Hej
Jag har upptäckt att de senaste månaderna så har min elkonsumtion ökat med över 100%, mao mitt hus drar el för 2st hus!!!
- Jag har ett 5 år gammalt nybygge, mao välisolerat, 3 glas fönster, mm
- Nibe 750 luftvärmepump (jag tror att denna spökar)
- Jag har inte installerat något nytt som skulle kunna dra så mycket som ett helt nytt hus

Men, allt jag hittar där ute, Clas Ohlson, Jula, Kjell&Company mm mäter ju egentligen enstaka prylar hemma men jag vet ju inte hur mycket de drog innan, så jag har ju inte riktigt något att jämföra med.

Men, när jag googlade kom jag till en produkt som heter Smappee som känenr av efter ett tag exakt vilken apparat det handlar om. Man kopplar in den i tre fasen och vips så vet den tack vare apparatens frekvens om det är en TV eller kylskåp mm.

Men, produkten finns i Belgien ... kostar si så där 2.500-3.000kr ... så ... kom igen nu, det är år 2020 ... finns det verkligen ingen vettig produkt som kan koppla in sig i husets elnät och mäta vad vartenda pryl drar? För vi vet ju att E.ON och alla andra energibolag ser ju hellre att våra hus drar för mycket ström än för lite ... inte kommer de att hjälpa till ... "det här får du lista ut själv" sa E.ON n igår till mig. Inget miljötänkt här inte.

Har du inte en elmätare på värmepumpen? Det kan vara så att den bara kör på elpatron

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Menar du att jag kopplar in en sån där elmätare från Clas Ohlson på den?
I menyerna har jag inte lyckats se något.
Jag tycker att värmepumpen går på lite för ofta och den låter ganska högt. Står i tvättstugan och har alltid låtit högt. Men tekniker från Nibe och deras underleverantörer säger alltid att "njaaa vettu, det är ju så de ska låta vettu" ... och så tar de 1000 spänn för ett besök. Men hos en kompis som har exakt samma Apparat ... ja där låter den knappt säger de.
Så jag står ju där mellan att jag inte vet hur den fungerar, flera tekniker som säger att det bara är så, en kompis som säger att deras inte låter ... och nu senaste månaderna så tror jag att den värmer 2 hus hahaha ...

Både Eon och Vattenfall har erbjudit sina kunder mätutrustning. Utrustning som kopplades mot fastighetens elmätare och även på separata förbrukare. Eon kallade sitt system för 100koll.
Båda systemen är nu nerlagda.

Se om du kan hitta Ikeas Sparsnäs-mätare på ex. Blocket/Tradera. Den ger dig direkt en koll på fastighetens förbrukning. Dock ej individuellt, men du kan i realtid se hur mycket dina grejor förbrukar.

Är huset bara fem år, så skall det finnas en mätare för värmen i gruppcentralen. Kolla där.

Tack etompau, ska kolla. Men det är just det, jag vet ju hur mycket huset drar nu ... jag vill veta vilken av husets 100 apparater det är som är den som busar och det är just det jag står mig så frågandes vid, hur kan man inte, år 2020, inte kommit med en apparat, kopplad till en app ... för allt ska ju ha en app numera ... för att kunna se exakt vilken del av huset, ner till vilken switch i elskåpet, som är boven i dramat? "Hur svårt kan det vara liksom?"
Ny affärsidé med tanke på hur el företagen blåser oss alla ... någon bright människa här inne som kan tänkas bygga en sån produkt?

R RoBo skrev:
Är huset bara fem år, så skall det finnas en mätare för värmen i gruppcentralen. Kolla där.
Hmmm ... ska kolla!!!! Tack!!!

Klart att det går att mäta varenda pryl, men det skulle bli orimligt dyrt.

För att analysera ditt problem, så bör du koncentrera dig på uppvärmningen. Det är nästan den enda apparat i huset som kan dra så mycket ström.

Skulle det ex. vara din TV som börjar dra så mycket, så hade huset brunnit ned vid det här laget. Utöver värmen så finns det några osannolika möjligheter. Ex. om du har enskilt vatten, så har det inträffat att vattenpumpen börjat köra för fullt utan att lyckas bygga upp något tryck. Då kan det vara någon kilowatt i kontinuerlig förbrukning som bara ger värme nere i brunnen.

Min första gissning skulle vara att din värmepump börjat köra tillskottsvärme, att själva värmepumpen är trasig, då tar tillskottsvärmen över. Det ger en ökad förbrukning på en faktor 3 - 4 gånger normalförbrukningen. Det ser du lätt om du tittar på drifttidssmätaren som du troligen har i någon meny på värmepumpen. Där bör i så fall även finnas något utlöst larm om att VPn slutat fungera. Brukar bara synas på menyn, inget som startar larmklockor och sirener.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Min första gissning skulle vara att din värmepump börjat köra tillskottsvärme, att själva värmepumpen är trasig, då tar tillskottsvärmen över. Det ger en ökad förbrukning på en faktor 3 - 4 gånger normalförbrukningen. Det ser du lätt om du tittar på drifttidssmätaren som du troligen har i någon meny på värmepumpen. Där bör i så fall även finnas något utlöst larm om att VPn slutat fungera. Brukar bara synas på menyn, inget som startar larmklockor och sirener.
Jag har ju gått igenom menyerna och kommit till ett ställe som har 15 sidor med info ... men som sagt ... jag är IT knutte, det här är inte riktig min grej och jag vet inte exakt vilken av alla siffror jag ska kolla. Några tips?

Skärmdump av en meny för värmepumpsystem med alternativ såsom serviceinfo, kompressorinfo, tillståndsinfo, larmlogg och inomhustemperaturlogg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Precis ... där inne är jag ... och ser 15 olika "sidor" med information. Vilken säger mig exakt att min apparat drar för mycket el? Och för att veta om den drar för mycket så måste jag ju jämföra med "Vad borde den dra?".

Tack alla för svaren förresten!!!!

Tillsatsinfo kolla vad som står där. Den kan göra att elförbrukningen drar iväg. Drifttiden för tillsatsvärmen ska vara så låg som möjligt.

E etompau skrev:
Tillsatsinfo kolla vad som står där. Den kan göra att elförbrukningen drar iväg. Drifttiden för tillsatsvärmen ska vara så låg som möjligt.
Ok
status: 2,5kW
tidsfaktor: 3646,5
- av vilken varmvatten: 362,3

Som sagt ... ???

Titta på din mätare som mäter husets uppvärmning/varmvatten och sedan tittar du på nätägarens elmätare. Skillnaden mellan mätarna är hushållsel.
Nörda ner dig lite och lär dig hur värmepumpen fungerar.

E elmont skrev:
Titta på din mätare som mäter husets uppvärmning/varmvatten och sedan tittar du på nätägarens elmätare. Skillnaden mellan mätarna är hushållsel.
Nörda ner dig lite och lär dig hur värmepumpen fungerar.
Var finns mätaren som mäter husets uppvärmning/varmvatten?
Nätägarens elmätare är väl den som finns i centralskåpet ... eller? Den säger 45.417kWh
Så ... när jag fått de två siffrorna ... vad säger diffen mig? Att jag har X i hushållsel ... och sen då? Det är ju inte det som är frågan. Frågan är om min Nibe drar för mycket.

Jag håller på att nörda ner mig genom att fråga de som verkligen kan det här. Att läsa en massa manualer som inte säger mig ett jotta kommer inte att nörda ner mig ... måste ju prata med experterna här inne tycker man ;)

Men som sagt ... vad säger de siffrorna som

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.