R
Rolle85: ja ok tack på er
6 svar · 1,4k läst
·
R
E
elmont: Kanske typ en sådan här https://www.clasohlson.com/se/Kopplingsdosa-f%C3%B6r-spis-tv%C3%A4tt,-IP44/p/32-7688?gclid=CjwKCAiAuqHwBRAQEiwAD-zr3cAg3ZkkTTgXYcYDNfhH2TBHA8Sj_qalbPNAFcRpCT0mAfNyrDZYYRoC-QMQAvD_BwE
11 svar · 7,5k läst
·
B
Berrabus123: [citat] Japp, det var de som var tanken men det är redan löst av en behörig elektriker tack för hjälpen!
15 svar · 4,4k läst
·
S
Smurfen1337: [citat] Tack för förklaringen!
7 svar · 2,0k läst
·
P
Poxeman: Tack för informativt svar! Ja, att säkringen gick överraskar inte i efterhand. Flyttade bilens laddare (har ett uttag per fas nere vid uppfarten) så nu ska det bara lugnt.
2 svar · 903 läst
S
steve5432: [citat] Ja huset är ju inte direkt gammalt (15 år) så man vill ju göra det så bra som möjligt. Då förstår jag i alla fall att det går att göra denna komplettering av anläggningen utan allt för stora kostnader, samt att man kan bromsa elektrikern om nu denne skulle få "högtflytande planer" på att göra om för mycket.
10 svar · 2,5k läst
·
J
Johan H: Förbrukarna var exempel på produkter som i framtiden kan komma att anslutas i de uttag som är styrda via Eltako-reläer. Ingen i hushållet dricker idag kaffe, så det finns ingen kaffebryggare. ;) Gällande valet av relätyp (impuls) så är det medvetet, då det inte bara är larmet som skall kunna styra reläerna. Sen kan man ju naturligtvis fundera över om detta verkligen är nödvändigt
10 svar · 2,3k läst
D
D-Lundmark: Lådan brevid är en tempgivare (kty10-3) sitter sådana i fler rum, den här med diod i sitter bara på hallväggen. Verkar ju märkligt med två tempgivare precis brevid varandra med konstigare saker har man ju sett :)
3 svar · 1,9k läst
·
J
jonaserik: [citat] Fick ingen bild på länken, men det är en takdosa enligt text, den kommer att sticka ner under skivan i taket, då lägger man bit gles över befintlig gles och behöver den höjas,lite massonit mellan glesarna för att komma rätt i höjd, brukar bli någon mm ovanför underkant men klart godkänt. dosan skruvas i glesen som sätts på tvären och då kommer den att hålla 75 kg som
11 svar · 1,2k läst
Fairlane
Fairlane: Helt klart känns det väl bäst att göra som Mikael föreslår så ni får en egen fas till den nya tvättmaskinen? Poängen med dubbla maskiner är väl att man ska kunna köra båda samtidigt utan att behöva fundera på säkringar, annars kan man lika gärna nöja sig med en. När vi hade dubbla maskiner så var det vanligaste läget att de startades samtidigt.
11 svar · 3,5k läst
V
VillaSolbacken: Fick kontakt med en elektriker och vi kunde konstatera att inget fel låg i centralen. Efter metodisk felsökning så visade sig att det fanns gamla termostater som var i bruk trots att de nya elementen hade egna termostater. Jag trodde att jag testat dem men förmodligen inte. Om jag inte åtgärdat ett fel genom att skruva åt kopplingarna så hade jag inte gjort en ordentlig test. Då jag
19 svar · 11,8k läst
·
anders07
anders07: Tack för svar. Den gamla 4G2,5 kommer ju att försvinna då... Elektrikern menade att det måste vara 5G10 mellan centralerna vilket ju är orsaken till det värsta strulet... Kan jag dra 4G10 (eller 4G16 då) från nya huvudtavlan vid garaget och skarva med befintlig ingående kabel i huset blir det ju genast mycket enklare eftersom jag ju då inte behöver någon ny kabel in i huset... PEM
2 svar · 1,8k läst
Pen
Pen: Ja, i det fallet sparar man ju förstås ingenting i serveränden - det har du ju rätt i. Likväl är det ju en bidragande drivkraft för trenden som sådan. Större serverar har ju option med DC (från 250V upp till 380V - varierar lite). Option med 48V DC har funnits sedan långt tillbaka men ledningsarean blev liksom lite ohanterbart stor till slut.
10 svar · 3,6k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] Om större proppar sätt i som huvudsäkringar än vad som abonnemanget avser så sparar man in prisskillnaden mellan abonnemangen men riskerar samtidigt att åka dit för ”olovlig kraftavledning” om nätägaren kommer på en. Idag är risken större än det var tidigare, nu kan nämligen nätägaren läsa av momentanförbrukningen och om den är mycket högre än vad som abonnemanget
20 svar · 7,8k läst
Adha
Adha: Tack jätte så mycket . Det är tydligt och enkelt förklaring.
