3 273 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Portabla elkraftverk. Digitala eller inte?
Hej,
Kan man "rena" spänningen från ett ej digitalt kraftverk för att driva känslig elektronik och behövs det övht?
Kan man "rena" spänningen från ett ej digitalt kraftverk för att driva känslig elektronik och behövs det övht?
"Rena"?
Det gamla vanliga "analoga" elverket brukar ha en rätt fin sinuskurva, men det kan vara svajigt i spänning upp och ner när belastningarna varierar.
De flesta UPS:er av idag är av sådan typ att elen som kommer in bara går vidare rakt ut ända tills det blir ett avbrott, då börjar batteriet leverera kraft via en växelriktare som går till utgången.
Så de felsta UPS:er skulle alltså inte "rena" elen det minsta, bara gräva hål i plånboken vid inköpet.
Speciellt kan generatorer med enkla regulatorer vara ostabila vid låga belastningar, och vid jobbiga belastningar, vilket t.ex. lysrör är. Undvik alltså lysrör, och gärna även LED-lampor som enda belastning på generatorn
Kör en traditionell sladdlampa med glödlampa eller halogenlampa eller en liten strålkastare (150W / 300W) med äkta halogenrör på elverket hela tiden samtidigt som din "känsliga elektronik" (förresten är nästan ingen modern elektronik värst känslig!) så att generatorn jobbar i ett belastat område så blir den ganska lugn. Om man samtidigt kör kyl/frys på samma generator blir det ju lite till/från när kompressorn startar och stoppar, men inget som kommer att förstöra mobiltelefonladdaren eller lap-top laddaren.
Det gamla vanliga "analoga" elverket brukar ha en rätt fin sinuskurva, men det kan vara svajigt i spänning upp och ner när belastningarna varierar.
De flesta UPS:er av idag är av sådan typ att elen som kommer in bara går vidare rakt ut ända tills det blir ett avbrott, då börjar batteriet leverera kraft via en växelriktare som går till utgången.
Så de felsta UPS:er skulle alltså inte "rena" elen det minsta, bara gräva hål i plånboken vid inköpet.
Speciellt kan generatorer med enkla regulatorer vara ostabila vid låga belastningar, och vid jobbiga belastningar, vilket t.ex. lysrör är. Undvik alltså lysrör, och gärna även LED-lampor som enda belastning på generatorn
Kör en traditionell sladdlampa med glödlampa eller halogenlampa eller en liten strålkastare (150W / 300W) med äkta halogenrör på elverket hela tiden samtidigt som din "känsliga elektronik" (förresten är nästan ingen modern elektronik värst känslig!) så att generatorn jobbar i ett belastat område så blir den ganska lugn. Om man samtidigt kör kyl/frys på samma generator blir det ju lite till/från när kompressorn startar och stoppar, men inget som kommer att förstöra mobiltelefonladdaren eller lap-top laddaren.
Nuförtiden finns det så kallade ”line interactive” ups-er för en rimlig kostnad; dom kör strömmen genom en trafo och fixar till underspänning etc.
”Vanliga” billiga ups-er är off-line, alltså som det tidigare beskrevs att dom inte gör nåt förrän strömmen försvinner.
Det kan vara värt att leta efter en billig line-interactive ups om man är nervös för dålig strömkvalitet.
”Vanliga” billiga ups-er är off-line, alltså som det tidigare beskrevs att dom inte gör nåt förrän strömmen försvinner.
Det kan vara värt att leta efter en billig line-interactive ups om man är nervös för dålig strömkvalitet.
Som sagt är den mesta elektronik inte speciellt känslig. Men om du vill gardera dig kan du skaffa ett nätfilter son du sätter mellan generatorn och utrustningen. Till exempel: https://www.elfa.se/sv/naetfilter-2...pos=20&origPos=57&origPageSize=100&track=true
Det är billigare än en line interractive ups.
Det är billigare än en line interractive ups.
Nice! Det ser ut som man kan få en läckström till jord med filtret? Tror du den fungerar tillsammans med en jorfelsbrytare i kretsen?A Avemo skrev:
Vad är det du skall driva? Är det något av mer fast karaktär? Skall du ha ett jordspett? Alla filter brukar ge en läckström till jord. På exempelvis frekvensomriktare är det ett så stort problem att de ofta inte kan matas via jordfelsbrytare. Jag vet inte om det filtret jag länkade till ger tillräcklig läckström för att lösa ut en jordfelsbrytare. Men om du sätter jordfelsbrytaren efter filtret skall det inte vara ett problem.
