N
Nuntia: Jordfelsbrytaren slår väl ifrån för att balansen mellan nolla och fas inte är samma. Så om han har en ordentligt isolerad skruvmejsel så borde han kunna pilla där så mycket han vill
11 svar · 1,2k läst
·
J
jonaserik: [citat] Det med dunkelt Tja , har man det lite i nävarna för att hantera verktyg så är det bra att veta hur saker och ting är konstruerat, så är det inte fel att få en vink om hur man gör. Annars så blir det en fackman, men är lite överkurs på just denna typ av byte.
4 svar · 5,8k läst
P
Per72: [citat] Jag har inget syfte med det just nu . Var mest intresserad av ifall det är möjligt utan att bryta mot regler .
22 svar · 3,8k läst
·
J
jonaserik: Kolla här https://www.byggahus.se/forum/threads/instruktion-byte-steatitpatron-oavsett-fabrikat.360890/
37 svar · 22,2k läst
·
J
Julamannen: [citat] Vanliga Philips E27 LED lampor. Har testat ett par andra LED och lågenergi också men funkar inte bra någonting. Halogen och vanlig glödtråd fungerar klockrent dock.
15 svar · 2,8k läst
john68
john68: Tack för tipsen. Löste det provisoriskt och fick igång fläkten. Blir nog wago som föreslagits.
8 svar · 2,2k läst
·
G
ganooo: [citat] Du har helt rätt inte ström till drivningen enbart till displayn om jag förstått rätt dvs. Ska iaf lämna tillbaka den
4 svar · 5,0k läst
·
R
robbie78_c: Vill bara tillägga att det tydligen finns en massa diverse buggar i den senaste ETS5, tror det var 5.7.3 eller nåt. Det var det som orskakade bekymmer för mig
2 svar · 1,6k läst
S
Smurfen1337: [citat] Fan vad bra :D(y)
7 svar · 2,5k läst
·
Magnus E K
Magnus E K: Vad är det för byggår på det där? Även om köket är uppiffat lite tycker jag det påminner läskigt mycket om min tidigare lägenhet (golvet, trösklarna, golvsockeln (som det i så fall går radiatorrör i) på motsatta väggen mot kyl och frys). Skulle bli väldigt förvånad om det inte är 3-fas draget till nuvarande spis. Är det byggt före 1976 har du nästan garanterat asbest i
4 svar · 4,3k läst
·
J
JeppeKa: Finns på ELFA visserligen svart men det kanske funkar ändå. https://www.elfa.se/sv/grenuttag-med-kontakt-typ-12-brennenstuhl-1508022102/p/30087224?channel=b2c&price_gs=39&wt_mc=se.cse.gshop.sv.-&source=googleps&/%3fext_cid=shgooaqsesv-P-CSS-Shopping-MainCampaign-Connectors&gclid=Cj0KCQiAxfzvBRCZARIsAGA7YMzD3oUqCfD5ZGd59EFdLTf_cQwK9gcoHZXIJCFqFfdqPpoqL4FVkfgaAvx-EALw_wcB
3 svar · 1,4k läst
·
Magnus E K
Magnus E K: Jag gillade i alla fall meningen "Slå ifrån huvudströmbrytaren på mätartavlan vid rengöring av vägg- och taklampor eller när våningen lämnas för någon längre tid." på den gamla informationsskylten. Hade de inte kylskåp på den tiden? Eller eller "någon längre tid" så pass långt att man alltid tömde det innan?
87 svar · 12,2k läst
·
A
Alexn72: [citat] 16A är inga problem att ladda med nästa när som. Snabbladdning kan däremot skilja
49 svar · 9,0k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Inte via båda väl. Båda de två nya kablarna ser ut att innehålla fas och tändtråd, vilket innebär att det även finns lampor på ledningen som går ut till vänster? Du måste ta reda på vilken av dem som är fas, tändtråd, och givetvis nolla och skyddsjord, inte gissa. Det kan enkelt göras i detta fall genom mätning eller genom att titta i andra dosor. Hade du tänkt gå med
21 svar · 5,0k läst
·
K
karkka: Jag skulle monterat perilex sockeldosa, funkar perfekt att täcka dosan, hål i botten är det med. Gjorde så på ca 20st lägenheter för ett tag sedan. https://www.elgrossisten.se/installationsmaterial/anslutningsdon/perilex-sockeldosa-16a/
11 svar · 7,2k läst
·
jbr
jbr: [citat] Jo men det är väl ingen dum idé. Man kan ju då komplettera informationen på "dummyn" med tillverkare, modellbeteckning samt strömstyrka.
