F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Däremot ska han fixa så jag får max effekt senare när han har mer tid.
Utmärkt. Men hade du redan slängt den gamla spiskabeln? Annars hade det gått nästan lika fort att bara flytta över den.
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Men vad har jag för val? Ingen spis eller en spis som funkar men tar lite extra tid att laga på?
Som sagt. Alternativet var att använda den gamla spiskabeln. Sedan bör du tänka på att det finns ingenting i spisen som begränsar effekten. Använder du för mycket effekt så går en säkring.

Jag hjälpte en gång en kompis att koppla in hans nya spis som var inköpt på elgiganten. Precis som din spis var den försedd med en enfaskabel. Den kabeln var tydligt uppmärkt med att den endast skulle användas i Norge. Så då var de i alla fall medvetna om att det var fel kabel.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Men vad har jag för val? Ingen spis eller en spis som funkar men tar lite extra tid att laga på?
Simpelt val....
Klaga hos elgiganten så att nästa kund får hem en spis som går att använda såsom man i Sverige är van att använda en spis sedan ~70 år tillbaka.
 
Är det bara brist på kunskap hos dessa vitvaruhandlare eller skiter man medvetet i sina kunder?
På ett så stort företag borde det finnas någon som kan elementär ellära och vet hur en svensk elinstallation är uppbyggd?
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Nu kan jag inte låta bi att gå loss lite så här en Lördagskväll. Men visst har jag noterat att det allra mesta som konstrueras idag verkar ha gjorts med ett stort tapp i intelligensmängden. I Karlstad har vi en sexkantig rondell utanför kommunhuset, alltså med sex vassa hörn som sticker ut i vägbanan...

Satellitbild av en ovanlig sexkantig rondell utanför Karlstads kommunhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och TORK har lyckats med det helt sanslöst otroliga att misslyckas med att konstruera en toapappershållare som fungerar i praktiken, men de lyckades sälja skiten till ett stort företag...

Svart TORK toapappershållare som exemplifierar dålig produktdesign.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och elgiganten och mediamarkt lyckas tydligen bra med att sälja spisar som kräver enfas 45 A i Sverige...
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Du Bo Siltberg det kan vara så att stora leverantörer medvetet monterar en kabel för 1-fas, då slipper dom problemet att folk kopplar in dom utan nolla och eldar upp elektroniken. Att en komplett spis med allt på drar 43A det bryr dom sig inte om, det funkar i Tyskland där villor har enfas matning på 40-63A
 
Jo absolut kan det vara så illa att leverantörerna vet vad de gör för att slippa garantiåtaganden för brända spisar till förmån för att skylla på att folk inte har en tillräckligt stor mätarsäkring som gör spisen "fungerande" men oanvändbar i Sverige. Skulle det vara acceptabelt eller vad ville du säga?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Skulle det vara acceptabelt eller vad ville du säga?
Absolut inte acceptabelt, men om man levererar med en rätt kabel med perilexkontakt, så är risken stor att man kopplar ur en gammal 380V spis som ej har nolla och pluggar i en nya för 230V i ett uttag som saknar nolla med ”härdsmälta” som följd.
Bäst vore att varuhusen levererar en lös kabel med instruktioner att en elkunnig person kontrollera uttagets spänning och monterar kablen med rätt byglingar. Det finns 100`000 tals lägenheter med bara 1-fas och lika många med ofullständig kopplade uttag utan nolla.
I denna tråd har det inte blivit rätt men det funkar om man inte använder alla delar samtidigt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.