Medlem
· östergötland
· 212 inlägg
Har köpt ny spis och behöver hjälp att veta var kablarna ska in.
Har lite bilder som är till hjälp för er och hoppas de inte behöver nån mer info.
Sen svarta luckan som sitter bakom spisen är de något jag ska pilla med där?
Det är denna spis jag har köpt
https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/spis/25436/gorenje-advanced-induktionsspis-eit8647xd-stal
Har lite bilder som är till hjälp för er och hoppas de inte behöver nån mer info.
Sen svarta luckan som sitter bakom spisen är de något jag ska pilla med där?
Det är denna spis jag har köpt
https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/spis/25436/gorenje-advanced-induktionsspis-eit8647xd-stal

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 095 inlägg
Har du köpt denna spis på elgiganten och fått med denna anslutningskabel du har på bild? Vilket skämt! Åk tillbaka med spisen, skäll på dem och be dem montera en trefasig sladd med monterad perilexstickpropp. Att dom aldrig ska lära sig att vi är i Sverige. Om du inte kan köra tillbaka spisen bör du åtminstone få ett perilexsladdställ utan kostnad som du själv kan montera.
Vad du själv behöver göra är att kontrollera att ditt perilexuttag är fullkopplat och innehåller tre faser, nolla och skyddsjord. En goid början är att bryta strömmen och skruva av kåpan till uttaget och inspektera. Därefter mäta spänningarna.
Vad du själv behöver göra är att kontrollera att ditt perilexuttag är fullkopplat och innehåller tre faser, nolla och skyddsjord. En goid början är att bryta strömmen och skruva av kåpan till uttaget och inspektera. Därefter mäta spänningarna.
Medlem
· östergötland
· 212 inlägg
Jag har köpt den själv för den var på min förra spis.Bo.Siltberg skrev:
Har du köpt denna spis på elgiganten och fått med denna anslutningskabel du har på bild? Vilket skämt! Åk tillbaka med spisen, skäll på dem och be dem montera en trefasig sladd med monterad perilexstickpropp. Att dom aldrig ska lära sig att vi är i Sverige. Om du inte kan köra tillbaka spisen bör du åtminstone få ett perilexsladdställ utan kostnad som du själv kan montera.
Men sladdarna kom så där med 3 sladdar
Har du kvar kabeln till den gamla spisen? Den kabeln som sitter på skall du inte använda i ditt kök. Enligt manualen som går att hitta på Gorenjes hemsida kan du ansluta den till tre faser och nolla. Det är vad du skall göra och då behöver du en kabel med fem ledare.
https://partners.gorenje.com/fts/Ge...28&jezik=sv&tipVsebine=1&docName=708086sv.pdf
https://partners.gorenje.com/fts/Ge...28&jezik=sv&tipVsebine=1&docName=708086sv.pdf
Medlem
· östergötland
· 212 inlägg
Medlem
· östergötland
· 212 inlägg
Vadå inte använda kabeln som sitter på??A Avemo skrev:
Så dom har kablar på spisarna som folk ej ska kunna använda??
Det är precis det som @Bo.Siltberg bråkar om. Den kabeln som sitter på skall du använda om du har en enfasmatning till spisen. Det finns ibland i små lägenheter.F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 095 inlägg
Bilden på din gamla spis visar också att du åtminstone verkar ha en nolla framdragen. Men jag rekommenderar alltid att dubbelkolla. Befintligt perilexuttag kan fortfarande vara felkopplat. Så här ska uttaget vara kopplat sett framifrån. Är allt rätt kan du troligen använda sladden till din gamla spis.

På sidan 69 i manualen jag länkade finns en bild på den plinten med flera inkopplingsalternativ. Du skall koppla enligt alternativet längst till vänster, "400V 3N~". Du skall då ta bort de två byglarna till vänster i plinten och lägga de tre faserna på varsin av de tre plintarna 1, 2 och 3. Nolla och jord skall ligga precis som de gör nu.
