Jag ska hjälpa min mor att få ordning på vattenförsörjningen i sin sommarstuga. Stugan ligger helt off-grid och har enbart tillgång till 12V via solceller och fritidsbatteri. För att sköta disk och handtvätt har de ett mindre vattentorn som de pumpar upp sjövatten i med hjälp av en gammal bensindriven pump. Nu klarar min mor inte av att starta pumpen och jag har tänkt att ersätta den med en elektrisk pump istället.

Min första tanke var att sätta en 12V-pump för detta. Jag pratade med en återförsäljare på båtmässan och enligt honom skulle det inte vara några problem för en av de större pumparna att kunna pumpa upp vattnet de ca 10 metrarna som det handlar om. Dock så är pumpen placerad minst 30 meter från batteribanken så kabeln kommer ju att bli rejält grov. Enligt den dimensioneringslathund som jag infogar nedan så bör jag använda 50-kvadrats kabel (pumpen drar 15A och ledningen är totalt 60 m lång). En sådan kabel i den längden kommer ju att kosta runt 10 000 vilket känns helt orimligt.

Min fundering är därför att sätta en inverter och en trädgårdspump. Då bör man ju kunna köra med en betydligt billigare kabel. Utan att ha funderat särskilt långt bör ju denna inverter och denna pump fungera bra.

Ge mig alla råd ni har. Är jag på rätt spår? Vad bör jag tänka på om jag ska sätta in en inverter?

Diagram som visar rekommenderad ledningsarea i mm² mot ledningslängd i meter för olika effekter i watt.

Nej, det kommer antagligen inte att fungera. En pump drar en mycket högre startström än vid kontinuerlig drift, och din inverter måste klara av startströmmen också.

Jag hade nog istället övervägt ett batteri till nere vi pumpen som laddas från huvudanläggningen. Ungefär som man gör en bogpropellerinstallation i en segelbåt. Då kan du komma undan med betydligt klenare ledningar och ändå få bra effekt när pumpen kör, vilket ju inte sker kontinuerligt.

• Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
Kanske lokal solpanel för pumpen
Eller 2 DC/DC konverterare och kör 48V i kabeln eller bara till 24V och en 24V pump
Sen behöver du inte i närheten av 50mm2 om du accepterar lite högre effektförluster i kabeln

Om vi håller oss kvar på inverterspåret:
Kan man säga någon tumregel för hur mycket extra en pump drar vid starten? Det finns ju trädgårdspumpar som enbart ska förbruka 600W ger det en tillräcklig marginal? Man kan ju även gå upp på en kraftigare inverter. Hur stark bör man ha för att ligga på den säkra sidan? 1500W eller mer?

Förmodligen lite tight för lång hållbarhet, men pumpar är ju obelastade när de startar och invertern begränsar ju strömmen själv. så kanske, Men om jag förstod dig rätt så ska du pumpa vatten upp i ett torn? så start och stopp sker med en flottör i tanken? eller startar man manuellt när vattnet är slut? Jag skulle nog sikta in mig på ett lokalt batteri i stället som nämndes tidigare. Men om man väl skaffar sig en iverter så kan den ju användas till annat också :-)

Det går inte säkert att svara på frågan om en billig inverter kommer att fungera ihop med pumpen. Startströmmen är kanske 3-5 ggr märkdriftströmmen. Å andra sidan kommer centrifugalpumpen rätt snabbt upp i hyfsat varvtal.

Den inverter du länkar till är specad att klara 1800W under kort tid. Vad kort tid är, är däremot okänt och kanske klarar den att strömbegränsa under mycket kort tid eller kanske löser den istället ut. Dessutom levererar invertern inte sinus. Motorn kommer att ha större förluster än normalt.

Mer data här men fortfarande bristfällig
http://www.ltc.se/shop_produkt.php?pid=334&lang=en

Vissa kommentarer på Jula uppger att invertern inte klarar 1000W. Andra kommentarer om pumpen uppger att de kör på inverter - oklart vilken. Jag skulle liksom lars_stefan_axelsson utgå från att den antagligen inte fungerar.

En möjlighet är att du skriver ett mejl till Jula och frågar om de fungerar ihop. Får du då ett (okunnigt) skriftligt ja så kan du ju prova att reklamera om det inte fungerar (en intressant ny tråd i juridikavdelningen på BH).

Redigerat:
Pen Pen skrev:
Det går inte säkert att svara på frågan om en billig inverter kommer att fungera ihop med pumpen. Startströmmen är kanske 3-5 ggr märkdriftströmmen. Å andra sidan kommer centrifugalpumpen rätt snabbt upp i hyfsat varvtal.

Den inverter du länkar till är specad att klara 1800W under kort tid. Vad kort tid är, är däremot okänt och kanske klarar den att strömbegränsa under mycket kort tid eller kanske löser den istället ut. Dessutom levererar invertern inte sinus. Motorn kommer att ha större förluster än normalt.

...
Bra elektriska svar ovan!

Men det finns en möjlighet till; att hjälpa med "avlastad start".

