Eftersom att du verkar sakna kunskap om det du ska göra så ska du ringa en elektriker.

P Putte 9497 skrev:
Eftersom att du verkar sakna kunskap om det du ska göra så ska du ringa en elektriker.
Det här. Jag måste fråga, är du elektriker? Jag är fullt medveten om att jag inte ska kladda runt med el om jag inte vet vad jag gör. Samtidigt medger lagen att man får göra vissa saker själv om man har kunskap. Och det tycker jag är bra eftersom jag tycker att varje husägare bör ha koll på sin anläggning och också försöka skaffa sig kunskap om den. Det blir dock väldigt svårt om man möts av ”ring elektriker” överallt.

tommib
Om du ska bygga in kanalfläkten i en trälåda så kan du montera en anslutningsdosa, förslagsvis en Schneider U56 på utsidan. Använd modellen med skruv/mittstolpe. Till den finns en lös dragavlastning att köpa. Via den dosan tar du in ett helt vanligt sladdställ med jordad stickpropp. Du kan dra rakt genom dosan och ut genom baksidan in i fläktens dosa där du ansluter sladdstället. Dosan behöver du egentligen inte men du får enkelt en vettig dragavlastning och elektriker som Putte ovan kan inte säga ett skit om saken. Se till att kabeln i lådan inte hänger och slänger på väg till fläktens anslutningsdosa, ett par buntband eller klammer om det är längre än någon decimeter skadar inte.

Styrningen gör du som du vill med men bäst ljuddämpning får du genom att dra ut en tunn telekabel från fläktens dosa till en utanpåliggande dosa där du monterar styrdonet. Täta hålet med silikon eller liknande för att undvika ljudläckage. Lämplig kabel är t.ex. EKKX.

P Putte 9497 skrev:
Jag är elektriker och har kunskapen men behåller dessa för mig själv. Antingen får du prova dig fram, fråga någon annan eller rent av ringa en behörig. Elektriker är ett yrke som lever på kunder
Det här är nästan en lika dum inställning som den där rörisen vi hade på forumet för något år sedan som klagade på att forummedlemmar delade med sig av sin kunskap istället för att hänvisa till rörmokare. Nästan, för att det faktiskt är dummare såtillvida att Putte rekommenderar att prova sig fram, vilket man inte gör med el. Man tar reda på hur man ska göra och ser till att förstå det man gör. Exakt det Bosse_54 gör här.

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
B Bosse_54 skrev:
[bild]
[bild]
Ser ut som en vanlig potentiometer kopplad som en spänningsdelare.
+10 V och GND till Us och GND. Out till ingången 0- 10 V DC.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
B Bosse_54 skrev:
Ska koppla på en isolerad kanalfläkt på frånluftsystemet. Denna kommer jag bygga in i en trälåda med ytterligare ljudisolering. Jag vill ha den flyttbar för framtida ändringar av placering. Jag har tänkt att en potentiometer kan monteras på utsidan av trälådan för styrning och att fläkten sedan ansluts med en stickpropp ut genom lådan till vägguttag.

Är detta okej att göra, eller behövs fast installation? Om det är okej att köra med stickpropp, är det något jag får göra själv eller behövs behörig elektriker även om det inte är en fast installation?
Då potentiometer innehåller en 230V enpolig brytare för till/från av matningen så brukar man montera denna bredvid elcentralen där man lätt kommer åt den för regelering av varvtalet.
Men du kan ha den på utsidan av din ljuddämpande lådan, men då får man klättra upp till den för att ställa farten.
Då fläkten har egen elektronik är den förberedd för det smarta hemmet, den vita kabeln är är en tacometerutgång så man kan detektera aktuellt varvtal.

Styrningen är standard 0-10V så man kan montera en PLEJD controllers var som helst mellan gruppsäkringen och fläkten. Nu kan man schemalägga farten på FA och spara massor av energi!
Är ingen hemma på dagen kan fläkten gå på en låg fart och öka farten någon timme före hemkomst, tänder man belysningen i duschen varvar fläkten upp under en 1/2 timme för att sedan återgå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.