17 672 läst ·
24 svar
18k läst
24 svar
Är det motorskyddet som gått sönder?
Kollade igen. Kollade slarvigt. My bad!Tobbe_3 skrev:
Om du kopplar förbi kontaktorn så kommer ej tryckknappen fungera.
Den här är liknande http://www.eldirekt.se/central-och-norm/norm-ovriga/kontaktor-10-5-5kw-400vac kontakta firman och fråga om de har en identisk din, det måste väl vara det enklaste.
Sen är det ju bara att koppla som det var från början.
Kan du el så kan du så klart koppla manöverns hållkrets med 230v också om du gör som i Bo Siltbergs bifogade schema.
Sen är det ju bara att koppla som det var från början.
Kan du el så kan du så klart koppla manöverns hållkrets med 230v också om du gör som i Bo Siltbergs bifogade schema.
Redigerat av moderator:
Var är stoppknappen? Har du kollat så att den ligger sluten? Den betecknas s1 i schemat ovan och är NC normaly closed, när den bryter upp faller hållkretsen. Med andra ord, är den inte sluten går det heller inte att starta.
Det går att resistansmäta om man vet var den sitter, liksom kontaktorspolen om man kopplar bort ledaren på spolens ena sida. Du behöver inte famla i blindo. Men viktigast av allt , gör det spänningslöst innan du pillar i grejerna.
Det går att resistansmäta om man vet var den sitter, liksom kontaktorspolen om man kopplar bort ledaren på spolens ena sida. Du behöver inte famla i blindo. Men viktigast av allt , gör det spänningslöst innan du pillar i grejerna.
Du får läsa från början ion, allt framgår tidigare i tråden trots olika felaktigheter som upprepats. TS verkade lyckas mäta 400 V över spolen A1-A2 så det verkar klart var felet ligger. Du behöver inte gå in på hållkrets osv i detta fallet är den förbikopplad med den bruna tråd som går från fas till nedre skruv på startknappen. Tryckströmbrytaren ligger som kontinuerlig kontaktgivare för start-stopp av pumpen i serie med bimetallens NC och om man använder stoppknappen på kapslingen påverkar den mekaniskt bimetallens testknapp.
Ok, så det är uppmätt 400v mellan spolens anslutningar, då skulle den dragit.
annars är det inte lätt att se på bilden hur det är kopplat, jag undrade lite över den tredje kabeln, nere till vänster, men det saknar i så fall betydelse, och jag behöver inte fatta det där med stoppknappen heller.
annars är det inte lätt att se på bilden hur det är kopplat, jag undrade lite över den tredje kabeln, nere till vänster, men det saknar i så fall betydelse, och jag behöver inte fatta det där med stoppknappen heller.
My bad i det fallet. Såg inte på mobilen riktigt, men som du säger, så blir det rejält fel. Borde dubbelkollat om det är ett handmanövrerat motorskydd eller inte. Jobbar bara med de sakerna. Man snöar in sig, och detta är inte riktigt min vanliga vardag.GK100 skrev:Du får läsa från början ion, allt framgår tidigare i tråden trots olika felaktigheter som upprepats. TS verkade lyckas mäta 400 V över spolen A1-A2 så det verkar klart var felet ligger. Du behöver inte gå in på hållkrets osv i detta fallet är den förbikopplad med den bruna tråd som går från fas till nedre skruv på startknappen. Tryckströmbrytaren ligger som kontinuerlig kontaktgivare för start-stopp av pumpen i serie med bimetallens NC och om man använder stoppknappen på kapslingen påverkar den mekaniskt bimetallens testknapp.
Men vi fann felet till slut iaf. Och tur det finns folk som granskar det man skriver
Bo.Siltberg skrev:
ON-knappen ska sluta en strömkrets som drar kontaktorn. Det som troligen gått sönder är spolen i kontaktorn, men kan också vara någon annan kontakt i kedjan. Nedan finns ett typiskt kretsschema som du kan följa där S2 är din startknapp. Det kanske kan vara en fas som är borta också, och att motorn faktiskt går på två faser.
[bild]
Ett nytt motorskydd är troligen billigare än att försöka byta komponenter i det du har.
Har du rittat den bilden i elprocad???Bo.Siltberg skrev:
ON-knappen ska sluta en strömkrets som drar kontaktorn. Det som troligen gått sönder är spolen i kontaktorn, men kan också vara någon annan kontakt i kedjan. Nedan finns ett typiskt kretsschema som du kan följa där S2 är din startknapp. Det kanske kan vara en fas som är borta också, och att motorn faktiskt går på två faser.
[bild]
Ett nytt motorskydd är troligen billigare än att försöka byta komponenter i det du har.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ejektorpump får motorskyddet att slå av
Vatten & Avlopp -
Motorskyddet slår ifrån djupborrad vattenpump
Vatten & Avlopp -
Nibe F2025 motorskyddet löser ut när värmepumpen ska stanna
Värmepumpar -
Bytte 3fas pump till 1fas nu går motorskyddet hela tiden
El -
Varför slår motorskyddet till vår vattenpump ifrån hela tiden?
Vatten & Avlopp
