Hej!
Jag har ritat upp hela husets elsystem i paint. Ett schema för varje grupp. Detta har varit ett stort arbete som tagit sin tid. Har också ett eget uppmärknings system.

Ni kommer säkert tycka att skaka på huvudet och tycka att jag är tokig. Ni behöver inte berätta det :) Det har varit avkopplande att sätta sig ner då och då och rita i paint :)

• Handritade scheman för husets elsystem utspridda på bord, skapade i Paint.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utskrivet elschema på papper med markeringar för olika grupper och kopplingsdosa, ritat i Paint.
    Skapa konto
  • Ritad översikt av husets elsystem i programmet Paint med flera markerade uttag och anslutningspunkter.
    Skapa konto
  • Handritat schema över husets elsystem med olika färger och symboler för eluttag och belysning, ritat i Paint.
    Skapa konto
  • Utskrift av flera handritade elschema från Paint, bläddras igenom.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
S0MMER och 15 till
  • Laddar…
Det var en annorlunda lösning på elritningar.

Härligt att se! Säkerligen överarbetat till tusen för en elektriker men guld värt för en hemmafixare! Bara att gå igenom systemet och ha koll på vad som finns borde alla husägare göra för att ta sitt ansvar som elanläggningsansvarig, som ju elektrikerfacket lämpat över på oss för att dess medlemmar ska slippa ansvar för vad de gjort ;-)

föredömligt!

• Gilla
JohanN03 och 1 till
  • Laddar…
Oj vilket jobb! Paint har väl inte ens stöd för lager, vilket ju hade underlättat betydligt... men nu var ju inte syftet att det skulle gå snabbt utan vi får väl snarast jämföra det med annat handarbete! Bra jobbat!

• Gilla
Kungen och 38 till
  • Laddar…
Självklart ska man ha en ritning över sitt elsystem, och självklart får man lägga tid på ett intresse som man brinner för, och att uppnå något. Det är riktigt imponerande, framförallt tålamodet att rita detta i microsoft paint. Jag bugar mig.

Tyvärr kan jag inte låta bli att notera en bugg i två trappkopplingar som inte stämmer överens. Brytaren uppe använder traditionell trappkopplingen medan bryter under använder sparkoppling. Det går inte ihop. Det är samma fel i nedre vänstra hörnet på originalbilden, medan det är korrekt uppe till höger. En liten ritningsteknisk miss vid dimrarna. Det är ju helt klart värt att få detta arbete 100% på plats.

Närbild av handritad elritning med markerade fel i trappkopplingar tecknat i Microsoft Paint.

• Gilla
Kungen och 38 till och 3 till
  • Laddar…
Tomtom79, det är rent skitsnack att det är elfacket som "lämpat över" nått ansvar. Tycker du illa om facket så är det helt OK men att komma med rena lögner tycker jag dålig stil. Dom som bestämmer hur det ska vara är en statlig myndighet, elsäkerhetsverket.

• Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Tomtom79, det är rent skitsnack att det är elfacket som "lämpat över" nått ansvar. Tycker du illa om facket så är det helt OK men att komma med rena lögner tycker jag dålig stil. Dom som bestämmer hur det ska vara är en statlig myndighet, elsäkerhetsverket.
Som inte alls är påverkat av el-facket och elinstallationsföretagen.

Jag tror att du överskattar fackets makt och att facket och arbetsgivarna skulle gå hand i hand kanske inte är riktigt sant. Jag skulle tom drista mig att påstå att dom två har helt olika agendor.
Däremot har bägge parter helt naturligt betydligt större kunskaper i elrelaterade frågor än folk i gemen.

• Gilla
50procent och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Självklart ska man ha en ritning över sitt elsystem, och självklart får man lägga tid på ett intresse som man brinner för, och att uppnå något. Det är riktigt imponerande, framförallt tålamodet att rita detta i microsoft paint. Jag bugar mig.

Tyvärr kan jag inte låta bli att notera en bugg i två trappkopplingar som inte stämmer överens. Brytaren uppe använder traditionell trappkopplingen medan bryter under använder sparkoppling. Det går inte ihop. Det är samma fel i nedre vänstra hörnet på originalbilden, medan det är korrekt uppe till höger. En liten ritningsteknisk miss vid dimrarna. Det är ju helt klart värt att få detta arbete 100% på plats.

[bild]
Tack för tipset du har alldeles rätt!
Nog är det så att svart och orange kabel ska byta plats på den nedre inringade brytaren?

Ser en del buggar nu på andra saker när det är utskrivet. Lättare att se på papper än på dator :)
Får kontrollera mer :)
Tack för att ni uppskattar !

• Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
S
Det var det sjukaste jag sett på länge! Hatten av:)

• Gilla
Kungen och 38 till
  • Laddar…
Det finns en underbar bok som handlar om underhåll av VW-bubbla. Jag TROR att det är den som heter "How to keep your VolksWagen alive A manual of step by step procedures for the compleat Idiot" "Elschemorna" där fick mig att häpna och garva samtidigt när en tidigare kollega visade boken en solig fredageftermiddag. Kanske är det den schemaritningsstilen som insprerat?

Om någon kan bekräfta att jag är ute efter "rätt bok" så blir jag glad - har den inte själv, och det var 20+ år sedan, kompisen har tagit ner skylten :(

Och lite mer seriöst: Jag vurmar lite för ett program som heter LibreCad. Helt gratis, går under windows (bland annat). Det är en kompis till LIbreOffice, som är ett helt gratis Office-paket. LIbreCad verkar vara högst kompetent till väldigt mycket, troligen lite högre tröskel för att starta än Paint. Själv gillade jag tidigare Visio (även innan det blev "Microsoft").

Redigering: Stavfel.

Imponerande! Hatten av!

S Soltorp40 skrev:
Det finns en underbar bok som handlar om underhåll av VW-bubbla. Jag TROR att det är den som heter "How to keep your VolksWagen alive A manual of step by step procedures for the compleat Idiot" "Elschemorna" där fick mig att häpna och garva samtidigt när en tidigare kollega visade boken en solig fredageftermiddag. Kanske är det den schemaritningsstilen som insprerat?

Om någon kan bekräfta att jag är ute efter "rätt bok" så blir jag glad - har den inte själv, och det var 20+ år sedan, kompisen har tagit ner skylten :(

Och lite mer seriöst: Jag vurmar lite för ett program som heter LibreCad. Helt gratis, går under windows (bland annat). Det är en kompis till LIbreOffice, som är ett helt gratis Office-paket. LIbreCad verkar vara högst kompetent till väldigt mycket, troligen lite högre tröskel för att starta än Paint. Själv gillade jag tidigare Visio (även innan det blev "Microsoft").

Redigering: Stavfel.
Jag har intresserat mig en del för elschema till bilar. Det är nog där inspirationen kommit från :)
Ja nog finns det en hel del program. Man ska bara orka lära sig dom ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.