7 svar · 947 läst
D
Daniel 109: Sannolikt en tändtråd det med. Kan de ha suttit en kronbrytare tidigare? Eller lampor på två ställen?
11 svar · 8,2k läst
MultiMan
MultiMan: [citat] Jag köpte en begagnad ERSA avlödningsstation för 500kr på Tradera för runt 10 år sedan. Väldigt bra vid avlödning. Rejäl effekt, bra fotpedal, kraftig vakuumpump och bra filter/glasbehållare som fångar upp lödtennet. Fick med extra spetsar, silikonslang, filter mm.
118 svar · 17,4k läst
·
D
datja: [citat] Det finns att köpa rätt dyra 230V-uttag som är lika stora som rakapparatsuttagen var.
16 svar · 12,4k läst
·
J
Johan456: Nätägaren kan ju ange t.ex 110-rör för servis på 63A och det står dem fritt att välja kabeltyp. Nu har du 50-rör dess invändiga diameter är 46mm. En kabel typ AXQJ 4x50/15 är ca: 29mm i ytterdiameter. AMA EL anger att kabelns ytterdiameter ska vara minst 1.2 x rörets innerdiameter. 29x1,2=35mm. Sen är det väl bra om rörets innerdiameter är minst 1,5x kabelns ytterdiameter,
2 svar · 3,1k läst
S
SNf: [citat] Okunskap
38 svar · 21,8k läst
·
S
38 svar · 21,8k läst
·
Mugmaz
Mugmaz: Den tänds när fläkten går i gång via strömbrytare. Svårare än så är det inte. [bild]
10 svar · 2,3k läst
·
T
Thomas': [citat] Det har jag redan prövat ut någon framgång dessvärre... Om någon har en lösning på detta skulle jag uppskatta det...
9 svar · 9,4k läst
nikasp
nikasp: [citat] Jag hittade faktiskt några ganska vitala fel i deras dokumentation. Höll bl.a. på att slå knut på mig själv angående handdukstork i flera veckor pga en felskrivning i deras dokumentation.
3 svar · 1,4k läst
J
Johan456: [citat] Nej jag var bara trött när jag skrev. Riktrådig eller rikkarderlig ska det vara.
41 svar · 5,9k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Den här är 30 mm lång och 9 mm diameter, men bara 100 lm så frågan är om det räcker: https://www.clasohlson.com/se/LED-lampa-G4-Northlight/p/36-1322
12 svar · 3,0k läst
·
5
50procent: Är de verkligen jordade då eller är det bara jordade uttag? Om de har missat/struntat/inte vetat om regeln med isolerad miljö och vad som gäller vid nyinstallationer så är det ju inte helt omöjligt att de har gjort fel även där
18 svar · 3,8k läst
A
Avemo: [citat] 1. Enligt alternativ 3 alltså trefas 230V utan nolla kan man inte koppla i Sverige. 2. Kopplar man in det trefas i befintligt uttag utan nolla kommer spisen troligen att gå sönder. Om man har tur och den inte går sönder så kommer den i alla händelser inte att fungera. 3. Man kan men får absolut inte koppla nollan till jordledaren i dosan. Så gör man inte ens tillfälligt. TS
11 svar · 2,6k läst
·
H
Husnerden: Den där har blivit indragen, undrar varför Kjell säljer den forfarande http://unsafeproducts.eu/recall/a12055019-malmbergs-mains-socket-tester
14 svar · 3,6k läst
Bow Martins
Bow Martins: Tack för er input! / Mats
4 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.