Medlem
· östergötland
· 212 inlägg
Ja ska man ha 400w så är man tvungen lägga in nya sladdar med tre fas.
Men går ju så länge att köra 230w så förstår ej varför ni komplicerar svaren så mycket med "skicka tillbaka den till dom"
Det var ju inte så svårt problem att sätta ihop, min bror fixa som har varit elektriker och behövdes inte byta eller göra något..
Var glada, beställer man från media markt får man ibland tyska el kontakter så man måste byta allting..
Men går ju så länge att köra 230w så förstår ej varför ni komplicerar svaren så mycket med "skicka tillbaka den till dom"
Det var ju inte så svårt problem att sätta ihop, min bror fixa som har varit elektriker och behövdes inte byta eller göra något..
Var glada, beställer man från media markt får man ibland tyska el kontakter så man måste byta allting..
Perilexuttaget är förmodligen avsäkrat med 16A. Det är möjligt att använda den medlevererade kabeln och ansluta i perilexuttaget. Då har du maximalt 3600W att tillgå till spisen. Alla plattor och ugnen tillsammans brukar dra omkring 10000W. Visst kan man enfasansluta spisen även i ett trefasuttag. Men det är en sämre lösning och det ökar risken för att det skall gå säkringar när du lagar mat.
Mitt förslag var att du skulle använda kabeln från den gamla spisen. Det hade inte heller varit ett svårt problem att sätta ihop. Men en bättre lösning. Hoppas att det fungerar problemfritt för dig. Men skulle du få problem med säkringar som löser så rekommenderar jag att du kopplar den trefas i stället.
Mitt förslag var att du skulle använda kabeln från den gamla spisen. Det hade inte heller varit ett svårt problem att sätta ihop. Men en bättre lösning. Hoppas att det fungerar problemfritt för dig. Men skulle du få problem med säkringar som löser så rekommenderar jag att du kopplar den trefas i stället.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 095 inlägg
Ja, tydligen. Tycker du det är bra?F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Därför att du fått spisen levererad med en sladd som inte går att använda i ett normalt svenskt bostadshus.F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Så hur fixade han det? Din nya spis har en märkeffekt på 10400 W enligt elgiganten. Har du planer på att använda flera plattor och ugn samtidigt?F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Elgiganten och mediamarkt kommer givetvis att fortsätta med dessa dumheter så länge kunderna biter ihop och inte klagar på den extrakostnad det innebär. Därav min uppmaning till att åka tillbaka med spisen.F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Medlem
· östergötland
· 212 inlägg
1. / 2.Bo.Siltberg skrev:
Ja, tydligen. Tycker du det är bra?
Därför att du fått spisen levererad med en sladd som inte går att använda i ett normalt svenskt bostadshus.
Så hur fixade han det? Din nya spis har en märkeffekt på 10400 W enligt elgiganten. Har du planer på att använda flera plattor och ugn samtidigt?
Elgiganten och mediamarkt kommer givetvis att fortsätta med dessa dumheter så länge kunderna biter ihop och inte klagar på den extrakostnad det innebär. Därav min uppmaning till att åka tillbaka med spisen.
Det gick ju visst att använda den med kablarna som fanns i.
Däremot behövde man ju komplettera med trefas sladd om man önskar max effekt.
Men fungera gjorde den juändå.
3. Han satte jord på jord, nollan på nollan och där den andra skulle sitta L1 isch. minns inte..
Däremot ska han fixa så jag får max effekt senare när han har mer tid.
Men just nu går det fint fint bara att allting tar mera tid och drar mer watt en med max effekt.
Men vad har jag för val? Ingen spis eller en spis som funkar men tar lite extra tid att laga på?
Simpelt val....
4.
Ja, men var tycker du jag ska köpa en spis ifrån då?
ELON? Som har typ 1 spis som ser bra ut i rostfritt och kostar 20 tusen?
Ibland har man inte så jävla mkt att välja på, testa själv och leta spis med dina villkor