Hej jag har ett gammalt hus och då jag plugga ut det gamla spis var något inte rätt, tänka att kolla all installation i huset men då jag är från Danmark har jag bare lärt 5 leder också på grund elutbildning.
Från huvud säkring ute plomberad. sitter 4 säkringar efter (bild) men båda 0 och jord sittar på samma plint flätat tråd, svart och det nyare kabel blå och gul/grön
I huset sittar på uttag svart på 0 vit fas och flättat tråd jord.. nyare kabel går också till ett jordet uttag.
Där var också en gammel elcentral i huset med 3 fas ind och flättat kabel till Nol/jord plint som var sammenkoplat. På den var till resten av huset uttag med jord gul/grön på jord plint blå 0 plint och brun fas.
Från huvud säkring ute plomberad. sitter 4 säkringar efter (bild) men båda 0 och jord sittar på samma plint flätat tråd, svart och det nyare kabel blå och gul/grön
I huset sittar på uttag svart på 0 vit fas och flättat tråd jord.. nyare kabel går också till ett jordet uttag.
Där var också en gammel elcentral i huset med 3 fas ind och flättat kabel till Nol/jord plint som var sammenkoplat. På den var till resten av huset uttag med jord gul/grön på jord plint blå 0 plint och brun fas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Tänk på att du har full spänning där fast du plockat ut säkringarna.
Har tyvärr svårt att se på din bild, vad går installationskabeln i mätarskåpet till?
Vad har du för kombination i spisuttaget? Gissar att du inte bott där så länge, men du vill komplettera så spisuttaget är kopplat med fem ledare?
Har tyvärr svårt att se på din bild, vad går installationskabeln i mätarskåpet till?
Vad har du för kombination i spisuttaget? Gissar att du inte bott där så länge, men du vill komplettera så spisuttaget är kopplat med fem ledare?
Äldre installation, då var svart noll och vit fas, inget fel, fläta som du säger är gemensam noll/jord och delas i centralen,sista bilden den centralen är ett nummer för liten, ligger dubbelt på en säkring. Sen vart går dom vita kablarna ( ser ut som 1,5 m2 )i mätarskåpet som är inkopplade, en äldre 1 fas 10 amp och nyare som ligger dubbelt på säkringen
Har du ingen gruppförteckning?H Hjulbent skrev:Äldre installation, då var svart noll och vit fas, inget fel, fläta som du säger är gemensam noll/jord och delas i centralen,sista bilden den centralen är ett nummer för liten, ligger dubbelt på en säkring. Sen vart går dom vita kablarna ( ser ut som 1,5 m2 )i mätarskåpet som är inkopplade, en äldre 1 fas 10 amp och nyare som ligger dubbelt på säkringen
Till exempelvis en 3-fasgrupp som spisen ska du ha 3 avsäkrade ledare (vit) samt 1 gröngul och, det som kan vara viktigast att kolla, tillhörande neutralledare (svart)?
Antar du tänkt installera ny spis?
Första bild är i skåpet ute 10 amp går till toa och uterum nyare kabel till ett vanligt ute stik på vägen under.bild 1
Bild 2 från 10 amp säkring i skåpet og delas ut till ljus och väguttag på toa samt ljus och uttag i uterum.
I 5 leder skall 0 och jord vära adskilt med här er dom sammen alle steder om man mäter er där 0 ohm imellan..
Spis är koplat helt från då nya är 12 volt och gas.
Man hade använt 0,75 till ena fas monterat på klemma från ett vanligt 230 volt uttag
Jordspett på bilden är till mitt solcell anläggning och är eget system så inte något med detta att göra.
Bild 2 från 10 amp säkring i skåpet og delas ut till ljus och väguttag på toa samt ljus och uttag i uterum.
I 5 leder skall 0 och jord vära adskilt med här er dom sammen alle steder om man mäter er där 0 ohm imellan..
Man hade använt 0,75 till ena fas monterat på klemma från ett vanligt 230 volt uttag
Jordspett på bilden är till mitt solcell anläggning och är eget system så inte något med detta att göra.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
0 Ohm?B Bikerpumba skrev:Första bild är i skåpet ute 10 amp går till toa och uterum nyare kabel till ett vanligt ute stik på vägen under.bild 1
[bild] [bild]
Låter ju strålande. Du kan googla TN-C.
Men vad undrar TS över?
Ser inte bra på bilden på dosan, där kanske finns felaktigheter?
Med tanke på att TS är dansk och i hop med rubriken tror jag att frågan till viss del beror på att i DK körs mycket TT-nät och inte TNC som här i SE. Kan ju verka förvirrande och felaktigt då som det ser ut vid mätarskåpet och inkommande matning.S Slugge skrev:
Mitt största undrar är om inte noll och jord bör vara 2 separate nårndom kommer från huvudsäkring tiltibostadssäkring bild med 3 16a och 1 10 amp säktsäk och inte sitta på fälles 0/jord plint. Som detta är monterat nu är o och jord samma plint, som går ut till jord och noll i alla kontakter
Ved inte om mitt konstverk kastar ljus över mit frågan
Ved inte om mitt konstverk kastar ljus över mit frågan
Logga in
Skapa konto
Säkkert ratt. I dk får man Inn Fass och noll. Jord kommer från jordspett man sätter ner ved huset och derved 5 leder..GK100 skrev:
Så mycket mere simpelt i dansk system..
Har noll och jord förbindelse är det fel någonstans
Nej det är riktigt på bilderna dvs där man säkrat tex i centralen och vid mätarskåpet är det gemensam jord och nolla, PE och N alltså PEN fram dit. Sen efter ut till förbrukare i gruppen ska jord och nolla hållas skilda åt.
Glömt att säger att där är ingen ström till huset från vägen nu. Har varit utan sedan november men kommer anslutas igen snårtS Slugge skrev:
Tror jeg har fattat det nu i gammalt som nu utan jordfelsbrytare sitter neutal och jord ihop på samma plint också i centralen i huset Når där uppgraderas med
jordfelsbrytare , då delas upp till 1 jord och 1 neutral plint.
Är det ratt fattat?
Logga in
Skapa konto
Är det ratt fattat?
Du hittar en enkel förklaring här
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/elen-i-hemmet
Installerar du JFB i en central med TN-C så är det in i JFB från PE skenan och ut från JFB till separat nollskenan
Hoppas det hjälper dig
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/elen-i-hemmet
Installerar du JFB i en central med TN-C så är det in i JFB från PE skenan och ut från JFB till separat nollskenan
Hoppas det hjälper dig
Det verkar vara helt rätt uppfattat så. Titta gärna på länken Uffe ger också där finns bra grundinformation.B Bikerpumba skrev:
Tack for hjälpen alla..
Klicka här för att svara