Hej!

Jag håller på att ta upp ett större hål i väggen mellan två rum för att göra det luftigare. 20 cm in på ena sidan i det tänkta hålet går det en elkabel i väggen mellan ett uttag vid golvet och en dosa vid taket. Är det en dålig idé att dra ett nytt rör/ slang som är böjt undan öppningen. Eller ska man sätta två nya dosor bredvid och dra raka rör mellan dem?

Arbetet ska självklart isf utföras av en elektriker. Jag funderar bara på om jag måste göra öppningen mindre.

Efter att du fixat behörigheten. Kan du skarva i med slang och flytta dosan där den passar eller bara koppla ur i taket och skippa uttaget.;)

Du ska alltså inte ta upp vägen ända ned mot golvet utan behålla en bit där uttaget sitter, och likadant uppe mot taket?

En dold ledning ska antingen vara placerad så att man kan gissa sig till dess dragning, vilket innebär parallellt med rummet kanter och rakt mellan dosor och uttag i möjligaste mån. Annars kan ledningen behöver extra skydd. Jag gissar att man kan lista ut den lilla omväg denna ledning kommer att ta. Att sätta fler dosor, bl.a en nere vid golvet är en sämre ide.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du ska alltså inte ta upp vägen ända ned mot golvet utan behålla en bit där uttaget sitter, och likadant uppe mot taket?
Precis! Och som du säger borde man kunna räkna ut svängningen mellan dosa och uttag. Jag bryter strömmen och sågar till helgen. :-)

En vanlig induktiv sökare visar utan problem genom väggen. ¨
Är vanlig när man kollar proppar. Billig och go att ha hemma.

K kest skrev:
En vanlig induktiv sökare visar utan problem genom väggen.
Jodå, en sån har jag och har scannat så jag ser att kabeln går rakt mellan dosa och uttag. Man får ju bara hoppas att husets nästa ägare eller nån framtida hantverkare också kommer på att använda den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.