Jag skulle vilja montera ett eluttag i ett slutet utrymme och ansluta en strömadapter till en router i uttaget.
Utrymmet är ett schakt för vvs med en fast monterad täcklucka.
Är detta nåt olämpligt eller otillåtet?

Orsaken är helt enkelt att få en snygg installation där bara routern är synlig så man slipper ett synligt eluttag och kabelförläggning uppe under taket.

K
Jag kan inte se att det skulle vara fel. Du kan ju komma åt utrymmet genom en lucka

Hur stort är utrymmet, och vilken effekt har routern? Är det litet och slutet kanske det blir varmare än routern trivs med. Annars ser inte jag något problem.

Vi har så hemma då styrning av schuntar till golvvärmen går på 220v och är kopplad till ett uttag inne i VVS-schaktet (som i vårt fall är en tjockare vägg med dubbelgips på båda sidor och inspektionslucka på varje våning.)

Tack för svaren.
Det är bara själva transformatorn/batterieliminatorn som kommer sitta dolt i utrymmet, själva routern sitter synligt.

Den enda risken som jag kan se själv är om transformatorn i uttaget skulle bli överhettad på grund av konstruktions- eller produktionsfel och att man inte lika lätt observerar det då den sitter bakom en lucka. Men risken känns väldigt låg.

Schaktet är också ganska rymligt. Ca 0.3*0.3m, 3m högt, så stor volym att värma för en batterieliminator som ger några få watt.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Så länge det är åtkomligt utan att behöva riva fasta ytskikt så tror jag som lekman att det inte ska vara några problem. Man har ju uttag i inbyggnadsskåp för golvvärmeshuntar, t ex.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.