Jag vill bara visa på att balansera laster nästan är omöjligt, det som är möjligt är att som MagHam skriver om samtidighet. Själv har jag 20 A och har bara behövt byta huvudsäkring 1 gång på ca 40 år, trots många hushållapparater verkstad/garage mm mm.
Däremot har jag vid ett flertal tillfällen lagat sönderbrända "mätarskåp" där man av snålhet minimerat huvudsäkringen som fått till följd att man bränt sönder både kablage och säkringshållare.

K kanonkula skrev:
Men belastningen är densamma. Vare sig du har 400v eller 230v.
3x 1000w 230v belastar varje Lika mycket som 3x1000w 400v eller hur?
När det gäller en ren 3-fas last på 3000W så är det ingen skillnad på fasbelastningen om den är Y eller D kopplad = 4,35A/fas.
Men om det är tre olika laster t.ex. värmeelement i olika rum med enskilda termostat så är påverkan huvudsäkringarna mycket mindre när enskilt element går till/från vid 400V matning =2,5A/fas att jämföra med 4,35A vid 230V matning.

D och Y koppling ger helt olika effekter och strömmar mot samma belastning. D koppling ger 400V / 7,55A över varje belastning. Y koppling ger 230V / 4,35A över varje belastning. En D koppling skulle utveckla 3000W / fas , totalt 9000w . I stället för 1000W totalt 3000W. Men om belastningen är specad för 9kw är det väl lungt

"Problemet" vid trefas 400 V är att lasten inte belastar bara en säkring som den gör vid 230 V utan den ström som "går in" i en fas "går ut" i en annan fas. Dvs lasten belastar 2 säkringar vis 400V laster.

#33 Hålla isär två saker här.
Om det är att plocka ut maximal effekt ur ett system (genom att ansluta fler och fler laster symmetriskt tills gränsen är nådd) spelar inte D eller Y koppling någon roll för strömmen.
Ansluter man en motor (eller annan trefasig last) med viss bestämd impedans i lindningar så blir det såklart skillnad i vad tillskottet blir av just den prylen.

Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
E elmont skrev:
"Problemet" vid trefas 400 V är att lasten inte belastar bara en säkring som den gör vid 230 V utan den ström som "går in" i en fas "går ut" i en annan fas. Dvs lasten belastar 2 säkringar vis 400V laster.
Det är väl bra ur fasbalanseringssynpunkt? Iallafall om man har få förbrukare, då blir det ju lättare ojämnt fördelat om det är enfasförbrukare.

Bra för en jämn belastning men ett lite annat tänk när det gäller strömmens "fördelning" i trådarna.

Tack för alla svar!
Lite spretigt, verkar inte finnas nån riktig konsensus?

Men såsom jag tolkar det så;
1. På sina huvudsäkringar ska man klara (och balansera jämt) all elbaserad värme + vvb + kyl/frys + lite småkrafs (belysning, router etc.) som alltid är igång. Dessa förbrukare är ju svåra att styra manuellt.
2. Övriga behovsstyrda storförbrukare (såsom tm, tt, spis, köksmaskiner, dammsugare etc.) bör man snarare balansera utifrån när de används (exempelvis diskmaskin körs efter spis och köksmaskiner etc.).

Låter det som något enkelt och förnuftigt att tänka utifrån?

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Det låter sunt så, och det tycker jag mig också kunna utläsa ifrån tråden.
Man har tre faser att fördela enfasapparater på, så det bör vara möjligt att se till att de som vanligen används samtidigt hamnar på olika faser. Går det inte så behöver mätarsäkringen ökas. Ännu bättre är ju trefasapparater som belastar alla tre faser jämnt oberoende av effekten. Då nyttjar man verkligen allt utrymme som finns totalt.

Om inte en en säkring tålde att bli överbelastad "tillfälligt" då skulle alla ha problem. De 3 minuter det tar att koka upp en kastrull vatten är därför något man i praktiken inte behöver räkna med. Gränsen går någonstans vid 10 minuter skulle jag gissa vara lämpligt. Tvätt, tork och DM är därför på gränsen.

• Gilla
lnilsson
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man har tre faser att fördela enfasapparater på, så det bör vara möjligt att se till att de som vanligen används samtidigt hamnar på olika faser. Går det inte så behöver mätarsäkringen ökas. Ännu bättre är ju trefasapparater som belastar alla tre faser jämnt oberoende av effekten. Då nyttjar man verkligen allt utrymme som finns totalt.

Om inte en en säkring tålde att bli överbelastad "tillfälligt" då skulle alla ha problem. De 3 minuter det tar att koka upp en kastrull vatten är därför något man i praktiken inte behöver räkna med. Gränsen går någonstans vid 10 minuter skulle jag gissa vara lämpligt. Tvätt, tork och DM är därför på gränsen.
Jag har en halvgammal trefas-spis med 400v elementspänning, den kommer jag att behålla så länge det går; bättre fasbalansering än så är det väl svårt att hitta för en spis (och ingen risk för noll-släpp, nollan är inte ens inkopplad).

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:

Med tanke på att det inte verkar finnas så mycket standard varken för fasbalansering eller storlek på huvudsäkringar vore det jättekul om du skulle kunna tänka dig skriva lite om saken! Jag har läst din serie om det svenska elsystemet med stor behållning!

Edit: Det verkar ju vara väldigt många trådar just nu som handlar om storlek på huvudsäkringar, hur man vet om man kan säkra ner, fördelning av grupper i kök etc.

Som jag sa i inlägg#13
Känn på huvudsäkringen, är det olika som är varmast är det perfekt, men är det alltid samma som är varmaste är det dags att fundera vilken grupp som skall flyttas till en kall fas.

L Leif i Skåne skrev:
Som jag sa i inlägg#13
Känn på huvudsäkringen, är det olika som är varmast är det perfekt, men är det alltid samma som är varmaste är det dags att fundera vilken grupp som skall flyttas till en kall fas.
Om det kunde bli nån vinter att prata om, så att värmesystemet får jobba lite, då ska jag termofotografera huvudsäkringarna.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.