Pytt
Pytt: Jag är också sådan där att jag vill spara allt som "kan vara bra att ha", men ärligt talat...ser du ingen användning för den nu kommer du knappast använda den senare heller. Och även om man gör det så har man oftast glömt att man har sådant liggandes och går och köper nytt ändå, ;)
4 svar · 872 läst
·
putte22
putte22: Ett löst lock från kabelkanal typ 10x22 är mycket flexibelt och lagom långt. Tejpa ena änden så den inte blir så vass. Funkar mkt bra när man ska dra slang/rör ovan undertak i gips mellan gles.
16 svar · 2,2k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Jag tycker nog att den där typen av plint inte känns så lämplig i sammanhanget. Min första oro är över vilken area de röda överkopplingarna har. Sen hur absolut tillförlitliga de är Och till sist risken att någon inte förstår sig på det, och lyfter på någon av de röda överkopplingsbyglarna då allt är spänningssatt. Särskilt illa och problematiskt ser jag bygeln mellan den
4 svar · 4,0k läst
·
T
Thullen: [citat] Det är så enkelt alltså! Då ska jag kolla närmare på dim-01! Tackar!
2 svar · 565 läst
T
Thomas_Blekinge: Två små sockerbitar får allt plats.
3 svar · 2,2k läst
·
T
Tokv41: [citat] inte testat än men skall göra lite olika tester. Tycker bara det är märkligt att det går bra när man slår bort klockan och att den går så fort klockan är påslagen. Dock bara i det uttaget.
12 svar · 1,2k läst
useless
useless: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-kan-man-ha-spaenning-ca-60v-naer-en-saekringen-aer-urdragen-i-en-trefasgrupp.214930/#post-1755112 https://www.byggahus.se/forum/threads/lampa-stroemfoerande.262838/#post-2311889 https://www.byggahus.se/forum/threads/borttagen-porslinsaekring-fortfarande-lite-stroem-kvar-i-uttaget.260301/#post-2281655
3 svar · 677 läst
useless
useless: Får man ens sälja den där sortens stickpropp? Ska inte dom vara gjutna på sladden?
4 svar · 3,5k läst
·
E
elmont: Och kanske du ska kolla lite så att 230V gruppen inte blir överbelastad med en så pass "tung" förbrukare som ett element.
6 svar · 2,4k läst
snaggletooth
snaggletooth: Lite dyr kankse [citat] Som sagt, inte billig: https://www.ebmpapst.se/sv/produkter/Styr-och-reglerutrustning/Stegl%C3%B6s-reglerutrustning/EVS-0100-DT
3 svar · 1,2k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: Nylagd golvvärme? I så fall, har alla mätningar genomförts på kabeln enligt tillverkarens instruktioner?
2 svar · 1,8k läst
·
K
karlmb: [citat] OK, en bra varning då om att det kan gå illa även med bara 12V.
29 svar · 5,3k läst
·
B
-Bo-: Jovisst kan det vara så. Jag lutar dock mer åt att kontakterna är på väg att svetsa ihop. Nu är det så att jag med åren har lärt mig att allt tar Mycket längre tid än det borde. Jag vill alltså inte montera bort reläerna (och döda uppvärmningen) utan att ha nya till hands för att ersätta dem med.
8 svar · 3,8k läst
·
S
sg_sold: [citat] 2011 var ett bra år för enkla förklaringar! Förstod inte alls vad jag gjort för fel efter att jag kopplade ur ribgklockab. Letade runt som en idiot men fick världens aha-upplevelse via ditt svar. Tack!
17 svar · 58,8k läst
·
Stefan Alsnäs
Stefan Alsnäs: Tack för hjälpen - det funkade. Tänk vad samlad kunskap är värdefull och tidsbesparande. //STEFAN
4 svar · 2,9k läst
·
13th Marine
13th Marine: Hmm, får kolla upp om de kan stå till hjälp med nått sånt här. Tanken var att gräva själv. Har lite smått och gott som behöver fixas och kan förhoppningsvis hyra en grävare billigt.
