Jag har gjort två ritningar för installationen.

Här är själva kretsen:

Schematisk ritning av en krets för utebelysning med kopplingsdosa, strömbrytare och ett extra eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma krets som ovan men med kabelfärger inritade. Notera att vill ha strömbrytaren sittande längre ner på väggen men kopplingsdosan kommer sitta uppe där strömmen kommer ut från väggen.
Elektrisk kretsritning för installation med färgkodade kablar, strömbrytare och kopplingsdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har endast tillgång till installationskabel med jord, fast, nolla (brun, blå och gulgrön) och undrar nu om det är OK att dra blå som tändtråd tillbaka till kopplingsdosan och sedan brun igen till belysningen?

Ber om ursäkt om denna fråga redan har besvarats men jag kunde inte hitta ett svar någonstans. Tack på förhand!

Redigerat:
OK

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…

Bästa svaret

O
Korrekt. Det har diskuterats flera gånger förut. T.ex. här där en i stort sett identiskt bild har postats: https://www.byggahus.se/forum/threads/kabel-som-taendtrad-hur-ordna-faergerna.156188/#post-1164247

Enda skillnaden är att du ritat en skyddsjord ned till stömbrytaren. Strömbrytare är oftast dubbelisolerade och behöver ingen skyddsjordning. De har dock ofta en "blindplint" märkt X som du kan parkera skyddsjorden på istället för att låta den ligga löst i dosan om du vill.

Redigerat:
T Tobbe__Sthlm skrev:
Jag har gjort två ritningar för installationen.

Här är själva kretsen:

[bild]
Samma krets som ovan men med kabelfärger inritade. Notera att vill ha strömbrytaren sittande längre ner på väggen men kopplingsdosan kommer sitta uppe där strömmen kommer ut från väggen.
[bild]
Jag har endast tillgång till installationskabel med jord, fast, nolla (brun, blå och gulgrön) och undrar nu om det är OK att dra blå som tändtråd tillbaka till kopplingsdosan och sedan brun igen till belysningen?

Ber om ursäkt om denna fråga redan har besvarats men jag kunde inte hitta ett svar någonstans. Tack på förhand!
Din teori kommer aldrig få varken lampan eller eluttaget att fungera

Jo, TS ritning är helt i sin ordning och kommer att fungera. Då tråden är gammal fungerar det säkert fint redan. Vad är det du invänder mot i denna ritning?

• Gilla
puttrix
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo, TS ritning är helt i sin ordning och kommer att fungera. Då tråden är gammal fungerar det säkert fint redan. Vad är det du invänder mot i denna ritning?
Finns ingen matning inritat.

Ta det nu som ett skämt syltberg

Okunniga hempulare som söker svar här på BH matar givetvis via stickpropp mot uttaget så de kommer undan dina höga krav på kompetens. Kan det vara så tror du Putte?

• Gilla
useless
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Okunniga hempulare som söker svar här på BH matar givetvis via stickpropp mot uttaget så de kommer undan dina höga krav på kompetens. Kan det vara så tror du Putte?
Vem vet, vet du?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.