Jag vill sätta upp två vägguttag i sovrummet. (O eventuellt nätverksuttag.)
Nedanför/bakom snedväggen är det ett litet utrymme typ kattvind. Det är alldeles för litet att krypa in i.

Hur får jag lättast fram rör eller slang så jag kan sätta rotdosor? Det är ungefär åtta meter från luckan i väggen där jag kommer in till kattvinden till dit jag vill sätta det vägguttaget längst bort. Cirka sex meter till det första stället.

Jag har funderat på att använda en av mina tältstänger o fästa ett snöre i änden o sedan sticka in i utrymmet. Men den räcker inte riktigt.
En annan tanke var att koppla ihop VP-rör o på så sätt få fram ett snöre. Men de flexar ganska mycket o kommer troligen att fastna i takstolarna.

Någon som har något bra förslag eller tips?
Hur gör ni elare när ni skall sätta upp vu när ni inte kommer åt?

Vy genom en trång öppning in i ett mörkt och dammigt utrymme på en kattvind med isolering och träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trångt kattvindsutrymme med synlig dragning av elektrisk kabel mellan träbjälkar.
Skapa konto

En ide' : bocka upp änden på ett rör. Skarva till lämplig längd. Dra igenom ett snöre eller tråd för att kunna styra bocken uppåt genom att dra i tråden. Skjut in hela paketet. Har inte provat, men det kan gå.
Enkelt diagram som visar en bockad rörända med snöre för styrning, föreslagen metod för installation.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Ingen dum ide.
Skall testas imorgon.

Ett tag funderade jag på att borra hålet i väggen till rotdosan, knyta fast ett snöre på katten o använda en laserpekare o lysa med laserpricken in dit jag vill ha snöret.:crysmile:

• Gilla
NWE och 7 till
  • Laddar…
tommib
Såga upp väggen med jämna mellanrum. Detta kan göras med t.ex en dosfräs för rotdosa så kan du sätta en dosa (och uttag) på varje 2,5 m. Dessa hål kan användas för att hålla upp/styra VP-röret. Tyvärr bör du också förankra röret och det är mer eller mindre omöjligt om du inte tar upp ett antal större hål.

• Gilla
Robbalove
  • Laddar…
;) Låna en onge av någon familj i närheten?

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
R
Harpungevär...

tommib tommib skrev:
Såga upp väggen med jämna mellanrum. Detta kan göras med t.ex en dosfräs för rotdosa så kan du sätta en dosa (och uttag) på varje 2,5 m. Dessa hål kan användas för att hålla upp/styra VP-röret. Tyvärr bör du också förankra röret och det är mer eller mindre omöjligt om du inte tar upp ett antal större hål.
Jo, det är väl så man brukar göra. Men jag slipper gärna det. Dels för att jag inte vill såga hål överallt, dels kommer jag ändå inte åt att såga hål mer än ganska nära där dosan ändå skall vara. O då är det ju inte lönt.

kashieda kashieda skrev:
;) Låna en onge av någon familj i närheten?
Även den tanken har slagit mig.
Tänkte ett tag skicka in minstingen, men tror att det är för trångt till o med för honom.:rolleyes:

R RapidSledge skrev:
Harpungevär...
Mycket bra förslag!
I alla fall kul!
Hade jag haft ett hade jag testat.:rofl:

tommib
Hur stort är utrymmet egentligen? Liten drönare med fiskelina?

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
5
Tommis idé är bra annars kan man borra flera små hål med 1-1,5 meters mellanrum å sticka in amå stänger eller rundatavar (tunna små)Stick in vprör å tejpa på snöre skarva på likt en brunsborrare å få röret å vila på stängerna. Spänn upp snöret i lämplig nivå å borra där dosan ska vara m, fiska in linan å dra på slang.
Annars är det å kasta in ett vp-rör med fasttejpat snöre å kasta tvärs igenom.
Slät tunn vägg? Magnet?
Annars är det väl å försöka ta sig in underifrån om möjligt?
Har inte provat nåt av mina förslag nåt utom att kasta vp rör men då var det långa sträckor med stege.

tommib tommib skrev:
Vid närmare kontroll skulle jag kunna göra ETT hål på vägen, även om det är trångt o trixigt. Ca två meter från öppningen till kattvinden. Inte mycket till hjälp kanske, men kanske bättre än inget.
Sedan är det kanske ca tre, knappt fyra meter till dit jag vill ha första vu.

Har även tänkt på det du nämnde med att fästa rör/slang. Det blir ju omöjligt såvida man inte gör som du föreslog, att såga upp med jämna mellanrum.
Men är det nödvändigt? Om jag drar i fk:n innan jag drar rör/slang så bör det ju funka.
O min tanke var att dra VP-rör o bara ha flexslang sista 10-20 cm för att fästa i dosan.
Sedan får det väl ligga på golvet. Det kommer ju inte att hänga i luften, möjligen lite lite från dosan o ned till golvet. Ca 20 cm.

Vad jag är avundsjuk på dig @knipo du har gott om utrymme och kan se vart röret tar vägen. Jag drog tomrör till nätverksuttag i mina innerväggar. Borrade hål från vinden ner i väggen och borrade sedan hål för rotdosan 200mm från golvet. Efter mycket mätande så lyckades jag hitta rätt när jag stack ner VP-röret från vinden.

Hur långa längder kan du få in i utrymmet?

antingen skarvar du ihop VP-rör och genom att vicka/skaka dem kan du troligtvis ta dig över takstolarna. Se bara till att du köper skarvmuffar med låsbleck. Tejpa dem gärna med så att de inte släpper.

En annan lösning är att skruva ihop två brädor som ett V. trä först in dem i utrymmet och lägg sedan VP-röret i botten på V(-et).

tommib
Jag skulle inte dra i FK innan röret är på plats. Däremot skulle jag använda just VP-rör och inte slang. Så länge du kan fixera det i ändpunktera kommer det sannolikt att funka ok att dra i FK. Att köra sista biten med slang upp till ROT-dosan är ingen dum idé alls eftersom det avlastar röret.

Skarva med muffar med låsbleck som föreslås ovan, de sitter tillräckligt bra för att du ska kunna vålda rätt mycket med röret. Om hålet som rören ska in igenom är snävt kan du använda 2 m längder av VP-rör.

Det hjälper sannolikt ganska mycket om du har ett hål 2 m från luckan eftersom du kan styra bättre då. Om du har möjlighet att få hjälp av någon med små händer som kan sticka in hela näven genom ett 68 mm hål så blir det ännu bättre.

tommib tommib skrev:
Hur stort är utrymmet egentligen? Liten drönare med fiskelina?
Även det ett mycket kul o konstruktivt förslag.
Men det faller med, tyvärr. Det skulle dels kosta mig en drönare i inköp o några veckors träning med ”drönarkörning.”;)
Är man duktig så kanske, vad vet jag?
Första takstolen är minst hål. De andra är lite större, kanske ungefär cirka 15-20 x 25-35cm.

Mätning av utrymme mellan träbjälkar med en hopfällbar tumstock, omgiven av elledningar.
Skapa konto

O andra sidan.......:thinking:
Då har jag ju en anledning att köpa en drönare.:D
Klockren anledning.
Skall bara försöka förklara för hon som ligger bredvid.

-Vad skall du ha en drönare till? Är inte det onödigt?
-Vill du ha en sänglampa eller inte? Välj själv.:rofl::rofl:

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.