El
Bo.Siltberg: Typ så ja. Om du inte räknar med regelbundna vattenläckor under diskbänken ;) så duger ett "vanligt" IP21-uttag där.
Bo.Siltberg: [citat] Då får ni bila upp mer bakåt mot den plats där nya väggen ska byggas så att rören kan göra en 90-böj upp i nya väggen. Då blir de inte i vägen för nya väggen, eller? [citat] Jag vet inte vad du menar med sladdar, men antar att du dels menar rören och dels ledarna i rören. Jag förutsätter att er elektriker har kopplat bort strömmen från dessa ledare. Då kan ni klippa
Millox: Beror på vilken du väljer, men multiplicera effekten (i kW såsom angiven i databladet) med 365*24 så får du ut hur många kWh den förbrukar. Normalt brukar man sätta priset per kWh till 1-1,5 kr/kWh, så multiplicera med vad du anser vara lämpligt värde så får du hur mycket den kostar per år. Den minsta var på 84 W, så den kostar runt 1000 pix på ett år
MatCan: [citat] Om det sitter ett uttag där så bör det ju finnas en kabel eller ett tomrör framdraget så det är klart att det är lönt att ta dit en elektriker. Annars kan han ju dra en utanpåliggande kabel dit så att du får ström. Men slå av säkringen och skruva loss kåpan på uttaget och ta en bild så kan du få bättre hjälp här
aspa-hasse: [citat] Det är inte helt hundra att det är nåt fel på din ugn om värmepumpen är slarvigt inkopplad. Värmepumpar går ofta inte genom samma jordfelsbrytare som övrig hushållsel för den kan typ lösa ut en jordfelsbrytare ensam under normal drift pga höga krypströmmar. Ugnen kanske bara är droppen,det kanske inte är nåt större fel på den.
Fairlane: Med delarna och en markering var du vill ha kroken så är det snabbt gjort. Sen måste vi bestämma om du vill ta ström från de uttag du har eller om du vill flytta uttagen. Om du tar det från befintlig plats så bör du också ha en kabelskena. Sen klarar alla hantverkare detta. Om de inte gör det så vill du nog inte att de gör något annat i lägenheten heller...
KnockOnWood: [citat] I så fall kan du ju kapa sladden strax utanför väggen, och sätta på ett par skarvkontakter: [bild] https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/tv-och-bild/antenntillbehor /antennkontakter-000655/
J. Larsson: [citat] Jaha! Tack! Då kan jag alltså fortsätta med min plan utan problem, tack så mycket! Japp, ska höja upp TM med 30cm samt fixa en 10cm sarg runt duschhörnan
prototypen: Man MÅSTE inte ha en presstång, skruven i t.ex. en sockerbit pressar ihop ändhylsan och ändhylsan skyddar trådarna från skruven. Har man hissklämmor är det en annan sak, men då är ju ändhylsa inte helt nödvändig. Protte
Berrabus123: [citat] Ok, men eftersom det sitter infällt så behöver du inte överarbeta dragavlastningen heller då det inte går att rycka i kabeln, gör ett litet hål i dosan så kabeln går igenom precis sen räcker det med att du sätter en stripe runt höjet på kabeln i dosan (y)
saiter: Okej. Jag köpte huset av en elektriker, så han tyckte nog att det var en bra lösning. :thinking: Får uppdatera skenorna längre fram. //AA
hakannykvist: [citat] Tack ska prova det imorgon när de är ljust igen!
Snailman: De här verkar sälja Sonoff i Sverige. https://www.styrahem.se/c/124/sonoff
Müssli: [citat] Devi har ingen T2Röd, det är Nvent Raychem (före detta Thorin Thorin) du ska vända dig till om du vill klaga. Egentligen har du fel produkt för det du vill ha den till men det löser ju inte ditt problem när slingan redan ligger. Jag har installerat ett system med 3 slingor via kontaktor varav den ena var 90 m och säkrat med 10A. Det fungerar bra men troligtvis blir det väl aldrig
elmont: Torkarna brukar vara: vattenfyllda med en värmepatron, oljefylda med en patron eller helt ofyllda med en "värmekabel" liggande löst inne i röret.
Mikael_L: [citat] Om du nu är under utbildning och så, och sen har ett helt arbetsliv framför dig. Lär dig att tänka såhär, varenda gång du är påväg att runda en regel eller hoppa över en kontroll. Om nu någon dör utav det här ... Vad ska jag säga till mitt försvar? Att det var sent på arbetsdagen eller att jag inte orkade gå en tur extra till arbetsbilen eller ... Ja, vad känns vettigt
Mikael_L: Jag letade lite efter vad olika utbildningar har som kurslitteratur. Jag hittade "Praktisk ProcessAutomation" Av Göran Malmberg, som kanske har något lite om schema, men verkar lägga tyngdpunkten på förståelse av själva processen. Men det är inte oviktigt heller, det elektriska schemat hänger ju alltid ihop med en process som mäts och styrs. Fattar man inget av det så blir det inte
Rabbithole: Köper man en lamparmatur på T.ex. IKEA så saknar dessa kontakt men har dubbelisolerad sladd. I mitt fall måste jag sätta en DCL kontakt för att använda den, men det är då okej enligt regeln då dubbelisolerad är som en typ c
jonaslatt: Jag va iväg nyss förklarade att jag hade kopplat in led slinga och det tog en timme så börja den brinna Hon sa att det beror ju på amp och skulle titta de i dator vad som stod om den. Men sidan funka inte. Så hon bara gav pengarna tillbaka. Tackar alla får snabb hjälp. Ville veta om jag hade kopplar rätt och det hade jag.
Smurfen1337: [citat] Vad står pilarna för på ett kopplingsshcema?
spacemoose: Tack för vägledning. Då finns det hopp utan att behöva göra några rejäla investeringar. ska se om jag kan hitta den där fasen som går till värmaren. Det borde ju vara smartast att begränsa just den.
Johan456: Det som omfattas av behörighet eller som det heter idag, auktorisation är starkströmsanläggningar. Anläggningar vars ström, spänning eller frekvens kan vara farlig för person eller egendom. En antennanläggning är inte det så det får du göra själv.
jonaserik: Skiftar du fas och noll så slutar det nog att surra, det blir då kanske att nollan bryts ( eller att det är skruvat fas/nolla )Är klart fel att bryta nollan och fas går obruten, men ett prov går att göra, Som sägs en 2-polig brytare avbryter surret.
Johan456: Jag finner iofs att 6 mm2 är 10kr dyrare per meter än 4 mm2. Det gäller då för EXQJ. Men det kan vara som du säger, vem installerar 4 mm2?:D
snaggletooth: [citat] Nej, det är inte godkänt. Du måste använda installationskabel t.ex. EQQ eller EQRQ, lampsladd är inte tillåtet att användas på det sättet. Samt att matande ände av kabeln ansluts fast i t.ex. en kopplingsdosa eller ett vägguttag.
Bo.Siltberg: Det krävs inget byte pga TN-C-/TN-S. Du hade en uppdelning från TN-C till TN-S även i den gamla elcentralen - det är bygeln mellan PE- och N-skena. I din nya elcentral sker uppdelningen via JFBn. Men kravet idag är att en PEN-ledare ska ha minsta area 10 mm², detta säkerligen av goda skäl. Det är underhållsregler som tillåter att man byter elmateriel till likvärdig pga ålder och
Alfredo: [citat] Går de ens att använda utan, eller med (riktigt) dåligt, batteri? Har aldrig försökt använda ett digitalt instrument med "död" display. Pratar vi en analog multimeter är det naturligtvis en helt annan sak.