14 svar · 2,5k läst
J
jonaserik: [citat] Köp en ny platta 380/400 Volt, på plattornas plint är det märkt med 1-2-3-4, märk med tuchspenna ledarna med samma nummer som plinten, ta bort den gamla plattansätt det den nya och rikta in den plant,koppla in ledarna till samma nummer, färdigt. Det kan var 2 st aluminiumstift på den nya bryt bort dom bara
7 svar · 8,9k läst
·
N
nallepu: Samma problem som jag har i min gamla cirkulationspump till min CTC fjärrvärmeväxlare från 1967. Elkillen var tvungen att klippa av jordkabeln för att jordfelsbrytaren inte skulle lösa ut. "Hurra för proffs som kan sitt jobb och hitta lösningar på problem!!!!!" Tydligen skulle det räcka med att metallrören var jordade till fjärrväreverket. misstänker själv att hela
8 svar · 5,4k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jo det behöver man faktiskt. Det är inte bara effekten hos apparaten som styr. Kabeln behöver även kunna ge skydd vid fel (kortslutning) så att säkringen löser tillräckligt snabbt. En klen och lång kabel sänker kortslutningsströmmen så att det inte fungerar. Dessutom behöver en kabel en viss area för att ge mekaniskt beroende på hur den är förlagd. Utan att veta mer om din
1 svar · 927 läst
H
Huset vid sjön: Vi har löst gåtan men för framtida googlingars skull: Det fanns bara två ledare ut från väggen, svart och blå, så fas och nolla. Elementet i sig hade fyra ledare, fas, nolla, jord och master/slav styrning men jord och styrning var ej inkopplade. Med bara två ledare ut från väggen kändes det hyggligt enkelt men det fanns som sagt en twist Tack för engagemanget
5 svar · 762 läst
R
Robinjanserius: [citat] Det är mest troligen halogen spotlights som sitter runt om huset på takfoten ungefär 3 meter emellan varandra. Skulle gissa att antingen så är det nån glipa där vatten kommer in och att det kan vara nån liten skada på en ledare som de tränger in vatten droppe. Eller att spotlighten helt enkelt är av dålig ip klass. Borde kolla igenom alla spottar nån dag för att se hur de
4 svar · 4,0k läst
·
J
jonaserik: Standardinstallation enligt första bilden med kabeln på sockeln, men ser något annat,kablarna kommer upp bakom sockeln och så får det inte vara,utvändiga kablar ska skönjas i hela sin längd om det inte är s.k kabelrännor, .kan gå att ha det så, men då ska det sitta skyltar som talar om att det finns kablar bakom med jämna avstånd
4 svar · 3,5k läst
·
prototypen
prototypen: Grattis, det är ett mätarskåp på stolpe. Om du inte absolut vill ha mätaren på ditt förråd så behöver du inte blanda in nätleverantören och flytta mätaren. Elektrikern kan fixa allt på egen hand. Protte
11 svar · 5,0k läst
·
B
Berrabus123: Tack allesammans för att ni hjälpt till med information samt jätte bra länkar till fina artiklar. Hittade även lite andra artiklar på nätet som jag tycker är intressanta! För den intresserade: https://fluxio.se/artiklar/16-foerdela-trefasgrupp-till-uttag-stroembrytare-ljusarmaturer-etc.html
20 svar · 2,9k läst
Härryda2015
Härryda2015: Fick du detta att fungera med larm när pelletsen är på väg att ta slut?
39 svar · 5,1k läst
·
S
Smurfen1337: [citat] Fan så flott tack så mycket för all hjälp!
12 svar · 1,9k läst
·
E
elmont: Därför dom är så pass mycket bättre/snyggare att folk är beredda att betala det högre priset. Är det bara priset som får bestämma och inte bryr sig om hur det ser ut, kan man ju använda clips.
4 svar · 1,9k läst
M
MMPed78: Hej! jag hittade i källaren en gammal koppling till tvättmaskin och torkskåpet som är kommer direkt från el panelen. det ser som en 3 fas med 380 V. Varje fas (svart, brun och svart/vit kabel) är kopplat till en propp 10 A. (se bilden) Kan man dra och använda varje fas separat till 3 olika 220 V linje/uttag (svart/blå/jord, svart-vit/blå/jord, och brun/blå/jord)? tack /Matteo [bild]
24 svar · 5,4k läst
·
Y
Younaz: Håller på att fixa ordning i garaget och skall gipsa taket med mera. Har idag en tvåpelarlyft där det i taket sitter en vippbrytare för att inte råka lyfta för högt och krossa bilen :). Problemet är att den har bara en liten arm i mitten av lyften och har man då rails eller vinge på bilen så är det kört i alla fall. Så nu när jag fixar iordning hade jag velat komma på någon
0 svar · 1,4k läst
GK100
GK100: [citat] Tyder ju på att det inte är otroligt att dimmern då på något sätt har med uttaget att göra trots allt. Finns inget annat än det eller glapp i någon gemensam punkt som gett ditt problem. Det är som sagt oavsett inget som löst sig genom att det fungerar om du inte hittat orsaken.
22 svar · 8,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.