Hej.
Jag ska flytta en gammal tvättmaskin. Kabeln från tvättmaskinen går till en strömbrytare (se bild). Jag hade tänkt 1, slå av huvudströmbrytaren 2, skruva ur de två skruvarna under strömbrytaren och ta loss kabeln 3, skruva tillbaka skruvarna.
Är detta ok?
Jag ska flytta en gammal tvättmaskin. Kabeln från tvättmaskinen går till en strömbrytare (se bild). Jag hade tänkt 1, slå av huvudströmbrytaren 2, skruva ur de två skruvarna under strömbrytaren och ta loss kabeln 3, skruva tillbaka skruvarna.
Är detta ok?
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Hej,
För att demontera kabeln är ditt sätt korrekt, rekommenderar dock att du mäter på plintarna när du lossat locket på brytaren så du säkerställer att det är spänningslöst
För att demontera kabeln är ditt sätt korrekt, rekommenderar dock att du mäter på plintarna när du lossat locket på brytaren så du säkerställer att det är spänningslöst
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Fast det räcker inte med de skruvar som är inringade. Locket på strömbrytaren måste av, skruvarna kl 2 och 8. Och före det måste troligen vredet dras av (kan finnas en liten skruv där också).
Ok, så jag kopplade bort vredet/själva kåpan samt frigjorde två kablar från dosan inuti. Det är dock en gröngul sladd som inte går genom dosan och som har en märkning på sig. Den gröngula sladden går runt dosan och in i kabeln på andra änden strömbrytaren.. Jag antar att jag inte kommer längre utan elektriker? Kan någon berätta något om vad detta är för anordning?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hoppas att du har kopplat ur säkringen med tanke på hur du frågar. Ibland kan en stöt pirra och ibland kan det bli hjärtflimmer. Eller så blir huset svart. Men jag tycker ändå att det är bra att jordkabeln är den sista du har kvar.
Så lossar jag på skruven högst upp till höger i strömbrytardosan så kan jag frigöra skyddsjorden?Demmpa skrev:
Jag kan inte något om el så har stängt av huvudbrytare i bostaden och testar med en "volt detector".
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Ja, den skruven används för att ansluta skyddsjordsledaren för både tvättmaskin och matande ledning. Så om tvättmaskinen ska kopplas in i denna brytare igen är det ytterst viktigt att båda ledarna blir anslutna efter ordning, dvs skarvade på denna skruv.
Dessa beröringsfria spänningsdetektorer är notoriskt opålitliga och måste användas med eftertanke. Du måste först kontrollera att den ger utslag, sedan bryta strömmen och kontrollera att den då inte längre ger utslag, och detta genom att mäta på exakt samma punkt. Det kan räcka att flytta på detektorn 3 mm åt sidan för att den inte ska indikera spänning.
Eftersom du är osäker på allt detta så är det ju bra om du kan ta hjälp av någon. Arbetet är också behörighetskrävande. Men ska en enbart koppla loss tvättmaskinen så ska det gå bra om du är försiktig.
Dessa beröringsfria spänningsdetektorer är notoriskt opålitliga och måste användas med eftertanke. Du måste först kontrollera att den ger utslag, sedan bryta strömmen och kontrollera att den då inte längre ger utslag, och detta genom att mäta på exakt samma punkt. Det kan räcka att flytta på detektorn 3 mm åt sidan för att den inte ska indikera spänning.
Eftersom du är osäker på allt detta så är det ju bra om du kan ta hjälp av någon. Arbetet är också behörighetskrävande. Men ska en enbart koppla loss tvättmaskinen så ska det gå bra om du är försiktig.
Är det standard att a, löda fast kabeln vid skruven så att jag behöver knipsa loss eller b, kommer jag behöva gå in med händerna och pilla för att frigöra den gulgröna kabeln?Bo.Siltberg skrev:
När jag frigjort den gulgröna kabeln från topphögerskruven så menar du på att den gulgröna även sitter där från den matande ledningen. Är det viktigt att den sitter kvar vid skruven?
Och ja: jag testar, återtestar för att se till att det inte finns ström.
Jag överväger hela tiden att ta in elektriker beroende på vad jag behöver göra. Jag har full respekt för de faror som är förknippade med att pilla med el.
Nej, man löder inte ihop trådarna som sitter under skruven.L LufiaII skrev:
Ibland behöver man in med fingrar för att få loss kabeln.
Ja, inkommande jordledning sitter också under samma skruv, ibland hoptvinnade med varandra, ibland på var sin sida om skruven.L LufiaII skrev:
Ja det är viktigt att den sitter kvar under åtdragen skruv när du är klar.
Känns det osäkert att pilla där inne så kan du "rycka" loss tråden när du lossat skruven ordentligt. Sedan ser du till att matande jordledning kommer tbx där den ska vara och drar åt skruven ordentligt igen. På med locket och sedan är du klar.L LufiaII skrev:Är det standard att a, löda fast kabeln vid skruven så att jag behöver knipsa loss eller b, kommer jag behöva gå in med händerna och pilla för att frigöra den gulgröna kabeln?
När jag frigjort den gulgröna kabeln från topphögerskruven så menar du på att den gulgröna även sitter där från den matande ledningen. Är det viktigt att den sitter kvar vid skruven?
Och ja: jag testar, återtestar för att se till att det inte finns ström.
Jag överväger hela tiden att ta in elektriker beroende på vad jag behöver göra. Jag har full respekt för de faror som är förknippade med att pilla med el.
Nja, skruven ska dras åt med måtta, inte för löst å inte för hårt. Många drar nog åt för hårt.P petererlandsson1194 skrev:
https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2018/april/ar-en-skruv-los--eller-saknas-den/
https://www.byggahus.se/forum/threads/nytt-vaegguttag-koppla-jag-raett.192427/page-3#post-1508060
https://www.byggahus.se/forum/threads/atdragningsmoment.245699/
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Ja.L LufiaII skrev:
Ja. Det är ju bra om strömbrytaren är "redo" för ny inkoppling och då är det bra om skyddsjordsledaren sitter på en bra plats där det går att ansluta apparatens sladd. Den får ju inte ligga löst och riskera kortsluta något.L LufiaII skrev:
Klicka här för att svara

