Hej.... igen.
Jag har ett gammalt platt trefasuttag på altanen, och skulle nu byta ut det till ett nytt med inbyggt 1fasuttag.
Men va fan, när jag öppnade det gammla nu så finns det bara tre ledare och jord. Suck. Måste det inte vara en nolla med, jag hade tänkt dra en kabel ut till en byggcentral till min bod där jag ska greja. Bifogar bilder.

• Ett gammalt trefasuttag med ett inbyggt 1-fasuttag på en altan, med tre ledare och jord synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt platt trefasuttag synligt på altanen, uppenbart utan nollledare vid byte till nytt uttag.
    Skapa konto
  • Ett öppet gammalt platt trefasuttag med tre ledare och jord kopplade, monterat på en röd vägg.
    Skapa konto
Byt kabel till en med fem ledare, då kan du ansluta den blå till nollan i centralen.

Det är ju blandannat pga detta som uttagen är totalförbjudna. Tyvärr behövs det en ny kabel.

Nej, Du kan koppla ett nytt lika fel. Det är inte orsaken till att man vill bli av med dem.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
Varför inte göra rätt, när tillfälle ges?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hej. Okej tack då ska jag dra ny kabel med fem ledare, ska ändå dra ner en nolla till källaren så jag passar på när jag ska plocka isär centralen, hur gör jag centralen strömlös? Har bara en liten brytare på själva centralen, gammalt hus med porslinsäkringar, kan och får jag öppna elskåpet ute på huset och bryta vid mätartavlan?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Visst får du det. Skaffa en spänningsprovare, då kan du kolla att det verkligen är spänningslöst. För säkerhets skull, alltså.

Okej tack. Jag ska öppna skåpet i morgon och se hur det se ut i dom. Senast jag tittade i ett var nog för 25 årsedan, spänningsprovare, och multimeter finns,

Vill du vara säker på att strömmen är borta så skruva ur säkringarna vid elmätaren. Huvudbrytarna som sitter vid mätaren kan ibland gå sönder och släppa igenom spänning fast dom är avslagna.

• Gilla
Nick Nyfiken och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.