Obs att UPSen går över till batteridrift om den anser att inkommande el har för dålig kvalitet. Glöm det och använd en inverter-generator istället.lnilsson skrev:
Nuförtiden finns det så kallade ”line interactive” ups-er för en rimlig kostnad; dom kör strömmen genom en trafo och fixar till underspänning etc.
”Vanliga” billiga ups-er är off-line, alltså som det tidigare beskrevs att dom inte gör nåt förrän strömmen försvinner.
Det kan vara värt att leta efter en billig line-interactive ups om man är nervös för dålig strömkvalitet.
Vad menar du med dålig el?
Såvitt jag har förstått (obs: jag har inte testat) så går den på spänning, blir den för låg slår den över till batteridrift. Är det för mycket övertoner så filtrerar den bara.
Hursom kan man ju testa en sån här: https://www.dustinhome.se/product/5...MIu-fljY3W5wIVBcYYCh0VDA3dEAQYASABEgL3ffD_BwE
Den är billigare och filtrerar bara.
Såvitt jag har förstått (obs: jag har inte testat) så går den på spänning, blir den för låg slår den över till batteridrift. Är det för mycket övertoner så filtrerar den bara.
Hursom kan man ju testa en sån här: https://www.dustinhome.se/product/5...MIu-fljY3W5wIVBcYYCh0VDA3dEAQYASABEgL3ffD_BwE
Den är billigare och filtrerar bara.
Tanken är att kunna driva en sommarstuga kortvarigt när nätet är borta. Så ett jordspett måste till tänker jag. Bara man är beredd på vad som kan hända så går det ju relativt enkelt att fixa.A Avemo skrev:Vad är det du skall driva? Är det något av mer fast karaktär? Skall du ha ett jordspett? Alla filter brukar ge en läckström till jord. På exempelvis frekvensomriktare är det ett så stort problem att de ofta inte kan matas via jordfelsbrytare. Jag vet inte om det filtret jag länkade till ger tillräcklig läckström för att lösa ut en jordfelsbrytare. Men om du sätter jordfelsbrytaren efter filtret skall det inte vara ett problem.
Det där är ett överspänningsskydd som inte förbättrar kvaliteten på elen.lnilsson skrev:
Som sagt är den mesta elektronik inte så känslig. Jag har aldrig haft några problem med vare sig datorer, mobilladdare eller elverktyg drivna från gamla bensingeneratorer. Jag kan komma på två tillfällen då ett problem med matningen förstört saker. Ena gången försökte jag köra en svets på ett elverk med otillräcklig effekt. Det blev en slags självsvängning där spänningen sjönk, svetsen bröt, spänningen steg, svetsen slog på. Det dödade ett laddmotstånd i svetsen. Andra gången var det ingen generator utan en likriktare efter en transformator som dog av transienten när strömmen bröts. Det löstes med en varistor över likriktaren.
Detta med varistor är något som sitter i de flesta elektronikprylar redan. Det sitter högst troligt även i överspänningsskyddet som @Inilsson länkar till. Så om man är orolig kan man använda ett överspänningsskydd likt det som länkas. Vill man lyxa till det så satsar man på ett nätfilter. För egen del skäms jag inte att koppla det rakt på utan skydd.
Detta med varistor är något som sitter i de flesta elektronikprylar redan. Det sitter högst troligt även i överspänningsskyddet som @Inilsson länkar till. Så om man är orolig kan man använda ett överspänningsskydd likt det som länkas. Vill man lyxa till det så satsar man på ett nätfilter. För egen del skäms jag inte att koppla det rakt på utan skydd.
Det finns ju fler saker som kan påverka valet av elverk. Inverterelverken kan sänka varvtalet på motorn vid dellast och på så vis få en mindre usel bränsleförbrukning. Det kan vara av intresse om man planerar att använda det mycket. Men är det bara för reservkraft vid strömavbrott så blir det ju sällan några större mängder ändå.
Klicka här för att svara
