tommib tommib skrev:
Hehe..... så mycket för reglerna....

Men visst, jag övervägde också på ena stället att gå igenom väggen med anslutningssladden. Till slut blev det ett uttag för att jag ändå ville ha ett där till en lampa.
Så mycket har jag lärt mig att om jag ska töja på reglerna så gör jag det hemma, att ta betalt för ett jobb och fuska skulle aldrig falla mig in. :)
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Synd att det inte gäller alla hantverkare :cry:
 
tommib
Om du kan få dit en ROT-dosa så är detta uttag troligen det mest diskreta du kan använda. Visst, du använder ett av fyra uttag men det är ändå mer diskret än ett envägs vanligt. Egentligen synd att det inte finns för montering över rörutlopp, där man skulle kunna offra de två nedersta uttagen för att ha ett litet kopplingsutrymme.
 
Detta är hemma hos mej själv... lös dragen tråd i slang till högtalare.
Kan naturligtvis köpa en längre appratsladd å dra till ”kopplingsdosan”. Är de inte lagligt å ha tex en ”vago” som skarv heller? Ska den ligga i den dosa? Nu är detta 2,5m i taket så risk att nå pillar där finns ju inte.
Har ett problem att ja hakar upp mej på detaljer haha... ibland bra men men...
 
  • Högtalare monterad högt på vägg med lös tråd och kopplingsdosa i ett rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nefrums
  • Laddar…
Måste högtalarna matas med 230V~ ?
 
smiler smiler skrev:
Detta är hemma hos mej själv... lös dragen tråd i slang till högtalare.
Kan naturligtvis köpa en längre appratsladd å dra till ”kopplingsdosan”. Är de inte lagligt å ha tex en ”vago” som skarv heller? Ska den ligga i den dosa? Nu är detta 2,5m i taket så risk att nå pillar där finns ju inte.
Har ett problem att ja hakar upp mej på detaljer haha... ibland bra men men...
Ja en skarv måste alltid finnas i en annan godkänd kapsling. Den skall dessutom vara inspekterbar, därmed inte inne i ett rör. De enkelisolerade trådarna, och den enkelisolerade kopplingen har inte tillräcklig isolering för att vara berörbara, eller kunna ligga mot exempel träet i taket.
 
tommib
Ja, alla nätverkshögtalare som jag har sett matas med 230V. Gissningsvis för att slippa fula väggvårtor.

Det är varken tillåtet att skarva med toppklämma i luften bakom högtalaren eller dra apparatsladden i rör. Som sagt, det finns ingen bra och tillåten lösning på problemet. Den bästa lösningen är troligen uttaget jag länkade till tidigare, eller om man är riktigt ambitiös, ett uttag dolt i en lucka i taket/väggen.
 
Efter att ha diskuterat me flera elektriker så blir de presskarvar å krympslang.
 
  • Plastbehållare med presskarvar och förpackning av krympslang i en bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
smiler smiler skrev:
Efter att ha diskuterat me flera elektriker så blir de presskarvar å krympslang.
Det låter som en rimlig lösning, jag ser inga direkta faror med det.
 
Men inte en presskarv med "biltema"grejer, för det kan bli riktigt dåligt. Ska man skarv så bör man i alla fall använda "riktiga" grejer både hylsa och presstång och ju mer "amatör" man är dess viktigare är "grejerna".
 
E elmont skrev:
Men inte en presskarv med "biltema"grejer, för det kan bli riktigt dåligt. Ska man skarv så bör man i alla fall använda "riktiga" grejer både hylsa och presstång och ju mer "amatör" man är dess viktigare är "grejerna".
Och därmed inte sagt att inte just Biltema faktiskt har riktiga grejjor. ;)

12-675_xl_1.jpg
 
E elmont skrev:
Men inte en presskarv med "biltema"grejer, för det kan bli riktigt dåligt. Ska man skarv så bör man i alla fall använda "riktiga" grejer både hylsa och presstång och ju mer "amatör" man är dess viktigare är "grejerna".
Handlar bara hos grossisten
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
tommib
Axfood snabbgross?
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Axfood snabbgross?
Har konto hos dom flesta ”bygg”grossar...

Om du nu inte är elektriker kan du behålla kommentarerna tack ;)
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
IEC C7 kvinnlig kontakt, även känd som "figure-8" kontakt, svart, till salu på eBay.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hei jeg har også letet lenge etter den kontakten og jeg fant den endelig på ebay. Se bilde
 
  • Gilla
JayJay*
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.