Hej.

Jag ska flytta en gammal tvättmaskin. Kabeln från tvättmaskinen går till en strömbrytare (se bild). Jag hade tänkt 1, slå av huvudströmbrytaren 2, skruva ur de två skruvarna under strömbrytaren och ta loss kabeln 3, skruva tillbaka skruvarna.

Är detta ok?
 
  • En strömbrytare och dess kabelanslutning på en vägg, med två skruvar markerade för demontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

För att demontera kabeln är ditt sätt korrekt, rekommenderar dock att du mäter på plintarna när du lossat locket på brytaren så du säkerställer att det är spänningslöst :)
 
Fast det räcker inte med de skruvar som är inringade. Locket på strömbrytaren måste av, skruvarna kl 2 och 8. Och före det måste troligen vredet dras av (kan finnas en liten skruv där också).
 
Har för mig att vredet ”sitter fast i locket”, så det bör räcka med att skruva loss bägge skruvarna på locket.
 
  • Gilla
Johan_85
  • Laddar…
Tack för hjälpen alla!
 
Ok, så jag kopplade bort vredet/själva kåpan samt frigjorde två kablar från dosan inuti. Det är dock en gröngul sladd som inte går genom dosan och som har en märkning på sig. Den gröngula sladden går runt dosan och in i kabeln på andra änden strömbrytaren.. Jag antar att jag inte kommer längre utan elektriker? Kan någon berätta något om vad detta är för anordning? Öppen eldosa på vägg med bortkopplade kablar och en synlig gröngul jordledning som går utanför dosan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den gulgröna är skyddsjorden, den är skarvad i skruvplinten uppe till höger i strömbrytardosan.
 
Jag hoppas att du har kopplat ur säkringen med tanke på hur du frågar. Ibland kan en stöt pirra och ibland kan det bli hjärtflimmer. Eller så blir huset svart. Men jag tycker ändå att det är bra att jordkabeln är den sista du har kvar.
 
  • Gilla
LufiaII
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Den gulgröna är skyddsjorden, den är skarvad i skruvplinten uppe till höger i strömbrytardosan.
Så lossar jag på skruven högst upp till höger i strömbrytardosan så kan jag frigöra skyddsjorden?

Jag kan inte något om el så har stängt av huvudbrytare i bostaden och testar med en "volt detector".
 
Ja, den skruven används för att ansluta skyddsjordsledaren för både tvättmaskin och matande ledning. Så om tvättmaskinen ska kopplas in i denna brytare igen är det ytterst viktigt att båda ledarna blir anslutna efter ordning, dvs skarvade på denna skruv.

Dessa beröringsfria spänningsdetektorer är notoriskt opålitliga och måste användas med eftertanke. Du måste först kontrollera att den ger utslag, sedan bryta strömmen och kontrollera att den då inte längre ger utslag, och detta genom att mäta på exakt samma punkt. Det kan räcka att flytta på detektorn 3 mm åt sidan för att den inte ska indikera spänning.

Eftersom du är osäker på allt detta så är det ju bra om du kan ta hjälp av någon. Arbetet är också behörighetskrävande. Men ska en enbart koppla loss tvättmaskinen så ska det gå bra om du är försiktig.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, den skruven används för att ansluta skyddsjordsledaren för både tvättmaskin och matande ledning. Så om tvättmaskinen ska kopplas in i denna brytare igen är det ytterst viktigt att båda ledarna blir anslutna efter ordning, dvs ska...a om du är försiktig.
Är det standard att a, löda fast kabeln vid skruven så att jag behöver knipsa loss eller b, kommer jag behöva gå in med händerna och pilla för att frigöra den gulgröna kabeln?

När jag frigjort den gulgröna kabeln från topphögerskruven så menar du på att den gulgröna även sitter där från den matande ledningen. Är det viktigt att den sitter kvar vid skruven?

Och ja: jag testar, återtestar för att se till att det inte finns ström.

Jag överväger hela tiden att ta in elektriker beroende på vad jag behöver göra. Jag har full respekt för de faror som är förknippade med att pilla med el.
 
L LufiaII skrev:
Är det standard att a, löda fast kabeln vid skruven så att jag behöver knipsa loss eller b, kommer jag behöva gå in med händerna och pilla för att frigöra den gulgröna kabeln?
Nej, man löder inte ihop trådarna som sitter under skruven.
Ibland behöver man in med fingrar för att få loss kabeln.


L LufiaII skrev:
När jag frigjort den gulgröna kabeln från topphögerskruven så menar du på att den gulgröna även sitter där från den matande ledningen. Är det viktigt att den sitter kvar vid skruven?
Ja, inkommande jordledning sitter också under samma skruv, ibland hoptvinnade med varandra, ibland på var sin sida om skruven.

Ja det är viktigt att den sitter kvar under åtdragen skruv när du är klar.
 
L LufiaII skrev:
Är det standard att a, löda fast kabeln vid skruven så att jag behöver knipsa loss eller b, kommer jag behöva gå in med händerna och pilla för att frigöra den gulgröna kabeln?

När jag frigjort den gulgröna kabeln från topphögerskruven så menar du på att den gulgröna även sitter där från den matande ledningen. Är det viktigt att den sitter kvar vid skruven?

Och ja: jag testar, återtestar för att se till att det inte finns ström.

Jag överväger hela tiden att ta in elektriker beroende på vad jag behöver göra. Jag har full respekt för de faror som är förknippade med att pilla med el.
Känns det osäkert att pilla där inne så kan du "rycka" loss tråden när du lossat skruven ordentligt. Sedan ser du till att matande jordledning kommer tbx där den ska vara och drar åt skruven ordentligt igen. På med locket och sedan är du klar.
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
L LufiaII skrev:
När jag frigjort den gulgröna kabeln från topphögerskruven så menar du på att den gulgröna även sitter där från den matande ledningen.
Ja.
L LufiaII skrev:
Är det viktigt att den sitter kvar vid skruven?
Ja. Det är ju bra om strömbrytaren är "redo" för ny inkoppling och då är det bra om skyddsjordsledaren sitter på en bra plats där det går att ansluta apparatens sladd. Den får ju inte ligga löst och riskera kortsluta något.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.