer sker på företagets ansvar även om du har egen personlig auktorisation, och har du en personlig auktorisation så får du ändå inte göra arbeten som inte företaget är auktoriserat och registrerat för.

Redigerat:
  • Gilla
50procent och 2 till
  • Laddar…
5
Du skall ha gjort din praktik enligt gällande krav, detta ska sedan intygas av installatör med lägst den auktorisation som du söker som har varit verksam på samma företag som dig.
Dvs du ska ha arbetat under överinseende av denna.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
O
5 50procent skrev:
Du skall ha gjort din praktik enligt gällande krav, detta ska sedan intygas av installatör med lägst den auktorisation som du söker.
Här bör man även vara medveten om att det är olika krav på praktik före och efter 2017. Det som @50procent beskriver ovan gäller före 2017. I och med den nya ellagen är det numera en företrädare för det auktoriserade företaget som skall skriva under intyget. Några krav på att företrädaren själv är auktoriserad finns inte.

Länk:
https://www.elsakerhetsverket.se/an...m-vill-bli-elinstallator/praktisk-erfarenhet/

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
5
O Steamboy skrev:
Här bör man även vara medveten om att det är olika krav på praktik före och efter 2017. Det som @50procent beskriver ovan gäller före 2017. I och med den nya ellagen är det numera en företrädare för det auktoriserade företaget som skall skriva under intyget. Några krav på att företrädaren själv är auktoriserad finns inte.

Länk:
[länk]
Så sant :)

Vad ska du har behörigheten till? Jag har BB1/BB2, men på arbetstid jobbar jag med spänningsnivå 0.4-145kv, behörigheten delegeras nedåt.

Men hemma så...

O Steamboy skrev:
Jag tycker mer det låter som att du aldrig haft någon behörighet till att börja med. Systemet är utformat så att du måste ha en godkänd teoriutbildning, genomgå den praktik som krävs och sedan ansöka om en behörig och betala en avgift. Om du gjort detta tidigare och fått en BB2 behörighet så har den nu automatiskt omvandlats till en B auktorisation. Har du enbart läst ett elprogram på gymnasiet har tyvärr ingen auktorisation. Om du är osäker kan du gå in på Elsäkerhetsverkets sida och söka på ditt eget personnummer så får du svar direkt.

Nej, kraven gäller personlig auktorisation. Skall du driva företag gäller andra regler. Då måste du ha en auktoriserad elinstallatör för regelefterlevnad, ett egenkontrollprogram och göra en registrering hos Elsäkerhetsverket för att auktorisera företaget. Företaget måste ange vilka verksamhetstyper det skall ägna sig åt och det avger vilken nivå av auktorisation den auktoriserade elinstallatören för regelefterlevnad måste ha. Denna installatör behöver inte arbeta i företaget utan kan vara en konsult knuten till firman.

Alla som omfattas av företagets egenkontrollprogram för utföra installationer helt utan några övriga krav på auktorisation. Alla sådana installationer sker på företagets ansvar även om du har egen personlig auktorisation, och har du en personlig auktorisation så får du ändå inte göra arbeten som inte företaget är auktoriserat och registrerat för.
Nä jag vet att jag inte har ngn behörighet eller har haft, men däremot var frågan om det fattades en praktisk el-del, dvs gå som lärling med en behörig för att göra min bb2 fullständig.

Jag hade önskat att jag hade tillräcklig utbildning för att fullständiggöra bb2

Frågan är vad du ska ha det till.? Hemma behöver du det inte..kräver jobbet det så fixar de det..

Bästa svaret

Mikael_L
Så här ser det ut idag:
https://www.elsakerhetsverket.se/an...tor/du-som-vill-bli-elinstallator/krav-for-b/

Men det blev säkert ändringar även här när hela behörighetssystemet lades om den 1/7 2017.

Dina kurser i äldre systemet kanske motsvarar dagens.
Ring och kolla med ECY, de har sen ändå ett finger med i spelet sen vid lärlingstiden.
Be helt enkelt att de ska validera din utbildning och ange vad mer du behöver läsa in ifall det inte räcker.

Det gjorde jag för några år sedan, jag bad ECY validera min 4-åriga tekniska ifrån 80-talet, och fick som svar att jag behövde 4 kurser, varav två kunde ersättas med praktik/lärlingstid.
Och då hade jag ju det skriftligt, så det var ju svårt för de att ändra sig sen.

Nu blev min bana in i yrket helt annorlunda ändå.

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.