Nätbolaget här har precis klarat av mätarbytet till nya generationens mätare, det tog ca tre-fyra år.
När fler mätare på samma grupp från trafon larmar för fasbortfall då vet nätbolaget/driftcentralen att det är problem på deras sida.
Det jobbas nu med vilka funktioner/larmer som ska importeras till systemet för drift/övervakning av nätet.

Jag förstår inte heller inte varför det ska tvingas fram (med lag) timvärden för alla abonnenter,
ganska ointresant för ex en lägenhetsinnehavare.
tror dock i framtiden att säkringstariffer kommer att försvinna och ersättas med effekttariffer som bestäms av högsta uttaget över en tidsperiod.

Och med de nya systemen blir vi som du skriver ganska "övervakade" då man med hjälp av förbrukningen kan om man vill se levnadsmönster....

finns väl något enstaka kommunalt bolag som har fjärravlästa vattenmätare,
med de ligger verkligen efter och hur kan det vara tillåtet....
men vem vet det kanske ska vara timavläsning där också... (skämt)

Löste sig. Ringde en vän på Eon som fixade det.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
Och till Bo: Jag skrev tydligt att man skall anmäla till leverantören första arbetsdag efter tillbudet - inte försöka smita undan i all oändlighet, även om det i vissa fall troligen skulle vara genomförbart det med.
Spelar ingen roll. Jag tycker att man ska skilja på annans egendom (elmätare) och andra delar av anläggningen som man själv äger och ansvarar för.

De har ofta bättre koll på fasadskåpet än man tror , oftast har de inskrivit var mätaren sitter " fasadskåp , källare , trapphus , hall/entre , uthus osv osv...."

sen tror jag inte montören om den skulle dyka upp vid senare tillfälle hade brytt sig om det men hade garanterat reagerat på plomberingen som är bruten.

och efter utbyte av mätarna som skett så har de ännu bättre koll än innan...

Chansen är väl rätt stor att nästa mätarbyte görs av en snabbinstruerad, stressad, ackordsjobbande ManPower-Nisse, precis som förra mätarbytet...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.