20 345 läst ·
42 svar
20k läst
42 svar
Hur tänker man (elektriker) omkring fasbalansering?
Hej
På senaste tid har det kommit upp en del trådar kring storlek på huvudsäkringar.
Jag har funderat på hur man tänker för att åstadkomma en bra balansering mellan faserna. Just nu har jag en bra balans (3*16 A, inga huvudsäkringar har gått på flera år), men jag ska snart bygga ett större garage med snickeriverkstad).
Jag gjorde en excelkalkyl och såg då att på natten när man sover, dagen när man jobbar eller är bortrest, så går det inte åt särskilt mycket ström; Max 2,3kW för luftvärmepump, lite småförbrukare och några element, kanske totalt maximalt 3 kW (men oftast mycket mindre än så)
Men ifall man är hemma och ska tvätta, torktumla, dammsuga, ställa upp värmen på luftvärmepumpen, laga mat på spisen, köra diskmaskin, använda motorvärmare (kanske infravärmare på sommaren), ladda elbil, varmvattenberedaren behöver köra, ha en massa belysning på etc, det kan ju kortvarigt bli uppåt 20kW eller mer (edit: lätt hänt att det kan bli >30 A på en av huvudsäkringarna).
Finns det nåt bra sätt att dimensionera och balansera, har man några tumregler eller är det trial and error som gäller?
/Leo
På senaste tid har det kommit upp en del trådar kring storlek på huvudsäkringar.
Jag har funderat på hur man tänker för att åstadkomma en bra balansering mellan faserna. Just nu har jag en bra balans (3*16 A, inga huvudsäkringar har gått på flera år), men jag ska snart bygga ett större garage med snickeriverkstad).
Jag gjorde en excelkalkyl och såg då att på natten när man sover, dagen när man jobbar eller är bortrest, så går det inte åt särskilt mycket ström; Max 2,3kW för luftvärmepump, lite småförbrukare och några element, kanske totalt maximalt 3 kW (men oftast mycket mindre än så)
Men ifall man är hemma och ska tvätta, torktumla, dammsuga, ställa upp värmen på luftvärmepumpen, laga mat på spisen, köra diskmaskin, använda motorvärmare (kanske infravärmare på sommaren), ladda elbil, varmvattenberedaren behöver köra, ha en massa belysning på etc, det kan ju kortvarigt bli uppåt 20kW eller mer (edit: lätt hänt att det kan bli >30 A på en av huvudsäkringarna).
Finns det nåt bra sätt att dimensionera och balansera, har man några tumregler eller är det trial and error som gäller?
/Leo
Redigerat:
Ni måste vara en stooor familj med vuxna personer om ni ska kunna använda allt uppräknat samtidigt, det finns något som heter sammanräkningsfaktor som säger att allt inte brukas samtidigt, ska du enligt din räkning komma upp i 30 amp med allt så blir det att få ett abonnemang på minst 35 amp och tror inte det räcket med alla objekt utan 50 amp är nog närmast
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Sammanlagringsfaktorn bygger på att man inte använder alla elapparater samtidigt. Faktorn används mest i flerbostadshus med antagandet att alla inte är hemma och lagar mat samtidigt.lnilsson skrev:
För en enkel bostad av normal storlek är förväntad belastning 5 kW + all elvärme + VVB + tvätt o tork + motorvärmare/elbilsladdning, på ett ungefär. I de fasta 5 kW ligger alltså spis och disk mm. Dessa uppgifter är gamla, tror de härstammar från början av 90-talet, men man har inte funnit anledning att justera dem nämnvärt.
Under förutsättning att lasten är bra fördelad mellan faserna kan då förväntad ström per fas beräknas som Ib = Ptot / 230 / 3, vilket ger minsta säkring.
Tumreglerna medger ju att man tillfälligt överbelastar säkringarna. Frågan är bara vad som betraktas som tillfälligt. Man kan dra slutsatsen att spis inte ingår där, men väl torktumlare. Skillnaden ligger i att en spis inte belastar kontinuerligt längre än den tid det tar att koka upp något, medan en torktumlare har värmedrift under 90% av tiden.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Finns väl inget att kalkylera med, det behövs bara vanligt sunt förnuft att sprida de stora förbrukarna på de tre faserna.
det som nog varit vanligast i balansering har nog varit att inte tänka på det alls det har liksom fördelat sig bra ändå.
Protte
det som nog varit vanligast i balansering har nog varit att inte tänka på det alls det har liksom fördelat sig bra ändå.
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Jo, man behöver kalkylera med när det används, hur länge och dess driftcykel. Men det är sant, ju större anläggningen är, desto mer löses denna ekvation automatiskt av sig själv av slumpen.
Fast i en vanlig villa utan elradiatorer bör du kunna sprida högförbrukarna på olika faser utan att få problem med huvudsäkringarna.Bo.Siltberg skrev:
Tror det är betydligt vanligare att gruppsäkringarna smäller, då vissa kopplar på friskt. (min svärfar har ex golvvärme 600w, Micro, kaffekokare, vattenkokare och diskmaskin på en c10A, gjort av den lokala elektrikern)
Har du el radiatorer kan du aldrig förutse när dessa går =högre huvudsäkring.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Har man direktverkande elvärme så är elementen fördelade över alla faser och därmed balanserat, har man dessutom 400 volt till elementen så är det bättre.
Protte
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Just elvärme är en av de saker jag räknade upp som man ska räkna med totaleffekten hos, dvs mätarsäkringen ska hålla för att samtliga elradiatorer slås på i ett kallt hus.
Håller med prototypen. Sammanräkningsfaktorn är inte mycket att kalkylera med för den enskilda fastigheten utan mer ett statistiskt verktyg i större sammanhang.
Det kan löna sig att klura på vad som används samtidigt av stora förbrukare. Både p g a familjevanor, tid på dygnet o s v. Man kan t ex anta att tvätt och torktumlare oftast inte körs parallellt utan efter varandra o s v
Det kan löna sig att klura på vad som används samtidigt av stora förbrukare. Både p g a familjevanor, tid på dygnet o s v. Man kan t ex anta att tvätt och torktumlare oftast inte körs parallellt utan efter varandra o s v
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Som jag skrev så används sammanlagringsfaktorn i flerbostadshus, närmare i hus med fler än 2 lägenheter. För enskilda abonnenter är ju tumregeln 5 kW ganska grov och givetvis kan man göra en mer detaljerad analys om man känner till storleken på hushållet och alla förbrukare som faktiskt finns. Men utan att veta så är det denna tumregeln i standarden som man kan dimensionera efter.
Det enklaste är att känna på huvudsäkringar med handen, är dom lika varma (kalla) så är det lugnt!
Däremot är en kall och en så varm att du inte kan hålla om den med handen, är det dags att flytta en viss last.
Däremot är en kall och en så varm att du inte kan hålla om den med handen, är det dags att flytta en viss last.
Om du har 400v eller 230v spelar absolut ingen roll, belastningen är densamma.prototypen skrev:
Det jag menar är : det går aldrig att förutse när en radiator värmer(eller hur varmt ägaren vill ha i just de rummet) därför behövs det ofta >20A i huvudsäkring med direktverkande el.