2 svar · 2,4k läst
J
Johan456: Jag måste flika in att för de trinetter jag anslutit erfordras 230V/16A för de två spisplattorna. Så var det för 10 år sedan och även nu. Men som sagts innan, mät :D
9 svar · 2,1k läst
cygglo
cygglo: Har testat att ”sätta på” säkringen varje gång den slagit ifrån (ca 5-8ggr). Till slut har temperaturen nått 80 grader och då slår säkringen inte ifrån längre. Hade bastun på över en timme???
10 svar · 3,0k läst
TorpAnders
TorpAnders: Lite OT kanske men jag har ett eget upplevt fall från mitt förra boende där vi i pga vattenläcka fick inkommande vattenledning utbytt från galvat rör till plastslang utan någon reflektion överhuvudtaget på el. Inte långt efter började det kittla och svida i fötter och tår när man duschade i källaren (betong/klinker golv direkt i sulan) Ju mer sommar desto värre tills det tom
53 svar · 12,6k läst
·
13th Marine
13th Marine: Behöver man lossa så trycker man ner en platt mejsel i det fyrkantiga hålet ovan, kan behöva att man "bänder" lite.
3 svar · 1,9k läst
F
fsn: [citat] Jag tycker inte du är gnällig och jag kan inte installationsreglerna men sunt förnuft säger att den skall kopplas in på nån centrals matarsida. Sen haltar elektrikerns kreativa förklaring med tycker jag ”ansluta var som helst”. Lantbruk installerar ofta 20-25kW växelriktare och även på villor är 15-17kW vanligt. Det är långt ifrån ”nästan överallt” man har 3 faser
21 svar · 31,3k läst
·
K
karkka: [citat] Ja är det kvm till brytaren så lär man ju undra :). Anser att man bör benämna kabelarea med mm2.
4 svar · 4,3k läst
·
Magnus E K
Magnus E K: Om du inte behöver induktion går det fortfarande att hitta flera modeller som har 400 V elementspänning och därmed garanterat fungerar utan ändringar i den befintliga installationen. En sån är även snällare mot elnätet i och med att belastningen alltid sprids ut på minst två faser.
8 svar · 2,6k läst
·
rampante
rampante: Nån här som känner till dom här? https://inordicsmartinterior.com/en/produkt/touch-on-off-remote-dubbelpanel-glas-strombrytare-vit/ Tycker dom ser jäkligt läckra ut. mitt behov är 5 st brytare varav 4 dimningsbara i en befintlig 2dosa
20 svar · 29,7k läst
·
C
camelspin: Hej, Jag har fått till en bra lösning nu. Tack för goda råd, DM var på 2000 W och jag gick och kände på proppen när den gått en timme, den var lite varm. Så jag bestämde mig för att ta en längre dragning från köksgruppen, och därmed blev det inte ytterligare en grupp i rummet. Funkar mycket bra, och ingen förbrukare i den gruppen är långkörare så jag har anledning att tro att
11 svar · 3,8k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Hmm, det hoppas jag inte. Jag skulle inte vilja ha något som är "ekvivalent" :rolleyes: med SELV där det krävs för personskydd. För belysningssystem kanske är det inte är så kritiskt, och där har jag också sett denna märkning. Jag undrar vad de menar med "ekvivalent". Antingen är det SELV eller så är det inte. Kondingen kan knappast spela in då den inte släpper igenom någon
15 svar · 7,2k läst
·
E
EyEr0n: [citat] En personskyddsautomat är ju JFB och säkring kombinerat i ett, och att då sätta en 16A PSA med en 10A säkring efter skulle jag nog klassa som en godkänd nödlösning om det är vad som finns att tillgå. Men bör åtgärdas då tex med en 10A PSA.
3 svar · 2,0k läst
tttomten
tttomten: [citat] Frän industriell look :D Men nån har misslyckats med klamringen...
46 svar · 12,6k läst
·
J
josifin: Ska tillägga att vi nu i november hade en elförbrukning på 1495 kWh.
34 svar · 13,8k läst
·
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Det borde sitta en märkskylt/lapp på motorn vad det är för effekt (watt) m.m. om den inte blåst bort. Du kan kolla här på exempel på ersättningsmotorer https://www.luftbutiken.se/reservdelar-flaktar/4725-svab-svf-7-flaktmotor-60w.html du borde kunna hitta en fläkt/motor som stämmer i storlek. Sätter du i en ny motor så missa inte att sätta en ny kondensator. Jag tycker motorerna är
12 svar · 2,5k läst
·
Magnus E K
Magnus E K: Lösningen är att ge den lilla webservern fler arbetsuppgifter att slå ut kostnaden på.
4 svar · 3,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.