Med en magnetventil (och ett tidrelä) som gör att endera
1) pumpen inte får upp något tryck så länge ventilen är öppen, dvs ett utlopp som släpper tillbaka vattnet till var det togs från
eller
2) pumpen inte får något flöde, dvs insuget är blockerad och pumpen snurrar i tomgång upp till normalvarv

Oavsett blir det en belastningstopp när magnetventilen slår tillbaka, men den sammanfaller inte med startströmmen.

Går givetvis att prova med en kran, typ en kulkik, men även med en vanlig slang som man viker ihop...

Kan du inte bygga in en elstart på vattenpumpen då?
Alternativt ny pump och elverk med elstart på elverket?

Jag brukar köra en 750W jetpump med en 1000W inverter från DEFA. Har aldrig varit några problem. En JET-pump startas ju dessutom normalt fylld med vatten. Men DEFA invertern kostar nog som din tilltänkta kabel på ett ungefär...

Finns det rinnande vatten i närheten så kan kanske en Vädur vara en lösning?
Jarlingars fantastiska vädurstråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vaedurspumpar.311117/

Jag tackar verkligen för alla tips.
Att bygga om den befintliga pumpen till elstart är inte genomförbart. Jag är inte heller sugen på att köpa en ny bensinpump som har elstart. Motorer kräver ju en del skötsel och det är i nog jag som kommer att åka på den biten. Det vore väldigt bekvämt med en el-driven pump som min mor enkelt kan vinterförvara hemma i värmen och servas där när det behövs. Dessutom finns det ju så många kapabla pumpar för en billig peng att man knappast behöver gråta om de slits ut och måste ersättas.

Skälet till att jag är extra sugen på en lösning med en 230-pump är att de alla verkar ha en bra sughöjd jämfört med 12V-pumpar. Där vattnet tas är det nästan 2 meter från pumpens placering till vattenytan. Då de flesta 12V pumparna har en maximal sughöjd på 2,5 -3 meter så känns det som att man spelar väldigt mycket på marginalen oavsett vad de försäljare som jag har träffat säger...

När jag söker lite så verkar det vara hyfsat billigt med inverters upp till 1500W så länge de kör fyrkantsvåg. Ex CDON 1500W för 2000kr, Kjell 1200W för 1500kr och Batterilagret 1500W för 2500kr.
Ska man ha en ren sinusvåg så verkar det vara en eller två tusen till som gäller för samma effekt.
Dessa inverters har ju en momentan maxspänning på upp mot 3000W. Är det rimligt att tro att en pump på ner mot 600W ska hålla sig under det i startström?

En inverter med 3000W toppeffekt har mycket högre sannolikhet att klara att starta pumpen - ja det tror jag. För att vara säker måste man veta kortslutningsströmmen för motorn.

Om vi antar att startströmmen motsvarar 3000W så blir det på 12V sidan 250A vilket är en mycket hög ström. Du måste då beakta spänningsfallet i matande kabel samt internt i batteriet och matcha detta mot inverterns minsta tillåtna inspänning.

Jag har själv en bra inverter som klarar att starta asynkronmotorer, men det kräver ett batteri med bra status och mycket korta/grova kablar annars löser underspänningsskyddet.

I övrigt känns det trist att behöva ta till en pump med så onödigt stort flöde och därmed stora effekt bara för att uppnå lyfthöjden. Men jag förstår att det billigaste är att använda mainstream konsumentprylar och då blir så illa dimensionerat. Tycker att en del alternativa förslag i tråden är värda att överväga för säkrare drift.

Redigerat:
Ytterligare ett lågprisalternativ som kanske kan vara värt att kolla upp bränslepumpar till bilar. Finns ju till Biltema-priser. T.ex.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/motorstyrning/branslepumpar/branslepump-2000036928

Den ger 270 l/h vid 3bar (ca 30m) och eftersom du har ett vattentorn med buffert så känns det som ett rimligt flöde. Saknar dock uppgift om sugförmåga. Men kolla vidare, det finns bränslepumpar för placering i motorutrymmet och de måste rimligen ha viss sugförmåga. Saknar även uppgift om strömförbrukning, men det går kanske att hitta någonstans. Tillsammans med lars_stefan_axelssons batteribuffertlösning ovan så är det inte så kritiskt.

Fast det är klart - är det sjövatten så kanske den beckar igen rätt snabbt om det bara är ett grovfilter före.

Redigerat:
Nu har vi ju inte riktigt alla förutsättningar helt glasklara, men skulle en dränkbar pump kunna vara en lösning? De drar ju betydligt mindre ström.

• Gilla
Pen
  • Laddar…
En annan sak man får ta höjd för är ju att det blir andra krav på förläggning och kabel när vi får ett 230V system, kontra 12V.

Sedan så får man naturligtvis titta på ledningslängd och dimensionering map utlösningsvillkor osv, även om man har en inverter. Nu är inte 30m kabel så långt, men man får se på det iaf. Och inte glömma motorskyddet; en inverter brinner upp lika bra som allt annat om motorn blockeras.

Själv så hade jag helt klart börjat med 12V pump och batteribuffert, det lär bli billigast. Men sughöjder är ett problem, särskilt om man vill ha lite flöde, det är sant.

• Gilla
Pen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.