8 557 läst ·
44 svar
9k läst
44 svar
Är det olagligt att lämna ett badrum ojordat och vad innebär det
Och hittade jord på annat ställe? Jorden måste följa samma dragning som fas och nolla och inte hittas på annat ställe.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 173 inlägg
Är det verkligen nödvändigt att jaga TS för att få fler detaljer här som han uppenbarligen inte har kunskapen att ge?
Jaga?
För att hjälpa någon som frågar och att kanske kunna ta rätt beslut så måste flera frågor besvaras.
Eller så måste TS söka lokal hjälp, vilket tidigare i tråden inte givit något resultat.
Det mesta är gissningar utifrån ofullständig information.
Så våra frågor bör då ge TS indikationen att kunskap måste sökad lokalt i direkt kontakt med TS.
För att hjälpa någon som frågar och att kanske kunna ta rätt beslut så måste flera frågor besvaras.
Eller så måste TS söka lokal hjälp, vilket tidigare i tråden inte givit något resultat.
Det mesta är gissningar utifrån ofullständig information.
Så våra frågor bör då ge TS indikationen att kunskap måste sökad lokalt i direkt kontakt med TS.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 173 inlägg
Och vad frågar TS efter nu då?
Har vi skäl att ifrågasätta den andre elektrikerns installation?
Har vi skäl att ifrågasätta den andre elektrikerns installation?
Inte en aning då TS inte kan redovisa vad de två elfirmorna har gjort, därav frågeställningar, vem och vad har gjorts.
Mitt råd är att söka lokal kompetens för en elbesiktning med protokoll om TS fortfarande är osäker..
Mitt råd är att söka lokal kompetens för en elbesiktning med protokoll om TS fortfarande är osäker..
OCH är det som TS skriver att "den andra elektrikern" tog jord från ett annat håll och det inte var hela matningen som togs från uttaget utan bara jorden, så kan vi med fog ifrågasätta även andra elektrikerns arbete.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 173 inlägg
Vi vet ingenting om omständigheterna kring denna skyddsjordsledare och jag ser inte att TS måste redovisa något här. Vill TS ha svar på fler frågor får han gärna återkomma. Forumet brukar gärna ställa kontrollfrågor utanför ämnet för att i all välmening se att allt är i sin ordning men vill eller kan inte TS svara så tycker jag det får vara så.
Finns det jordfelsbrytare i huset?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 301 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 301 inlägg
det här är ett duskussionsforum där man som amatör kan vända sig för att få hjälp. Då är det absolut minsta man kan begära att man får ordentlig information av trådskaparen.Bo.Siltberg skrev:
Vi vet ingenting om omständigheterna kring denna skyddsjordsledare och jag ser inte att TS måste redovisa något här. Vill TS ha svar på fler frågor får han gärna återkomma. Forumet brukar gärna ställa kontrollfrågor utanför ämnet för att i all välmening se att allt är i sin ordning men vill eller kan inte TS svara så tycker jag det får vara så.
det efterfrågades flera gånger om det ens fanns vägguttag i badrummet vilket är extremt avgörande om det ens är ett fel. Men den informationen behagade inte ts dela med sig av i trådstarten.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 173 inlägg
Det är givetvis beklagligt att TS inte vill eller kan ge tydligare svar, men så mycket mer ser jag inte att vi kan eller bör eller har rätt till att göra.
Nu blir jag lite fundersam, ska du sätta nivån på det här forumet?? Och i OTALIGA tidigare trådar har det "svävat" ut betydligt mer än i den här tråden. Visst har du stor kunskap och tillför mycket men att tala om "när det är nog" kanske inte riktigt ligger på ditt bord.
Ps
Det finns ju mängder av inlägg där man har gått betydligt hårdare mot deltagare, så varför är det så känsligt med just den här tråden??
Ps
Det finns ju mängder av inlägg där man har gått betydligt hårdare mot deltagare, så varför är det så känsligt med just den här tråden??
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 173 inlägg
Jag tyckte och tycker fortfarande nog bara att det var nog efter dessa upprepade frågor... Men jaga på ni, jag ska inte störa mer.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är detta en Luftspalt?
Fritidshus -
Vad kommer det sej att den rena disken i maskinen luktar illa vid regn
Kök -
Endast varmvatten kopplat till utkastare utomhus. Är det tillåtet?
Vatten & Avlopp -
Är det olagligt, förbjudet att bygga hus utan att kunna visa upp papper på allt?
Juridik -
Är det olagligt att installera rör och dosor själv?
El